Backspegel på motard?

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Husaberg FS 650E
Mycket bra lösning med vidvinkelspegel från Biltema! Var där & köpte ett par speglar idag. Märkligt att jag inte tänkt på nåt liknande förut. Har alltid kört med en stor vänsterbackspegel förut, men de dagarna är nu förbi! =)

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
KTM 640
Montrerade även jag biltemas vidvinkelspeglar på hojen idag.
Jag satte mina på de lediga fästena till handskydden (använder inte) som jag har på styret.
Tryckte fast dem med klistredelen på spegeln. De sitter bra, ännu så länge :).

Funkar klart bättre än och sitta och snurra på huvudet hela tiden och de är helt vibrationsfria!

Beställde även KTM "racing" backspegel. Återkommer med hur den funkar.

Hakke

Bromspump köpes!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM 625 SXC - 04
Tack vare denna förnäma tråd har jag nu införskaffat tre olika speglar för utvärdering.
Jag köpte dels den lilla vidvinkelspegeln, Mått: 57 x 35 mm 9,90:-,
och den som var modellen större, Mått: 90 x 55 mm för 11,90:-
Och även "barncykelspegeln" 19,90:- på biltema.

Kalset för alla speglar gick på knappa 50 lappen.... vad säger man? Världsklass!

Tack för tipsen!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Archive%5CProduct_images%5C33%5CLarge%5C33-107_l.jpg

Archive%5CProduct_images%5C33%5CLarge%5C33-102_l.jpg

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-103_l.jpg

Hakke

Bromspump köpes!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM 625 SXC - 04
Enklaste lösningen är väl att vrida på huvet? :)

Jaha... det funkar också? :tummenupp

Skämt och sido.... klart man vrider på skallen. Men i vissa lägen (tex som jag skrev om förut) så är det nog allt bra med en spegel.

Jag har nu monterat den lilla vidvinkelspegeln enligt tråden på vänster sida. Funkar så pass bra som det går för den lilla slanten och arbetsinsatsen + att man ser vem som är bakom i rödljusen och ifall det blinkar blått.

Det räcker för mig iaf...

Utvärderaing av de andra speglarna:

Stora modellen av vidvinkelspegel var verkligen stor... går fetbort.

Barnbackspegeln. Meckigt fäste, svårt att ställa in. Alltför billig modell. Går bort.

Som någon skrev. Biltemas aluminiumspegel är inte alls dum. Lacka den svart blir den säkert mumma! Men jag vill trots allt slippa speglar som stgicker upp...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
+ att man ser vem som är bakom i rödljusen och ifall det blinkar blått.

Det är det man har speglarna till :fakta Man kan inte sitta och konstant vrida på skallen för att se rakt bakåt - på den tiden hinner man köra ikapp folk och krascha in i bilar och stolpar m.m. Bättre att bara slå en snabb flukt ner åt sidan och direkt se om det finns något av vikt bakom. Står man still vid ett rödljus och någon bakom inte uppmärksammat detta, hinner man kanske köra undan istället för att bli på/över-körd.

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
KTM 640
Idag kom min bland annat min KTM racing mirror (vänster) artnr. 5021204000030 á 240 kr.
Använder idag biltemas vidvinkelspeglar och de funkar ju bra.

Spegel är i alla fall tillverkad i Italien, i plast och den gav väl ett hyfsat intryck.
Återstår och se om den vibrerar på styret :tungan.

backspegel.jpg

backspegel2.jpg

Återkommer efter montering och testkörning!

/R

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Idag kom min bland annat min KTM racing mirror (vänster) artnr. 5021204000030 á 240 kr.
Använder idag biltemas vidvinkelspeglar och de funkar ju bra.

Spegel är i alla fall tillverkad i Italien, i plast och den gav väl ett hyfsat intryck.
Återstår och se om den vibrerar på styret :tungan.

View attachment 277242

View attachment 277243

Återkommer efter montering och testkörning!

/R

Hur stor är den där mojängen?
Förstår mig inte riktigt på det,först vill man inte ha speglar och sedan köper man racespegel som i mina ögon här ser ut som vanlig spegel.

Själv kör jag utan och vänder glatt på huvudet men kan tänka mig att kika på Biltemas diskreta allternativ.

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
none
Har biltemas små vidvinkel, på både höger å vänster sida. Sitter med "buntband" Fungerar över förväntan, vibrerar inte ens.:tummenupp

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Har biltemas små vidvinkel, på både höger å vänster sida. Sitter med "buntband" Fungerar över förväntan, vibrerar inte ens.:tummenupp

vart satte du den på höger sida? min spegel är i vägen för gasvajern när jag svänger med fullt styrutslag till vänster. Kan iofs bero på att jag höjt styret 4cm.

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
none
vart satte du den på höger sida? min spegel är i vägen för gasvajern när jag svänger med fullt styrutslag till vänster. Kan iofs bero på att jag höjt styret 4cm.

Jag satte den på samma ställe som på vänstersidan, precis innanför handtaget. Passade bra där på min iaf. Sitter liksom på fästet för bromshandtaget samt fästet för höger original backspegel.

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
KTM 640
Hur stor är den där mojängen?
Förstår mig inte riktigt på det,först vill man inte ha speglar och sedan köper man racespegel som i mina ögon här ser ut som vanlig spegel.

Själv kör jag utan och vänder glatt på huvudet men kan tänka mig att kika på Biltemas diskreta allternativ.

Tjo.

Spegeln är 18 cm hög och själva spegeln är runt 9 cm i diameter.
Så mycket racing är det väl inte, men den heter i alla fall KTM racing mirror.

När jag beställde hade jag precis monterat biltemas vidvinkelspeglar, och de funkar ju bättre än förväntat, och är ett klart snyggare alternativ.
Backspegeln som nu ligger hemma kommer jag motera och provköra med, sen får jag se. Kanske blir det en besiktningsspegel då jag inte har några originalspeglar.

/R

Varszegi

Gick med
5 Feb 2008
Hoj
KTM EXC 525 R SM
Har en KTM racing mirror, funkar inget vidare. Den viker sig bakåt i högre hastigheter :huvet Men den ser mycket trevligare ut ;)

Last edited:

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
KTM 640
Har provat min KTM racing mirror nu.
Inte speciellt imponerad. Den vibrerar mycket och vill vika sig i högre hastigheter.
Biltemas vidvinkelspeglar fungerar bättre för mig.

/R

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...