Eftersom jag slutat köra hoj (på ett tag iaf
), hade jag inte för avsikt att lägga fler inlägg, men här kan jag kanske hjälpa... Stuntforat har ofta rätt i dessa frågor, men när hastigheten går över 100, blir det kanske fel råd ibland.
Med egen erfarenhet i vobbelvurpor
och lite kunskap i fjädring och chassiegeometri så är följande tips (delar redan nämnda, men syns inte tydligt):
Rätt däckstryck
Race däck värre än landsvägsdäck pga bättre fäste.
Profil på gummit (platta däck ÄR farliga)
För lite kompressionsdämp (gaffeln får EJ bottna vid nedslag)
För mycket returdämp fram (gaffeln skall med dragen frambroms, efter hårt nedtryck, fjädra upp och och stanna... Ej pumpa över eller långsamt återta övre läge).
För mycket retur bak (bakan tappar fäste när hojen dyker framåt, vid häftigt nedsättande).
TVÄRTEMOT några besservissers här, skall man INTE sätta ned hårt, då gaffeln komprimeras och försprånget då minskar till ökad instabilitet = vobbelsatan i högre hastighet... Sätt ner sansat och låt styret svänga rätt utan för mycket mothåll.
Spänd styrdämpare förvärrar... Många TROR att styrdämpare räddar, GLÖM det, styrdämpare minskar mindre nervositet och minskar rattutslagen vid smålyft. En hårt ställd överför kraft till chassiet, och ökar risken för fet-vobbel. Släpp på styrdämpet!
Dåliga styrlager, löst eller för spända dito, svaj i ram (spricka t ex), kroppsposition för långt bak, nytt däck o slitet i kombo bak eller fram, etc,etc.... Ge fan i o köra baka i hög hastighet om du inte vet vad du gör........
/My 5 cents