Bakfylla, bara en del som blir drabbade av detta?

Såhär brukar det låta för mig:

lördag, söndag, måndag, tisdag: "jag ska aldrig mer dricka"
.....onsdag, torsdag, fredag: "sprit vore ta mig faan gott"

Jag är en sån som kan bli förbannat bakis. Får skylla på att det beror på min förmåga att blanda nått så otroligt :huvet Det är då åtminstonde dom gångerna det varit värst. Håller jag mig till öl och cider brukar det gå bra, men kommer det in en massa annat så går det åt skogen.

denimblack skrev:
man vet att det är söndag när man hör sig själv säga "jag ska aldrig mer dricka sprit"...

Jo, där har man varit en gång eller två åtminstone :rolleyes:

Nu känner jag tröttheten iaf och alla krämpor har kommit krypandes tillbaka, och törsten! Har druckit säkerligen 3 liter vatten idag. Citron-bubbelvatten har aldrig smakat så gott. Kanske är liiiiiite bakis ändå? Fast jag mår ju bra förutom att jag är trött...

Har inte iheller så lätt för att bli bakis. Dom gångerna när jag blir bakfull är när man blandar för mycket olika alkoholhaltiga drycker, så jag brukar köra endast cider + grogg ena gången, bira och shottar nästa osv.

Jag brukar inte bli särskilt bakis, däremot blir jag inte alls så rastlös som jag alltid brukar vara annars. Så en bakisdag kan jag i lugn ro se en film eller bara göra vädigt lite.
Sen att får otroligt dåligt minne på fyllan hör väl inte med bakishet att göra?

Sen så har jag väldigt svårt att tro att man blir fullare eller mer bakis för att man blandar. Det måste vara bullshit. Däremot så har man inte koll på hur mkt man får i sig. Man blir mao mer full pga av att man överdoserar. Så det så.

Jag hör till dom som blir fruktansvärt bakis, värre och värre med åren, men bara första "dagen efter".

Partajar jag på torsdag kväll vill jag bara dö på fredag, senast kräktes jag flera gånger, kroppen kändes febrig, jag orkade släpa min lekamen mellan muggen och sängen där jag stannade till tretiden då mina kompisar tyckte att det var dags att se om liket levde.
Fick i mig lite käk vid sjusnåret, sköljde ner med första ölen och sen var det pang på igen, drack ännu mer eftersom det då var fredag kväll och bättre drag ute, vaknade halv åtta, städade, lagade frukost och väckte mina oförstående kompisar, var ute hela dagen, partajade som fan på kvällen och klev upp halv åtta på söndag och städade ur svinstian.

Min lever behöver ställas om att förbränna etanol helt enkelt....

Sadam skrev:
Blir väldigt sällan bakfull. Bara jävligt törstig :gnissla Och jag blandar allt utom whiskey och likörer
Jag blandar i synnerhet whiskey och likörer. Men så mår jag som ett arsel dagen efter också...

Har aldrig spytt dagen efter, brukar göra klart allt sånt innan jag går och lägger mig. Detta händer dock väldigt sällan. Riktig huvudvärk har jag bara haft en gång och det var efter en nyårsfest för några år sedan där välkomstdrinken serverades ur 25-litersdunk. Med åtta citronskivor i smakade det knappt mäsk så det var ju bara att klunka på.

Detta att jämföra med kompisen som dagen efter ligger apatisk i soffan med rödsprängda ögon. Dieten består av snus fram till klockan 20 då han trycker i sig en pizza innan han går och lägger sig.

Du blir olika bakis beroende på olika spritsorter/öler etc.

Bland dom värre äre whiskey o rödvin.
Därför dom innehåller massa annan "skit" än vatten o alkohol.

Freddola skrev:
Du blir olika bakis beroende på olika spritsorter/öler etc.

Bland dom värre äre whiskey o rödvin.
Därför dom innehåller massa annan "skit" än vatten o alkohol.
Tycker den där förklaringen låter ganska haltande...

Whisky = sprit som lagrats på ekfat och därifrån fått sin färg och arom. Använder man inte ekfat när man gör Pommac oxå? Då borde man rimligtvis bli bakfull på pommac.

Rödvin görs på vindruvor som genom jäsning bildar alkohol. Blir man bakfull om man käkar druvor?

En kompis påstår att hon aldrig blir bakis. Själv känner jag mig skeptisk till det då det inte är ovanligt att jag blir liggande i fosterställning till 18:00 dan efter. Vad jag dricker spelar ingen som helst roll, däremot mängden naturligtvis. Det enda jag kan, och brukar göra, är att dricka mycket vatten innan jag lägger mig för att motverka vätskeförlusten och därmed försöka slippa undan huvudvärken.

Däremot så blir bakfyllorna lindrigare nu när man är lite äldre, men det kanske beror på att man dricker med mer förstånd nu (har jag dock svårt att tro).

newstead skrev:
Tycker den där förklaringen låter ganska haltande...

Whisky = sprit som lagrats på ekfat och därifrån fått sin färg...
Det är knappast en slump att vatten och sockerkulör är de enda tillåtna tillsatserna i whiskey. :brinnerup
Det som möjligtvis ökar bakfyllan från whiskey är finklet (som man i andra spritsorter har vett nog att rena bort :)). Etylacetat och 2-propanol är inte snällt mot skallen i större doser.

Last edited:
Orca69 skrev:
En kompis påstår att hon aldrig blir bakis. Själv känner jag mig skeptisk till det då det inte är ovanligt att jag blir liggande i fosterställning till 18:00 dan efter. Vad jag dricker spelar ingen som helst roll, däremot mängden naturligtvis. Det enda jag kan, och brukar göra, är att dricka mycket vatten innan jag lägger mig för att motverka vätskeförlusten och därmed försöka slippa undan huvudvärken.

Däremot så blir bakfyllorna lindrigare nu när man är lite äldre, men det kanske beror på att man dricker med mer förstånd nu (har jag dock svårt att tro).
Ställ dig skeptisk till der hur mycket du vill, men jag blir inte heller bakis,
man kanske känner sig lite yr eller full dagen efter, men jag har aldrig mått illa eller haft huvudvärk dagen efter.

Neanderthalaren skrev:
Det är knappast en slump att vatten och sockerkulör är de enda tillåtna tillsatserna i whiskey. :brinnerup
Det som möjligtvis ökar bakfyllan från whiskey är finklet (som man i andra spritsorter har vett nog att rena bort :)). Etylacetat och 2-propanol är inte snällt mot skallen i större doser.
Med whiskey menar jag självklart inte lord calvert eller annat liknande sprattelvatten. Om du sen menar att en whiskey värd namnet skulle innehålla mer finkel än andra spritsorter så får du tro det. Jag får hur som helst lika ont i huvudet om jag dricker en utav de andra spritsorterna där man "har vett nog" att rena det från finkel som om jag dricker whiskey. Möjligtvis att det blir lite värre efter ett tequilarace...

newstead skrev:
Med whiskey menar jag självklart inte lord calvert eller annat liknande sprattelvatten. Om du sen menar att en whiskey värd namnet skulle innehålla mer finkel än andra spritsorter så får du tro det. Jag får hur som helst lika ont i huvudet om jag dricker en utav de andra spritsorterna där man "har vett nog" att rena det från finkel som om jag dricker whiskey. Möjligtvis att det blir lite värre efter ett tequilarace...
Hade du kolat bort finklet hade det inte varit whiskey längre. Det är just finkel + lagring som ger whiskey dess karaktär.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...