Backspegel på motard?

$putnik

Asfalt e hårt
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
KTM 525-07
Jag är lite nyfiken på om ni har sett någon snygg lösning av backspegel på någon motard:va . Personligen tycker jag det ser rågay ut med stora uppstickande speglar. Men det borde ju finnas smarta uppfinnesrika lösningar på det problemet.

Det är ju trots allt ganska skönt med backspeglar då man cruisar runt mycket inne i stan och måste snurra huvudet hela tiden. Men än så länge går det fet bort pga av estetiska skäl.

Show me some pics :tummenupp

Norrland

stubbflygare
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
Hojlös
Har två runda man fäster direkt på styret så man ser bakåt mellan armen och kroppen funkar hyfsat

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag testade att köra med backspeglar men man ser inget i dem ändå för alla vibrationer så jag fick vända på huvudet i alla fall.

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Hoj
BMW F 800 GS -2010
jag har monterat en mindre vänster backspegel på styret på min motard numera, det fungerar utmärkt..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
prova detta för första gången idag o de funkar helt ok, vidvinkelbackspegel från biltema=9,90 el så. ta bort styrändsknoppen om ni har en sån, se till så den är metallren, kemisk metall o vips så sitter där en pyttespegel som funkar.. såg mer i den där än orginalbackspegel,, knoppen gör ju vibbarna mindre antar jag. den är ju bara för o se ifall nån e bakom,, man ser inte skarpt men om nån dyker upp el likn,, jag vart nöjd iaf :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag testade att köra med backspeglar men man ser inget i dem ändå för alla vibrationer så jag fick vända på huvudet i alla fall.

Detaljer ser man ju inte, men skillnaden mellan nånting och ingenting i spegeln kan vara avgörande, liksom "inget blinka blått" kontra "blinkar satan"... :)

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
biltemas aluminium backspegel för 170 kr. skitsnygg och diskret =)

satte den på min dr först o sen vibrera den så den hängde lite.. drog åt lite extra o pjong! så gick skruven av :näsblod

$putnik

Asfalt e hårt
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
KTM 525-07
prova detta för första gången idag o de funkar helt ok, vidvinkelbackspegel från biltema=9,90 el så. ta bort styrändsknoppen om ni har en sån, se till så den är metallren, kemisk metall o vips så sitter där en pyttespegel som funkar.. såg mer i den där än orginalbackspegel,, knoppen gör ju vibbarna mindre antar jag. den är ju bara för o se ifall nån e bakom,, man ser inte skarpt men om nån dyker upp el likn,, jag vart nöjd iaf :tummenupp

Jag förstår inte riktigt hur dem sitter. Har du nån bild vore det prima. :)

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Inte bara jag som tycker det är obehagligt att köra utan speglar. Har inga på nu, men man får ju sitta och vända på huvet hela tiden för man inte vill ha någon rakt in sidan i en kurva.

Funderar på att kapa min original speglar och prova att fästa dom. Annars blir det att beställa dom där små som man satte under styret, verkar funka OK...
Jag vill inte ha spegeln för att se detaljer, utan för att se så det inte kommer en bil/sporthoj och ska om när man ligger och zickar på landsvägarna, samt se om snuten är bakom.

Sist vart det en överraskning när man låg 130km/h på 90-väg och vänder sig om och ser snuten i 2m bakom, sådan saker går undvika med en bakspegel utan att det ser för jävligt ut.

$putnik

Asfalt e hårt
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
KTM 525-07
Inte bara jag som tycker det är obehagligt att köra utan speglar. Har inga på nu, men man får ju sitta och vända på huvet hela tiden för man inte vill ha någon rakt in sidan i en kurva.

Funderar på att kapa min original speglar och prova att fästa dom. Annars blir det att beställa dom där små som man satte under styret, verkar funka OK...
Jag vill inte ha spegeln för att se detaljer, utan för att se så det inte kommer en bil/sporthoj och ska om när man ligger och zickar på landsvägarna, samt se om snuten är bakom.

Sist vart det en överraskning när man låg 130km/h på 90-väg och vänder sig om och ser snuten i 2m bakom, sådan saker går undvika med en bakspegel utan att det ser för jävligt ut.

Jag har exakt samma tankegångar. Därför jag startade tråden och vill ha lite bilder så man kan få till någon shyst lösning. Det känns som man inte har 100% kontroll när man inte vet vad som händer bakom ryggen.

Så upp med mer bilder motardpiloter:yoparty

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Honda CB1000RA -09
Barncykelbackspegel från Biltema 19,90 kr. Ser inte exakt vad som är bakom, men man ser iaf att där är nåt.

Bifogat

• backspegel-001.jpg
    backspegel-001.jpg
    55.6 KB · Visningar: 3,661

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Jag förstår inte riktigt hur dem sitter. Har du nån bild vore det prima. :)

har ingen bild. längst ut på styret.. på vikterna(om man har några alltså)
sätt fast en sån liten vidvinkelspegel där bara.. syns bra sen kan man justera den upp o ner genom att vrida på vikten. den sticker kanske ut 1 cm från styret. fästes bäst med kem metall

$putnik

Asfalt e hårt
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
KTM 525-07
Barncykelbackspegel från Biltema 19,90 kr. Ser inte exakt vad som är bakom, men man ser iaf att där är nåt.

Ja de ser ju bra ut. Klarar den hårdkörning med tanke på att den e till för en barncyckel?:)

har ingen bild. längst ut på styret.. på vikterna(om man har några alltså)
sätt fast en sån liten vidvinkelspegel där bara.. syns bra sen kan man justera den upp o ner genom att vrida på vikten. den sticker kanske ut 1 cm från styret. fästes bäst med kem metall

Jaha då förstår jag. Men jag har såna där "musöron" så det funkar nog inte riktigt för mig. Men smart idé!:tummenupp

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Ja de ser ju bra ut. Klarar den hårdkörning med tanke på att den e till för en barncyckel?:)

Jaha då förstår jag. Men jag har såna där "musöron" så det funkar nog inte riktigt för mig. Men smart idé!:tummenupp

jag har oså musöron men med barkbusters funkar de inte

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...