Bakhjul - wobbel vid nedgång

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hallå säsongen börjar dra igång och tog första rundan igår:tummenupp
När jag kört på bakhjulet i en hastighet runt 100km/h och ska gå ner på "2 hjul" så har det hänt flertalet ggr att jag får "vobbel" precis vid nerslag med framhjulet. Vad gör jag för fel? :va lutar mig för mkt bakåt? framåt? luften i däcket? jävligt obehaglig känsla och vad jag kan minnas sker det enbart vid "högre" hastigheter som detta hänt :huvet

Lite tips för en liten newbie :tuttar
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Jag börjar alltid min första tur med en tripp till macken & kollar däcktrycket , det har en förmåga att minska under vintern & få hojen att bete sig konstigt som resultat
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Du kanske slår ner för mjukt. Ner med framhjulet hårt.

vad menas med "hårt", slå av med gasen helt?

Jag börjar alltid min första tur med en tripp till macken & kollar däcktrycket , det har en förmåga att minska under vintern & få hojen att bete sig konstigt som resultat

nyligen inne på service så då bör dom ha ordnat till det, är väl lika bra att åka förbi en mack och se över trycket.
 
Last edited:

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Kanske du gör något konstigt med styret? Håller för stelt eller drar snett etc? Tänk över det. Styrdämpare är väl ett alternativ om det vinglar vid nedsättning
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
tror bara det är din ovana efter vintern som spelar ett spratt. tänk på att inte hålla i styret för hårt vid nergång, vid nergång så försök styre den rakt. kolla däcktryck osv.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Största anledningen till vobbel är att framhjulet inte är i samma "linje" som bakhjulet vid nedslag. Då vill den automatiskt komma tillbaka i en rät linje. På samma sätt som att du tar en gren o böjer den för att sedan släppa, så blir det att framhjulet efterslår ett par ggr innan den tar sig tillbaka till den "räta linjen"..därav vobbel
En annan orsak som kan förhöja kraften av ett vobbel är ifall lufttrycket är lågt lr om du lägger ner hojen med mycket vikt på framhjulet (den är vanlig!) Alltså att du hänger på styret.
O sen det sista att du går ner med hojen alldeles för snabbt (slår ner hojen i backen).
Ligger du dessutom med framhjulet lite snett så kan du tänka dig själv. Gummit i däcket trycks ihop mer än vanligt av den extra kraften under nedlägget, mer vikt förskjuts framåt o framhjulet drar iväg med större kraft åt sidan för att hitta linjen.
Sen så kan ett vobbel kännas kraftigare än vad det är just för att man sitter o spänner armarna vid nedslaget. Rörelserna går automatiskt genom hela kroppen o det känns obehagligt. Slappna av vid armarna vid nedslaget o låt framhjulet räta upp sig självt.
Tänk på allt detta medans du leker så borde vobblet försvinna
 
Last edited:

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Största anledningen till vobbel är att framhjulet inte är i samma "linje" som bakhjulet vid nedslag. Då vill den automatiskt komma tillbaka i en rät linje. På samma sätt som att du tar en gren o böjer den för att sedan släppa, så blir det att framhjulet efterslår ett par ggr innan den tar sig tillbaka till den "räta linjen"..därav vobbel
En annan orsak som kan förhöja kraften av ett vobbel är ifall lufttrycket är lågt lr om du lägger ner hojen med viktigt vikt på framhjulet (den är vanlig!) Alltså att du hänger på styret.
O sen det sista att du går ner med hojen alldeles för snabbt (slår ner hojen i backen).
Ligger du dessutom med framhjulet lite snett så kan du tänka dig själv. Gummit i däcket trycks ihop mer än vanligt av den extra kraften under nedlägget, mer vikt förskjuts framåt o framhjulet drar iväg med större kraft åt sidan för att hitta linjen.

Tänk på allt detta medans du leker så borde vobblet försvinna


:tummenupp
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Det beror med 99% säkerhet på att du håller för hårt i styret.
Vobblet/skakningen från framhjulet trasporterar sig genom dig bakåt o ner i hojen.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
du ska inte vara rädd för att få vobbel, eller oroa dig för att du kommer få det för då får du det. (kan det ha att göra med att man spänner sig?)
blunda och tänkt på nåt roligare innan du slår ner, hårt och bestämt. :)

framför allt, landar du med samma vinkel, på styre, lutning på hoj, position av kroppsvikt som du normalt sett skulle ha när du kör med 2 hjul på backen finns det ju ingen anledning för hojjen att bete sig annurlonda. å det gör du oftast om du inte tänker för mycket.
 
Last edited:

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Som många har sagt så kan de va att styret inte är rakt när du slår ner, inte alltid lätt känna om det är lite vridet. Men som sagt inget att vara orolig för, det är bara gasa mer när de vobblar så blire bättre ;) Bara vänja sig annars, för när de ibland börjar vobbla när man slår ner i runt 250 är 100km/t a pisss in the cake :D
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Snabba på returen i gaffeln nåt klick så kommer det säkert försvinna...
Så fick jag slut på mitt vobbel.
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Det beror med 99% säkerhet på att du håller för hårt i styret.
Vobblet/skakningen från framhjulet trasporterar sig genom dig bakåt o ner i hojen.

Slappna av!
Recept på mycket inom hoj världen!
Håller till fullo med bodhisattva om ett alldeles för hårt grepp om styret, Hojen vill räta sin linje själv men med spännda armar kommer den inte att kunna göra detta och får till följd inget grepp i backen.

Knip med knäna och försök att ha avslappnade armar så går det nog fint.

Jag är ingen Wheeliekung på något vis men vobbel har jag varit med om så det räcker, Lyckades reda ut detta med avslappnade armar :tungan

Tack K-man för instruktionerna på SMC kursen! :tummenupp
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Största anledningen till vobbel är att framhjulet inte är i samma "linje" som bakhjulet vid nedslag. Då vill den automatiskt komma tillbaka i en rät linje. På samma sätt som att du tar en gren o böjer den för att sedan släppa, så blir det att framhjulet efterslår ett par ggr innan den tar sig tillbaka till den "räta linjen"..därav vobbel
En annan orsak som kan förhöja kraften av ett vobbel är ifall lufttrycket är lågt lr om du lägger ner hojen med mycket vikt på framhjulet (den är vanlig!) Alltså att du hänger på styret.
O sen det sista att du går ner med hojen alldeles för snabbt (slår ner hojen i backen).
Ligger du dessutom med framhjulet lite snett så kan du tänka dig själv. Gummit i däcket trycks ihop mer än vanligt av den extra kraften under nedlägget, mer vikt förskjuts framåt o framhjulet drar iväg med större kraft åt sidan för att hitta linjen.
Sen så kan ett vobbel kännas kraftigare än vad det är just för att man sitter o spänner armarna vid nedslaget. Rörelserna går automatiskt genom hela kroppen o det känns obehagligt. Slappna av vid armarna vid nedslaget o låt framhjulet räta upp sig självt.
Tänk på allt detta medans du leker så borde vobblet försvinna

:tummenupp
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
du ska inte vara rädd för att få vobbel, eller oroa dig för att du kommer få det för då får du det. (kan det ha att göra med att man spänner sig?)
blunda och tänkt på nåt roligare innan du slår ner, hårt och bestämt. :)

framför allt, landar du med samma vinkel, på styre, lutning på hoj, position av kroppsvikt som du normalt sett skulle ha när du kör med 2 hjul på backen finns det ju ingen anledning för hojjen att bete sig annurlonda. å det gör du oftast om du inte tänker för mycket.


Snälla... gör det inte... för din skull... :tuttar
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top