B-race

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Tyvärr är det bara LMS som kört andra klasser än R600 och R1000. De B-race som körts på Knutstopr, Falkenberg och Gelleråsen har varit för R600 och R1000.
Det körs även 125JR på Sviestad.

Det är bedrövligt synd eftersom B-tävlingens upplägg är ojämförligt mycket bättre än en SM/SO-deltävling som i princip fordrar att man är bortrest fre-sön. Med tanke på den stora uppslutningen av förare som B-tävlingen på Sviestad i augusti hade borde fler klubbar arrangera B-tävlingar med fler klasser än Rookie.

Det skulle vara speciellt välkommet för oss som har svårt att vara hemifrån fre-sön men som älskar racing och inte vill sluta tävla bara för att arrangemangens tidsödande upplägg gör det svårt att fortsätta.

Kan inte vi som är speciellt angelägna att köra B-race tillsammans uppvakta landets klubbar för att öka våra möjligheter att fortsätta tävla?

Vilka vill köra B-race och vad kör ni för klass? Fyll på listan:

1. Nyteknik, 250 Racer
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
etc.

1. Nyteknik, 250 Racer
2. Mad Moose R600
3. Penguin R600
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.

Nyteknik skrev:
Det är bedrövligt synd eftersom B-tävlingens upplägg är ojämförligt mycket bättre än en SM/SO-deltävling som i princip fordrar att man är bortrest fre-sön.
Hoppas en fråga är okej: Vad innebär ett B-race och vad gör att det inte kräver lika mycket i tid?

Ett B-rejs är av enklare karaktär. Kval på förmiddagen, rejs på eftermiddagen.

Nyteknik skrev:
Det är bedrövligt synd eftersom B-tävlingens upplägg är ojämförligt mycket bättre än en SM/SO-deltävling som i princip fordrar att man är bortrest fre-sön. Med tanke på den stora uppslutningen av förare som B-tävlingen på Sviestad i augusti hade borde fler klubbar arrangera B-tävlingar med fler klasser än Rookie.

Det skulle vara speciellt välkommet för oss som har svårt att vara hemifrån fre-sön men som älskar racing och inte vill sluta tävla bara för att arrangemangens tidsödande upplägg gör det svårt att fortsätta.

Kan inte vi som är speciellt angelägna att köra B-race tillsammans uppvakta landets klubbar för att öka våra möjligheter att fortsätta tävla?

Vilka vill köra B-race och vad kör ni för klass? Fyll på listan:

1. Nyteknik, 250 Racer
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
etc.
Hmm, var inte du bästa B-förare i 250R 2004 och därmed A-förare 2005?

En "nackdel" för klubbarna är ju att en B-tävling ska vara publikfri och således inte genrerar så mycket inkomster till klubbarna,

Goodstuff skrev:
En "nackdel" för klubbarna är ju att en B-tävling ska vara publikfri och således inte genrerar så mycket inkomster till klubbarna,

Den ska väl inte vara publikfri. Däremot får de väl inte ta betalt av densamma

De hindrar ju inte folk som komemr dit men de får inte göra reklam eller ta inträde.

Kan ju vara så att fler klasser inte hinns med på annat än ett fre-sön arrangemang !?

1. Nyteknik, 250 Racer
2. Mad Moose R600
3. Penguin R600
4. Zoidberg R1000
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.

1. Nyteknik, 250 Racer
2. Mad Moose R600
3. Penguin R600
4. Zoidberg R1000
5. Medin R600
6.
7.
8.
9.
10.
11.

Torkel skrev:
Hmm, var inte du bästa B-förare i 250R 2004 och därmed A-förare 2005?

Jag samlade ihop fem poäng på de två SM-tävlingar jag körde; inte tillräckligt för uppklassning. Jag förblir gärna B-förare. Om inte annat så för att kunna köra B-race.

sandstream skrev:
Hoppas en fråga är okej: Vad innebär ett B-race och vad gör att det inte kräver lika mycket i tid?

Du kommer dit kvällen innan eller på morgonen. Kval ett och två på förmiddagen. Race på eftermiddagen. Sedan hemfärd. Perfekt för oss som inte vill vara hemifrån tre dagar för att kunna tävla.

En racehelg som börjar med första kval på fredag (och kanske föregås av fri träning onsdag och torsdag) blir väldigt lång. Att tillbringa tre-fyra dagar på ett banområde för att köra 20-40 min per dag blir lätt lite segt.

Nyteknik skrev:
Jag samlade ihop fem poäng på de två SM-tävlingar jag körde; inte tillräckligt för uppklassning. Jag förblir gärna B-förare. Om inte annat så för att kunna köra B-race.
Som B-förare tävlar du inte om SM-poäng utan om uppklassningspoäng som jag förstått det, d.v.s. du tävlar mot dom andra B-förarna i din klass. Jag vet inte hur man beräknar uppklassningspoäng i en klass där både A och B-förare tävlar samtidigt men det finns det säkert andra här som vet.

Klart att det skall köras flera enkla endagars B-race, även om hjärtat just nu klappar mest för ERF så kör jag gärna B-race om jag bara får tid och pengar till det :tummenupp

B-race, ja tack. 1 dag istället för 2-3 är mkt bättre.

Relapse skrev:
Som B-förare tävlar du inte om SM-poäng utan om uppklassningspoäng som jag förstått det, d.v.s. du tävlar mot dom andra B-förarna i din klass. Jag vet inte hur man beräknar uppklassningspoäng i en klass där både A och B-förare tävlar samtidigt men det finns det säkert andra här som vet.

Jag har hört något om att bäste B-förare får uppklassningspoäng motsvarande det antal man får för vinst, dvs 25. Fast det låter lite konstigt tycker jag, då det innebär att man kan komma sist hela säsongen men ändå bli uppklassad...

Nyteknik skrev:
Du kommer dit kvällen innan eller på morgonen. Kval ett och två på förmiddagen. Race på eftermiddagen. Sedan hemfärd. Perfekt för oss som inte vill vara hemifrån tre dagar för att kunna tävla.

En racehelg som börjar med första kval på fredag (och kanske föregås av fri träning onsdag och torsdag) blir väldigt lång. Att tillbringa tre-fyra dagar på ett banområde för att köra 20-40 min per dag blir lätt lite segt.
Det låter ju helt klart vettigt för dem som har jobb och familj. :tummenupp
Att man är borta en dag brukar vara okej men att försvinna flera dagar i streck är inte populärt. :crash

LMS har planer, om vi orkar, att arrangera ett b-race och en eller flera kvällstävlingar för en enskild klass. Frågan är bara om vi orkar dra runt det. Som det är nu är det en ganska liten grupp människor som får jobba ganska hårt med varje tävling.

Det intressanta är nog inte en lista på vilka som vill köra efterssom startlistorna blir fulla.

Ge mig istället en lista på dom som kan tänka sig att hjälpa till med arrangemanget, även om det inte blir just DIN klass som kör. Kan du tänka dig att ta dig till banan även om du inte får köra?

1.
2.
3.
4.
5.
6.

oscar skrev:
Jag har hört något om att bäste B-förare får uppklassningspoäng motsvarande det antal man får för vinst, dvs 25. Fast det låter lite konstigt tycker jag, då det innebär att man kan komma sist hela säsongen men ändå bli uppklassad...

Det blir oftast inte de "vanliga" vägarna till uppklassning, eftersom det tidigare inte varit så många b-förare. Utan mer att rr-sektionen avgör när de anser någon är mogen att kliva upp.
Det är ju inte heller direkt rättvist att jämföra sig med exempelvis Watz som b-förare.

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back