bakhjul

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Det mesta hänger på hur mycket du väger och hur hojen är drevad, hur dämpningen är inställd, hur långt fram du har hjulet i svingen osv.. väger man lite får man jobba, är man lite rund brukar det gå bara man lutar sig lite o gasar på dom flesta växlar.

På min går det med enbart gas på 1an, 2an. 3an går med ryck eller koppling vid lägre varvtal, 4an ståendes. Då har jag hög utväxling och hjulet längst bak i svingen. Jag kopplar ALLTID upp hojen för att man sparar på kedja och drev, men mest för att behålla så lågt varvtal som möjligt när man når balanspunkten för att ha bättre känsla i gasen. Skulle jag ta bort landsvägsdrevningen och köra racedrevning ska det gå på alla växlar, men jag kör ju landsväg...
 

BeerDrinker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Arlöv
Hoj
ingen hoj
När som...

Tar upp min gamla KLX 650R med rullen på alla växlar...lite svårare i 5:an

men den går upp om jag vill...har gått upp 2 kugg bak men

det går lika bra med orginal drevning ändå...Helt standard, bara

ostrypt på insug och avgas...
 
Last edited:

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Monobike skrev:
Det mesta hänger på hur mycket du väger och hur hojen är drevad, hur dämpningen är inställd, hur långt fram du har hjulet i svingen osv.. väger man lite får man jobba, är man lite rund brukar det gå bara man lutar sig lite o gasar på dom flesta växlar.
...

Kan man tolka det som att de som är "tjockisar" har lättare att åka på bakhjulet? (Bara funderade lite..)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur fjädringen är inställd gör STOR skillnad :fakta När jag hade 660:n på orginal inställningarna så gick den upp hur lätt som helst med gas på 2:an. Men nu har jag ställt den på hårdaste lägena både fram och bak (skönare när man gör stoppies) och den är inte alls lika lätt att få upp längre. Har iofs bara kört ca 2km med nya inställningarna och hade inget skinnställ på mig så jag försökte inte så mycket heller. Men det är helt klart stor skillnad!
Köpte 15drev idag (16 orginal) och ska sätta på det imorgon, tippar på att den blir lätt att få upp då :tummenupp :crash
 

Optimus Prime

:Þ(Ÿ)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
CRF 450
ja har ett större bak drev liggandes... men kedje fan är för kort.... kan man köpa ett par länkar bara eller måste man köpe en helt ny kedja? det är en regina orings kedja
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Bjorn N skrev:
Kan man tolka det som att de som är "tjockisar" har lättare att åka på bakhjulet? (Bara funderade lite..)


De har nödvändigtvis inte lättare att ÅKA på bakan, men att få upp hojen.. talar ju nästan för sig självt :rolleyes:
 

Optimus Prime

:Þ(Ÿ)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
CRF 450
HAHA ja fick upp den på 2:an i dag iaf 2 ggr :crash


har vart ute i 3timmar å bara övat på att slanga... börjar gå ganska fint på 1:an nu
 

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
Optimus Prime skrev:
HAHA ja fick upp den på 2:an i dag iaf 2 ggr :crash


har vart ute i 3timmar å bara övat på att slanga... börjar gå ganska fint på 1:an nu


Bra där :tummenupp

Om du provar att säga AVAMC till hojen ska du se att den reser sig på trean omgående :D :D :D
 

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ktm660smc
Backe skrev:
Bra där :tummenupp

Om du provar att säga AVAMC till hojen ska du se att den reser sig på trean omgående :D :D :D

Hmmm, hur skall vi tolka det egentligen...

I min värld så reser sig ingenting om man nämner avamc.....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top