Bakhjul - wobbel vid nedgång

Robz

Guest
skippa hellre att köra på bakhjul . jag ska hämta ut min bokade hoj om några veckor men jag kommer aldrig att köra whellie . och har aldrig gjort det . :tummenupp

Hahaha... Det sa jag oxå när jag skaffade min första "sporthoj" en TLs, tog 3 dagar, sedan började det slangas hela tiden. De sista åren gav jag dock fan i det, men lyft här o var och några balanspunktkänningar är oundvikligt :tuttar
....jag skulle heller ALDRIG köra bana... Tog 8 veckor innan jag blev utlurad, och fastnade i träsket i 10år. :huvet

Nu är jag mätt på alltihop.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ja när hjulet nästan är i backen kan du slå av rejält.
skall man INTE sätta ned hårt
Hur påverkar det när framhjulet står still när det sätts ned? Det bör ju förvärra eventuella negativa effekter vid nedsättning när hjulet plötsligt ska upp i rotationshastighet igen. Det är oftast i samband med detta som jag hört att framhjulet ska sättas ned bestämt (dock inte hårt) och inte smygas ned.

Antar att Rigge oftare är i denna situation än de flesta nybörjare som håller på och tränar. Jag tänkte om förutsättningarna skiljer mellan de olika tipsen?

Själv så är jag inte så talangfull på bakhjul så jag kör inte längre sträckor eller i högre hastigheter än runt 140, men då har jag inte märkt vare sig bu eller bä på att lägga ned hårt eller mjukt. Dock inga problem att lägga ned utan att vara i linje, hojen bara ruskar till lite när den rätar upp.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hur påverkar det när framhjulet står still när det sätts ned? Det bör ju förvärra eventuella negativa effekter vid nedsättning när hjulet plötsligt ska upp i rotationshastighet igen.

Det är ju det som är hela grejen, du vill inte ha ett hjul som ligger och kasar i backen utan det ska ju upp i samma fart som bakhjulet så fort som möjligt för att slippa alla bekymmer.

Jag tycker det märks väldigt väl vid accelaration. Dra man iväg på säg 2:an så hjulet lättar något och sedan går ner igen 20-30 meter senare, fortfarande under fullgas, och man fått upp farten såpass att framhjulet roterar betydligt långsammare så får man lätt styrslag.

Tänk ett flygplan som landar mjukt, det ryker ganska mycket om hjulen när dom ska upp i fart.

Nuturligtvis ska man ju inte ställa sig på bromsen i 200 men mitt tips är att sätta ner hjulet ordentligt så blir det stabilt och bra.

Robz

Guest
Som jag tidigare skrev:
?...skall man INTE sätta ned hårt, då gaffeln komprimeras och försprånget då minskar till ökad instabilitet = vobbelsatan i högre hastighet... Sätt ner sansat och låt styret svänga rätt utan för mycket mothåll....
Alltså inte ligga o sniffa asfalten, även om det egentligen är bättre än att i hög hastighet sätta ned hårt.

För att vara lite pedagogisk, tänk ytterligheter:
1. Sätter man ned hårt MÅSTE framdäcket ha fäste direkt och i rätt spår, annars är det illa (som att glida några 10-tal meter med låst framhjul, i fel spår). Sätter man ner sakta under 100m så kör man fortfarande bakhjul i 50m men däcket hinner upp i spinn och hittar sitt spår.

2. Fäste: På grus kan man inte få vobbel! Varför? Jo, hjulen får tid att försiktigt "glida in i spår"... Torr asfalt, fetegrepp, 250km/h och sidvind som gör att man lutar sig mot vinden (omedvetet, hojen fixxar detta själv), vid nedsättning hårt, gör bettet att det vobblar satan...

3. Ligger man och sniffar asfalt så börjar det slå i styret, men det är inte ett farligt vobbel egentligen... Händer ju i varje utgång på bana:yoparty

Rigge är väl en av bakhjulsgurusarna som kör baka i långsam fart (svårare som jag skrev), detsamma gäller väl större delen av stuntforat?
Gatåkare som börjar växla på slangen kommer lätt upp i 200+ och då är det av högsta vikt att man har full koll på tidigare beskrivna bitar!

Men, men - gör hur ni vill... Träna gärna i sidvind och lär er den hårda vägen, precis som jag gjorde :D

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag snackar farter mellan 100-200
Vobbel är det nog ingen som får som har en ram från det här årtusendet, styrslag däremot.

Robz

Guest
Jag snackar farter mellan 100-200
Vobbel är det nog ingen som får som har en ram från det här årtusendet, styrslag däremot.
Missade du filmen tidigare i tråden?:D
Han höll väl ca 100... Motardmoppar går ju knappt fortare. ;)
Han satte ned bestämt och hårt... Gick ju sådäär.

En sak till, motarder har längre styrutslag och då är chansen större att klara sig undan både vobbel och slippa high sider. Sporthojar med aggressivare gaffvinkel, och begränsat styrutslag går ut i geografin när styrstopp nås.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Missade du filmen tidigare i tråden?:D
Han höll väl ca 100... Motardmoppar går ju knappt fortare. ;)
Han satte ned bestämt och hårt... Gick ju sådäär.

En sak till, motarder har längre styrutslag och då är chansen större att klara sig undan både vobbel och slippa high sider. Sporthojar med aggressivare gaffvinkel, och begränsat styrutslag går ut i geografin när styrstopp nås.

Men det är ju pissblött i filmen. Det är så halt så hjulet får inte fäste nog att få upp snurren fort, precis som jag påstår.

Vobbel i min värld är när ramen sviktar som på gamla stålramsgrisar.

Att en Aprilia RXV med fet aluram kan börja flexa på en hal väg ser jag som ganska osannolikt.

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
helvete va massa konstiga förklaringar..

Hjulet stannar beroende på däcktemepratur, däcktyp och asfaltskvalite så sätter hjulet igång å snurrar olika fort.
Spår i asfalt som vissa har sagt har även en inverkan.

har haft däck som studsar å har haft däck som de inte händer ett skit med..

ibland vobblar de å ibland inte..

å de som säger slå av hårt innan du går ner ..
ge fan i det.. om du börjar vobbla å "bromsar" e du fucked..

så på som en galning när du landar istället........

EDIT: Prova att hoppa å landa snett på asfalt.. då kan du börja gnälla om vobbel....

slutsats: Sluta gnäll å gasa mer.

sonnydingdong

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Hoj
Kawasaki ER-5, 01
Hade samma problem som TS i början. Se till att du har rätt lufttryck i däcken och fortsätt träna, trägen vinner.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
slå av är det jag blivit tillsagd av flera att INTE göra, man ska gärna gasa på vid nedslag... men men som sagt ut o träna o känna av själv.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...