Bakhjul - wobbel vid nedgång

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
lånar tråden lite..
Jag har problem med wobblande när jag kör 1 och 2:an reser den men 3:an lättar framhjulet nästan och wobblar ist 8/10 ggr har det hänt.. är det vanligt eller behöver jag se över vad som kan vara problemet? :)
 

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Ort
västervik
Hoj
2008 kawasaki z1000
det är nog styrlagret som behöver spännas eller bytas.
har haft samma problem på flera av mina cyklar när man kör på slangen.
har spännt eller byt problemet borta.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
...Slappna av vid armarna vid nedslaget o låt framhjulet räta upp sig självt.
Tänk på allt detta medans du leker så borde vobblet försvinna
philleee har helt rätt. Min K5'a är också väldigt känslig för om man sätter ner med spända armar. Det är ju rätt svårt att slappna av i armarna när man wheelar men man får luta sig fram lite precis i nedslaget så att man inte hänger i styret, då går det hur fint som helst. Det är oftast inget fel på hojen. Prova det några gånger och återkom om inte problemet försvinner.

Detta fenomen tas faktiskt upp av CSS' grundare Keith Code i 'Twist of the Wrist' och det hjälpte mig. Man slipper byta dyra däck och styr- eller hjullager i onödan :tummenupp
Läs diskussionen i GSXR K5-tråden om ni vill. Precis samma fenomen tas upp.
 

Bifogat

  • GoffePic02.jpg
    GoffePic02.jpg
    114.2 KB · Visningar: 66
Last edited:

Robz

Guest
Eftersom jag slutat köra hoj (på ett tag iaf:D), hade jag inte för avsikt att lägga fler inlägg, men här kan jag kanske hjälpa... Stuntforat har ofta rätt i dessa frågor, men när hastigheten går över 100, blir det kanske fel råd ibland.
Med egen erfarenhet i vobbelvurpor :näsblod och lite kunskap i fjädring och chassiegeometri så är följande tips (delar redan nämnda, men syns inte tydligt):
Rätt däckstryck
Race däck värre än landsvägsdäck pga bättre fäste.
Profil på gummit (platta däck ÄR farliga)
För lite kompressionsdämp (gaffeln får EJ bottna vid nedslag)
För mycket returdämp fram (gaffeln skall med dragen frambroms, efter hårt nedtryck, fjädra upp och och stanna... Ej pumpa över eller långsamt återta övre läge).
För mycket retur bak (bakan tappar fäste när hojen dyker framåt, vid häftigt nedsättande).
TVÄRTEMOT några besservissers här, skall man INTE sätta ned hårt, då gaffeln komprimeras och försprånget då minskar till ökad instabilitet = vobbelsatan i högre hastighet... Sätt ner sansat och låt styret svänga rätt utan för mycket mothåll.
Spänd styrdämpare förvärrar... Många TROR att styrdämpare räddar, GLÖM det, styrdämpare minskar mindre nervositet och minskar rattutslagen vid smålyft. En hårt ställd överför kraft till chassiet, och ökar risken för fet-vobbel. Släpp på styrdämpet!
Dåliga styrlager, löst eller för spända dito, svaj i ram (spricka t ex), kroppsposition för långt bak, nytt däck o slitet i kombo bak eller fram, etc,etc.... Ge fan i o köra baka i hög hastighet om du inte vet vad du gör........
/My 5 cents
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
[YOUTUBE-ID]aW3Qp6twmsM&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Edit: spela fram till 0:40 för er som inte orkar ;)
 
Last edited:

Robz

Guest
[YOUTUBE-ID]aW3Qp6twmsM&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]
Hade han inte fixxat där hade hjälmen gått sönder mot trädet.... Fy faan:näsblod
orsak till vobbel?
Titta noga och det svajjar redan innan nedsättning, fram och bak är ej i linje vid nedsätt... Hojjen kompenserar, vill ha hjulen i linje, (det är lite halt vilket här kan vara räddningen) och överkompensering är resultatet. Hade grabben hållt hårt i styret hade det gått värre.

Bättre fäste med regndäck? Blir värre då hojen kompenserar hårdare med häftigare kast och våldsammare utveckling....
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Vobbel uppkommer då man sätter ner eller lyfter ett framhjul försiktigt. Rycker man upp eller dunkar ner så händer det inte. Det är precis då hjulet är på väg att lämna marken alltså. Har man lite spetsigare profil på däcket så uppstår det lite oftare enl min mening. Att skruva hit och dit på komp å retur tror jag inte mycket på då man lyfter och sätter ner olika hårt löst varje gång. Däremot mecka chassiegeometri tror jag mer på. Men där finns nog en hel del olika teorier med.

Styrdämpare löser problemet.

Eller så lever man med det. Det är ju inte hela världen. 99/100 vobbel rycker ju bara lite i styret. Får man modell värre så få man hålla i sig. Det brukar gå bra det med.
 

Robz

Guest
Vobbel uppkommer då man sätter ner eller lyfter ett framhjul försiktigt. Rycker man upp eller dunkar ner så händer det inte. Det är precis då hjulet är på väg att lämna marken alltså. Har man lite spetsigare profil på däcket så uppstår det lite oftare enl min mening. Att skruva hit och dit på komp å retur tror jag inte mycket på då man lyfter och sätter ner olika hårt löst varje gång. Däremot mecka chassiegeometri tror jag mer på. Men där finns nog en hel del olika teorier med.

Styrdämpare löser problemet.

Eller så lever man med det. Det är ju inte hela världen. 99/100 vobbel rycker ju bara lite i styret. Får man modell värre så få man hålla i sig. Det brukar gå bra det med.
Förvånad att du av alla, enligt min mening, har fel rakt igenom...?
Bara att vänta o se om ditt, eller mitt recept håller i sommar för de som läser här. Det roligaste är att du uppenbarligen har helt noll koll på vad platt profil innebär för köregenskaperna.... Lycka till framöver:tummenupp
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Förvånad att du av alla, enligt min mening, har fel rakt igenom...?
Bara att vänta o se om ditt, eller mitt recept håller i sommar för de som läser här. Det roligaste är att du uppenbarligen har helt noll koll på vad platt profil innebär för köregenskaperna.... Lycka till framöver:tummenupp

Ja, visst är det knepigt det där med rätt och fel.
 

Robz

Guest
Ja, visst är det knepigt det där med rätt och fel.
Ursäkta, skall bemöta tydligare:
Försiktig nedsättning orsakar liiite vobbel med spetsig profil. Platt profil ger vid sned nedsättning ett h-e! (spetsig är då mycket bättre)
Komp o retur inverkar MASSOR oavsett vad du tror, även i extremfall som nära bottning - tvärtom, även mer vid sned nedsättning i hög hastighet när bak o fram inte är i linje!
Hålla hårt i styret är ALLTID fel!
Styrdämp är INTE lösningen på fel geometri, fel däck, fel handhavande, felaktig övertro!
Jag blir orolig över att en duktig förare som du kommer med så mycket konstigheter.... Faktiskt!:gnissla
 
Last edited:

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Ursäkta, skall bemöta tydligare:
Försiktig nedsättning orsakar liiite vobbel med spetsig profil. Platt profil ger vid sned nedsättning ett h-e! (spetsig är då mycket bättre)
Komp o retur inverkar MASSOR oavsett vad du tror, även i extremfall som nära bottning - tvärtom, även mer vid sned nedsättning i hög hastighet när bak o fram inte är i linje!
Hålla hårt i styret är ALLTID fel!
Styrdämp är INTE lösningen på fel geometri, fel däck, fel handhavande, felaktig övertro!
Jag blir orolig över att en duktig förare som du kommer med så mycket konstigheter.... Faktiskt!:gnissla

Tror helt enkelt att du får köpa ny hoj o det snabbt o komma o visa oss på sjöborakan:D:D

P.S Kommer vi inte se dig alls i sommar? varken på Onsdagsgazz eller banan??:brinnerup
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
:krama
...hälsa tokgänget att hålla sig i skinnen.... o köra lite bana åsse :D
Och lita inte på Gulleplutt i detta!

Tja! Just detta med styrdämpare har jag varit otroligt osäker på, men att jag har läst det du har skrivit så har jag nog bestämt mig, även om många menar jag har en otroligt nervös (men o så rolig) hoj som behöver styrdämpare, jag dropper den. Har ettpar timmar på denna hoj nu och i början tyckte jag det vobbla lite/mycket och betede sig nervöst vid wheelie och wot med lite lut etc, men nu är mann lite mer säker och dermed lös i armarna så då är det inga problem längre och sätta ned i värken 130 eller 230, studs av framdäck i kruvor etc. Tack!

En fråga, varför har du slutat åka hoj?
 

Robz

Guest
Tja! Just detta med styrdämpare har jag varit otroligt osäker på, men att jag har läst det du har skrivit så har jag nog bestämt mig, även om många menar jag har en otroligt nervös (men o så rolig) hoj som behöver styrdämpare, jag dropper den. Har ettpar timmar på denna hoj nu och i början tyckte jag det vobbla lite/mycket och betede sig nervöst vid wheelie och wot med lite lut etc, men nu är mann lite mer säker och dermed lös i armarna så då är det inga problem längre och sätta ned i värken 130 eller 230, studs av framdäck i kruvor etc. Tack!

En fråga, varför har du slutat åka hoj?

Missförstå nu inte mig - styrdämp är mycket bra att ta bort nervositet (i hojen) och inledning till vobbel i hojen. Nervositet på speciellt bana gör att man inte kan koncentrera sig fullt ut på körningen... så skaffa en BRA dämpare för några tusen, men ställ den moderat, och tro inte den löser STÖRRE problem... bara de små! :D
Att jag slutat åka hoj är nog bara tillfälligt pga mättnad, båtintresse och fru som tror jag är fullärd på hoj......:huvet
PS.
Nedsättning i 100+ är alltid en risk om det t ex blåser lite sidvind....
Alla kan köra baka i hög hastighet med lite pulver i motorn - krävs skills att köra långsaaamt!:tummenupp
 

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
:krama
...hälsa tokgänget att hålla sig i skinnen.... o köra lite bana åsse :D
Och lita inte på Gulleplutt i detta!

Det e lugnt, jag e nöjd men min slang körning.:D
Det enda jag kan hålla med om här e att jag har fått mest vobbel dom gångar jag slagit i för hårt, tex när jag hittat ett nytt friläge mellan 2an o 3an.:gnissla

Dom gånger man lyckas lägga ner framhjulet precis som om man inte känner att det träffar marken är helt klart härligast o minst nervösa:yoparty
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Vobbel uppkommer då man sätter ner eller lyfter ett framhjul försiktigt. Rycker man upp eller dunkar ner så händer det inte. Det är precis då hjulet är på väg att lämna marken alltså. Har man lite spetsigare profil på däcket så uppstår det lite oftare enl min mening. Att skruva hit och dit på komp å retur tror jag inte mycket på då man lyfter och sätter ner olika hårt löst varje gång. Däremot mecka chassiegeometri tror jag mer på. Men där finns nog en hel del olika teorier med.

Styrdämpare löser problemet.

Eller så lever man med det. Det är ju inte hela världen. 99/100 vobbel rycker ju bara lite i styret. Får man modell värre så få man hålla i sig. Det brukar gå bra det med.

Helt RÄTT, alla ni som åker med framhjulet touchandes i backen: Håll i er.
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Missförstå nu inte mig - styrdämp är mycket bra att ta bort nervositet (i hojen) och inledning till vobbel i hojen. Nervositet på speciellt bana gör att man inte kan koncentrera sig fullt ut på körningen... så skaffa en BRA dämpare för några tusen, men ställ den moderat, och tro inte den löser STÖRRE problem... bara de små! :D
Att jag slutat åka hoj är nog bara tillfälligt pga mättnad, båtintresse och fru som tror jag är fullärd på hoj......:huvet
PS.
Nedsättning i 100+ är alltid en risk om det t ex blåser lite sidvind....
Alla kan köra baka i hög hastighet med lite pulver i motorn - krävs skills att köra långsaaamt!:tummenupp

Hehe okej, så med andra ord skaffa en, har kollat på LSL eller bitube(3k+). Frugor har mycket makt runt omkring käns det som, kanske inte så konstigt:) Jag kan förstå det med båt, svårslagent en varm sommardag.

Ja det är som du säger, min förra hoj var en rs 125 som lyfte i 1an med lite goodwill, sen blev det en zx-10r 04, lite skillnad då 1an på ninjan nästan toppar 150 men ja alla kan dra en wheelie i hög hastighet, känns ju tryggare i 150+ än i 50+ på balanspunktet
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Det e lugnt, jag e nöjd men min slang körning.:D
Det enda jag kan hålla med om här e att jag har fått mest vobbel dom gångar jag slagit i för hårt, tex när jag hittat ett nytt friläge mellan 2an o 3an.:gnissla

Dom gånger man lyckas lägga ner framhjulet precis som om man inte känner att det träffar marken är helt klart härligast o minst nervösa:yoparty



:tummenupp Helt enig med dig
 

gomölndalsbo

tjena , r1 intresserad från gbg
Gick med
3 Nov 2010
Ort
mölndal
Hoj
no more , såld
skippa hellre att köra på bakhjul . jag ska hämta ut min bokade hoj om några veckor men jag kommer aldrig att köra whellie . och har aldrig gjort det . :tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top