bakhjulet känns sladdrigt/skramligt?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
när jag körde crossbana idag så började bakhjulet kännas lite konstigt efter ett tag. i de snabbare partierna och i de lite längre hoppen så kändes bakhjulet lite skramligt. jag körde in i depå och kände på bakhjulet. om man tar tag i bakhjulet med en hand uppe och en nere så går det att vicka lite på hjulet. jag testade på min brorsas cross och den gick det inte att vicka något på alls. vad är det som har gått sönder på min? är det hjullagerna bak? är det farligt att köra med bakhjulet på detta sätt ifall jag inte skulle hinna laga tills nästa helg?
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
bmwjohan skrev:
2354399 när jag körde crossbana idag så började bakhjulet kännas lite konstigt efter ett tag. i de snabbare partierna och i de lite längre hoppen så kändes bakhjulet lite skramligt. jag körde in i depå och kände på bakhjulet. om man tar tag i bakhjulet med en hand uppe och en nere så går det att vicka lite på hjulet. jag testade på min brorsas cross och den gick det inte att vicka något på alls. vad är det som har gått sönder på min? är det hjullagerna bak? är det farligt att köra med bakhjulet på detta sätt ifall jag inte skulle hinna laga tills nästa helg?

Kollat så inga ekrar smällt av?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
wheelie82 skrev:
2354405 Kollat så inga ekrar smällt av?

jag har några ekrar som är lösa, men det är inga som är av. jag kan inte spänna ekrarna för jag har ingen nyckel som passar på dom. dom är så jävla små.

jag skruvade bort bakhjulet och jag fattar inte hur man får bort hjullagerna. det finns ju inget man kan skruva på och inga låsbrickor. är dom fastpressade så att man måste knacka ut dom eller? jag kollade i min ktm 525 repairmanual men det står bara 150 sidor om hur man mekar med motorn. om däck och sånt står det absolut ingenting. var hittar man information om sånt här?

på varje sida av navet så sitter det en "grej" som är kanske 5cm lång. dessa grejer går det att vicka på ganska rejält mycket. ska man kunna göra det?
om jag spänner ekrarna så kommer ju inte dessa grejer att bli stabilare för det.

om jag ska formulera mig bättre så känns bakhjulet lite lite sladdringt och mycket skramligt.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
det är hjullagren som har åkt,byt innan du kör någe mer.Det finns en risk att godset där lagret sitter nöts ut.har råkat ut för det själv på en gammal moppe och då hjälper det inte med nya lager.Jag gjorde en sniklösning och schimsade fast lagret med tunn kopparplåt och loctite när jag råkade ut för det.Lagrerna måste du knacka ut om du inte har nån slags avdragare som går att få dit.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Brännström skrev:
2354495 det är hjullagren som har åkt,byt innan du kör någe mer.Det finns en risk att godset där lagret sitter nöts ut.har råkat ut för det själv på en gammal moppe och då hjälper det inte med nya lager.Jag gjorde en sniklösning och schimsade fast lagret med tunn kopparplåt och loctite när jag råkade ut för det.Lagrerna måste du knacka ut om du inte har nån slags avdragare som går att få dit.

ok, man stoppar alltså i något från högra ena sidan för att knacka ut lagret som sitter på andra sidan? säg att jag får ut dom då, kommer jag att klara att få dit dom själv? är det bara att hamra fast dom med en gummihammare eller nått sånt? eller pressar man in dom med en tvin?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det sitter en låsring på ena sidan som du måste ta ur innan du börjar hamra.Peta ut packboxarna så syns den.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
bmwjohan skrev:
2354517 ok, man stoppar alltså i något från högra ena sidan för att knacka ut lagret som sitter på andra sidan? säg att jag får ut dom då, kommer jag att klara att få dit dom själv? är det bara att hamra fast dom med en gummihammare eller nått sånt? eller pressar man in dom med en tvin?
Precis,använd ett dorn och hammare för att knacka ut det,se till så att det inte sitter nån låsring innan du börjar slå.Sen när du ska tillbaka med det nya så kan du använda en hylsa som är i samma storlek som ytterringen på lagret att knacka ner det med,annars så använder du ett dorn eller nått annat som går bra att slå med.Knacka på ytterringen annars kan du skada lagret.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag knackade loss hjulagerna innan jag läste era instruktioner.
jag knackade ganska länge innan jag upptäckte låsbrickan, men
som tur är så gick inget sönder.
hur märker man att ett hjulager är paj?
min verkar inte direkt paj. det ena slog jag i och för sig sönder
när jag skulle knacka ut det men det såg helt ok ut innan.

hjullagerna sitter ju ihop med lite andra delar. måste man köpa allt
detta nytt eller kan man bara byta vissa delar. jag har bifogat en bild.
den ena råkade jag knacka sönder så att lagerna åkte av aluminiumpinnen.

sen när man ska montera de nya delarna, ska man använda någon slags monterings-
pasta eller nått sånt, eller räcker det med att olja in alla saker?
 

Bifogat

  • hjullager.JPG
    hjullager.JPG
    62.2 KB · Visningar: 134

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Brännström skrev:
2354495 det är hjullagren som har åkt,byt innan du kör någe mer.Det finns en risk att godset där lagret sitter nöts ut.har råkat ut för det själv på en gammal moppe och då hjälper det inte med nya lager.Jag gjorde en sniklösning och schimsade fast lagret med tunn kopparplåt och loctite när jag råkade ut för det.Lagrerna måste du knacka ut om du inte har nån slags avdragare som går att få dit.
Det sitter en låsring bakom en av packboxarna: Ett tips är att ta bort den innan du börjar kancka ut lagren.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nån som har någon koll på om jag måste byta alla delarna eller om det räcker med att byta vissa (se bilderna)?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Lite sen kanske, men ändå.....

Om det glappar distinkt, klonk, klonk sas, så talar det för lagren.
Om det mer fjädrar så talar det för lösa ekrar. Kan ju vara både och....

Man kan normalt känna m fingrarna runt axeln om lagren glappar, bara att hålla och vicka.
Likaså ändras känslan om man håller bromsen nere. Glappa ekrar känns likadant även m broms på.

Sen kan ju svinglagren vara dåliga oxå. Då blir glappet olika beroende på om du vickar hjulet med
händerna uppe och nere eller bak och fram. Kan oxå vanligen verifieras med känseln, lägg fingrarna
över skarven sving/ram.

Värma navet (varmluftpistol räcker nog) är f.ö. en bra variant när man ska lossa/montera lager.
Hjälper dock inte mot oupptäckta låsringar......
/u
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
bmwjohan skrev:
2355490 jag knackade loss hjulagerna innan jag läste era instruktioner.
jag knackade ganska länge innan jag upptäckte låsbrickan, men
som tur är så gick inget sönder.
hur märker man att ett hjulager är paj?

Ett hjullager som man har knackat länge kan anses som trasigt. Värmer man fälgen vid demonteringen kommer lagret ut väldigt enkelt, en lätt tryckning - likaså vid monteringen. Behöver man slå in lagret har man gjort fel - och förmodligen förstört lagerbanorna.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ulf_lundin skrev:
2356396 Lite sen kanske, men ändå.....

Om det glappar distinkt, klonk, klonk sas, så talar det för lagren.
Om det mer fjädrar så talar det för lösa ekrar. Kan ju vara både och....

Man kan normalt känna m fingrarna runt axeln om lagren glappar, bara att hålla och vicka.
Likaså ändras känslan om man håller bromsen nere.
Glappa ekrar känns likadant även m broms på.

Sen kan ju svinglagren vara dåliga oxå. Då blir glappet olika beroende på om du vickar hjulet med händerna uppe och nere
eller bak och fram. Kan oxå vanligen verifieras med känseln, lägg fingrarna över skarven sving/ram.

Värma navet (varmluftpistol räcker nog) är f.ö. en bra variant när man ska lossa/montera lager.
Hjälper dock inte mot oupptäckta låsringar......
/u

när jag hade lossat hjulet från svingen så gick det att vicka mycket på delarna som finns på bilden. det är en distinkt klonkande glapp jag upplevt. inte någon fjädrande känsla.

svinglager? sitter dom uppe vid motorn? det finns väl inga svinglager vid bakdäcket? jag kände hur som helst på svingen och den kändes stabil. glappade ingenstans.

som ni tipsar om så ska jag värma navet innan jag sätter dit de nya lagrena. det är väl bara att ställa in hjulet i torkskåpet.

ska jag olja in grejerna så att det glider bättre eller ska man använda någon slags pasta?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är monterat som ev. glapp ska kollas.
Svinglagren sitter i framänden av svingen (normalt samma som bakänden av motorn).
Glapp i dom kan man iaf känna när man sliter i (monterat) bakhjul. (Dumt byta hjullager om det är
svinglagerglapp man känner.....)
/u
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ulf_lundin skrev:
2356545 Det är monterat som ev. glapp ska kollas.
Svinglagren sitter i framänden av svingen (normalt samma som bakänden av motorn).
Glapp i dom kan man iaf känna när man sliter i (monterat) bakhjul. (Dumt byta hjullager om det är
svinglagerglapp man känner.....)
/u

när bahjulet var monterat kunde jag vicka på det så jag är rätt säker på att det är hjullagerna som är paj.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top