Bakhjulsåkning på 2:an...

Daniel_liss

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX9R
Jag åker en 98:ans ninja 900...
har nu lyckats åka lite på bakhjulet :banana :yoparty men problemet är att den går inte upp på annat än ettan...

så finns det nån som har tips på hur man kör på högre växel???

undrar dessutom om hojen inte ska dra upp på mer än en växel? :confused: får upp framdäcket kanske 1 decimeter om jag använder gasa/släppa/gasa-metoden på 2:an
 

Daniel_liss

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX9R
ska man alltså vara utav fan? vilka varv typ??? och sen smälla upp koplingen? låter som rena döden för hojen... fler ord om detta?
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Daniel_liss skrev:
ska man alltså vara utav fan? vilka varv typ??? och sen smälla upp koplingen? låter som rena döden för hojen... fler ord om detta?


räcker det inte att bara dutta kopplingen försiktigt under acceleration då ?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
när jag ska ha upp min zx9a på tvåan så brukar jag ligga på ca 4-5000varv full gas sen dra in kopplingen tills varvet är uppe på 10000, när jag släpper då så kommer framhjulet upp så fint.
bara o se till att hålla fullt tills du har bra höjd, först då släppa av, du vill ju ha upp den så fort som möjligt!


men mitt tips är att träna på ettan först..
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Skit i kopplingen ! 2:an , 7.000 rpm...ca 90-100 km/h...dra på lite , släpp distinkt.... o lär dig känna när moppen gungar upp igen. Då slår du på med gas...distinkt !!.... Gör du rätt så ställer den sig lika lätt som...tja....hrrrrmmm.... :tuttar ...eeehhh..... Träna på ! :tummenupp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Inte smälla med kopplingen :huvet

Du skall bara dutta lite med pekfingret och gasa till samtidigt.

Du vill ha ett snabbt kopplingsslir,ingen smäll.

Öva öva öva öva.


Tänk på att kopplingskorgar är dyra och det gör ont att köra omkull :7peta
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
ambulans skrev:
ett par kugg större i bak.. o ett mindre i fram sen flyger den...


har fortfarande inte fattat varför alla drevar om för att köra på bakhjulet? är det inte bättre att växla ner i så fall?
 

Daniel_liss

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX9R
tackar!!! :Bugar

jo det blir nog mkt på ettan resten av sommaren... men man måste ju gå vidare också :)
på ettan inför polarna och på tvåan ensam nånstans :hihi (nej jag vet, inte öva bakhjul ensam)
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
ozto skrev:
har fortfarande inte fattat varför alla drevar om för att köra på bakhjulet? är det inte bättre att växla ner i så fall?

jo för att den reser sig bra mkt lättare , skonsammare för motorcykeln..
min blade blev en helt annan hoj efterr omdrevning, bra mkt roligare... tappar 25 km på toppfarten , men vem fan åker 270 ?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Daniel_liss skrev:
tackar!!! :Bugar

jo det blir nog mkt på ettan resten av sommaren... men man måste ju gå vidare också :)
på ettan inför polarna och på tvåan ensam nånstans :hihi (nej jag vet, inte öva bakhjul ensam)

personen som du ska ha med dig när du övar kan du ju be läsa min tråd om olyckor först.... :rolleyes:
 

Fist Woman

Guest
Jag lärde mig visserligen med offrodare, men det var mycket lättare att växla i luften på grus än på asfalt. Blir mycket mjukare då.
Sätt på crossdäck på ninjan och prova...
 

Majoren

Torpedmatros
Gick med
1 Dec 2004
Ort
fgdfg
Hoj
VFR800A 2005
Accellerera på 3/4 gas från 40 till 60 km/h dutta till med kopplingen nånstans runt 60 och smäll samtidigt på lite mer gas, börja där och arbeta dig sedan upp i registret allteftersom du lär dig. Men prova dig fram så du känner hur mkt den lyfter. Surt att slå runt :rolleyes:
 

Daniel_liss

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX9R
ambulans skrev:
jo för att den reser sig bra mkt lättare , skonsammare för motorcykeln..
min blade blev en helt annan hoj efterr omdrevning, bra mkt roligare... tappar 25 km på toppfarten , men vem fan åker 270 ?

Ja vem??? :confused: :hihi
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Fist Woman skrev:
Jag lärde mig visserligen med offrodare, men det var mycket lättare att växla i luften på grus än på asfalt. Blir mycket mjukare då.
Sätt på crossdäck på ninjan och prova...

Där har du din kräftfångar hoj,skulle vilja se länsmansjävlen komma ikapp dig på den.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
på är sexan så ligger ja runt 70 på 2an, sitter långt bak, håller jämn gas halv till 3/4 ungefär.. (har inte så stor koll på det) in med kopplingen med 2 fingergreppet, när den kommit upp på lagom varv (gissar på 12000 ungefär) så släpper jag kopplingen, snabbt men inte brutalt, då reser den sig fint, oftast..
har inte vågat mig på att gasa til extra mkt när den reser sig

tycker de svåraste e att veta hur mkt jag ska gasa för ibland får ja på höga å fina wheelies, men ofta blir de bara mesigt halvhöga :mad:
sen att jag alltid glömmer att jag har en fotbroms gör inte saken bättre
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
funkar fint att bara gasa lite på 6:ans växel i ca 200+ sen när laddtrycket kommer ser man himmlen! :yoparty :banana
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top