Bakhjuls åkning vilket straff?

Maxan

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
660
Hej är ny här och har redan ställt till det! Blev i går haffad av en mc polis jag mötte på bakhjulet.
Frågan är nu, vad för straff, han sa att förmodligen körkortet skulle dras men att detta var en fråga för länsstyrelsen, tog dock inte kortet på plats, Men måste erkänna att det känns svettigt nu =( Vet redan att det var dumt och allt :huvet så det behöver ni inte förklara för mig, men gjort är gjort..
Vi kom överens om att det var ca 20meters åkning och att det gick i ca 40kmh och fritt på vägen. Någon som har erfarenheter av detta?
Hoppas man kommer trivas på sidan, Och tackar för svar. :Bugar
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Fråga Mr K. Har för mig att han lyckades klara sig undan helt o hållet när han körde på bakhjulet.
Välkommen hit o hoppas att du slipper allt för jobbiga böter. Tror heller inte att du behöver vara orolig för kortet.
 

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
Tror inte heller att det kan vara någon fara med körkortet, håll oss uppdaterade hur det går. GL :)
 

wheelielover

Lite lagom dum i huvudet:)
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Enköping town
Hoj
Hojlös:-(
Maxan skrev:
2148414 Hej är ny här och har redan ställt till det! Blev i går haffad av en mc polis jag mötte på bakhjulet.
Frågan är nu, vad för straff, han sa att förmodligen körkortet skulle dras men att detta var en fråga för länsstyrelsen, tog dock inte kortet på plats, Men måste erkänna att det känns svettigt nu =( Vet redan att det var dumt och allt :huvet så det behöver ni inte förklara för mig, men gjort är gjort..
Vi kom överens om att det var ca 20meters åkning och att det gick i ca 40kmh och fritt på vägen. Någon som har erfarenheter av detta?
Hoppas man kommer trivas på sidan, Och tackar för svar. :Bugar
Hörde talas om detta på jobbet idag.
Trist men det kostar att ligga på topp :(
Hur såg mc-polisen ut?(lite nyfiken bara då jag känner dom)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
20meter? En sån pluttwheelie borde inte innebära nån risk alls. Du har en stark mc, den stack iväg och givetvis släppte du på gasen direkt så den gick ner.
 

Maxan

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
660
wheelielover skrev:
2148475 Hörde talas om detta på jobbet idag.
Trist men det kostar att ligga på topp :(
Hur såg mc-polisen ut?(lite nyfiken bara då jag känner dom)

Jaså, så det har spridit sig enda till enköping? =( Hur som helst tack för svaren, och hoppas fan inte det blir indraget, då jag även jobbar med körkortet (lastbil) kanske det finns något förmildrande? För blir jag av med kortet resulterar ju detta i akassa, och det är väl kanske inte så bra.. Polisen var i 50års åldern, lite grått skäggig, Var ganska trevlig, men verka tyvärr va en som inte gilla och titta mellan fingrarna..
Ringde länsstyrelsen, idag och kom fram till att om det nu var fråga om vårdslöshet i trafik, som han skrev, så fanns det inga alternativ en indraget kort??
Usch känns ju så jäva trist, när det händer så här tidigt på sesongen.. Nån som gjort liknande händelse å klarat kk.. Böterna känns inte som så farligt betalar gärna bara jag får behålla mitt fina kk!! :4skrika
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Trafikarna hotar alltid med länstyrelsen. Jag har en lång radda förseelser på mig men har inte hört ett ord av länstyrelsen.
 

wheelielover

Lite lagom dum i huvudet:)
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Enköping town
Hoj
Hojlös:-(
Maxan skrev:
2148539 Jaså, så det har spridit sig enda till enköping? =( Hur som helst tack för svaren, och hoppas fan inte det blir indraget, då jag även jobbar med körkortet (lastbil) kanske det finns något förmildrande? För blir jag av med kortet resulterar ju detta i akassa, och det är väl kanske inte så bra.. Polisen var i 50års åldern, lite grått skäggig, Var ganska trevlig, men verka tyvärr va en som inte gilla och titta mellan fingrarna..
Ringde länsstyrelsen, idag och kom fram till att om det nu var fråga om vårdslöshet i trafik, som han skrev, så fanns det inga alternativ en indraget kort??
Usch känns ju så jäva trist, när det händer så här tidigt på sesongen.. Nån som gjort liknande händelse å klarat kk.. Böterna känns inte som så farligt betalar gärna bara jag får behålla mitt fina kk!! :4skrika
Om du behöver kortet i jobbet så kan det vara en fördel eller om det inte var fara för någon annans säkerhet(typ tom gata) men jag tror jag vet vem polisen är och han är väldigt trevlig MEN hård när det gäller "jobbet".
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
precis..går dom längre med detta så säg att du trodde du hade i 3ans växel men att de va 2ans o den bara drog upp..
tror du klarar de fint,,finns ju folk som klarat sig ifrån o tappa kortet om de vart fritt på vägen o de inte gått tokfort.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
20 meter och i 40. :va
Vad finns det att klaga på igentligen...
Jag låg 150 meter på bakan i ca 80-90 (på en 90 väg) framför en civilare och han bara tittade på mig när han körde förbi igen, såg inte ens sur ut :banana

Trist om då åker dit på en sådan där skit sak och så där tidigt i karriären.
Jag har ju ialla fall samlat på mig så att säga... :hihi

:hej
 

Maxan

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
660
wheelielover skrev:
2148588 Om du behöver kortet i jobbet så kan det vara en fördel eller om det inte var fara för någon annans säkerhet(typ tom gata) men jag tror jag vet vem polisen är och han är väldigt trevlig MEN hård när det gäller "jobbet".
Ja som sagt, verka ju inte snäll när det gällde "jobbet" Trodde själv det var tvär lungt och att man skulle åka på sig en "muntlig varning" men så verkar ju inte fallet.. Tillägas bör ju att det inte sen tidigare finns nån "prick" på kk.. Usch börjar fan rinna svett om pannan nu..
 

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
FALKENBERG
Hoj
KTM 950 SUMO
körkort

Om de nu är som du säger att de var fritt från alla håll alltså inga mötande bilar eller bilar bakom dig så är de inte vårdslöshet för de finns nämlingen ingen stans i lagen där de står att du inte får köra på bakhjulet så länge du inte utsätter någon medtrafikant för fara! så är de! dom är lite luriga dukarna när jag hade min andra duke så körde jag om tre bilar när jag hade möte och bilar bakom mig o den mittersta bilen var civilpolisen! behöver jag säga att dom inte var så glada när dom hade prejat mig av vägen?? men jag öppnade med " god afton konstaplar hur var de här då?" dom små log lite o gav mig endast 600kr i böter för dom tyckte att de såg kontrollerat ut!! sen att jag vid tillfället hade 2 likadana hojar o körde med den andra hojens reg skyllt o skuran slicks de brydde dom sig inte om!!

mvh markus
 

Maxan

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
660
dukeIIfbg skrev:
2148665 Om de nu är som du säger att de var fritt från alla håll alltså inga mötande bilar eller bilar bakom dig så är de inte vårdslöshet för de finns nämlingen ingen stans i lagen där de står att du inte får köra på bakhjulet så länge du inte utsätter någon medtrafikant för fara! så är de! dom är lite luriga dukarna när jag hade min andra duke så körde jag om tre bilar när jag hade möte och bilar bakom mig o den mittersta bilen var civilpolisen! behöver jag säga att dom inte var så glada när dom hade prejat mig av vägen?? men jag öppnade med " god afton konstaplar hur var de här då?" dom små log lite o gav mig endast 600kr i böter för dom tyckte att de såg kontrollerat ut!! sen att jag vid tillfället hade 2 likadana hojar o körde med den andra hojens reg skyllt o skuran slicks de brydde dom sig inte om!!

mvh markus
Ja ni ser hur fan kan folk göra sånna här saker å få en 6hundring i böter, när jag själv guppar upp lite snällt och försynt på hjulet, och blir behandlad som en pedofil för det? :va Vill inte på nåt sett önska er andra otur, men mig själv lite tur :( Jaja jag har inte sett slutet på det hära, håller tummarna.. och hoppas att det nånstans i polisen finns lite medlidande..
 

maximus

Har ömsat skinn
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RSV Factory snart RSV4
Maxan skrev:
2148414 Hej är ny här och har redan ställt till det! Blev i går haffad av en mc polis jag mötte på bakhjulet.


Förmodligen får du 20 piskrapp på röven för detta "oerhörda brott". :hihi
Skyll på gashäng :D Va fan 20m= upp, ner baraju..... Hur f.n orkar dom bry sig.
Du klarar dig nog kompis :tummenupp

Välkommen till gemenskapen på Sporthoj...
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Vad det gäller bakhjulsåkande så beror straffet på hur polisen rapporterar det. Dock så är det oftast vårdslöshet i trafik och det innebär indraget körkort och böter.
Sedan om man har otur så kan det rubriceras som grov vårdslöshet i trafik och det kan man få fängelse för (har aldrig hört om någon som fått det utan att kört ihjäl någon men iallafall).
Trist om du blir av med lappen (känns som det är ovanligt många som blir det just nu)
 

Maxan

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
660
Well skrev:
2148745 Vad det gäller bakhjulsåkande så beror straffet på hur polisen rapporterar det.
Ja iaf på sån jävla nörd grej! Han sa att det skulle rappoteras som vårdslöshet, och då är det med andra ord kört alså? Fan vilket skit, Skulle man bli av med det kunnde man väl gjort det ordentligt! hmm behövde inte skriva på nåt skit iaf.. Men du från enköping som kände igen han kan väl säga att jag bjuder på tårta och glass om han skiter i det..
Ja dom gör väl bara sitt jobb men hur i helvete kan man göra det där jobbet? med desutom en piss lön om man ser till förhållnade..
Nu börjar det väl snart regna över mig ochså! Har iof gjort fel så man kanske inte ska tycka så synd om sig :huvet
 
Last edited:

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Maxan skrev:
2148414
Vi kom överens om att det var ca 20meters åkning och att det gick i ca 40kmh och fritt på vägen. Någon som har erfarenheter av detta?
Hoppas man kommer trivas på sidan, Och tackar för svar. :Bugar
skrev du under ett erkännande?
jag vet inte hur det är men jag har iaf fått för mig att han måste ha det på bild för att du ska bli fälld? nån annan som vet bättre och kan rätta mig?
 

Maxan

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
660
danjel skrev:
2148921 skrev du under ett erkännande?
jag vet inte hur det är men jag har iaf fått för mig att han måste ha det på bild för att du ska bli fälld? nån annan som vet bättre och kan rätta mig?


Nej jag har inte skrivit på ett skit men han skrev en del, det var det jag tykte var så konstigt att han inte bad mig skriva på nåt, för de borde ju lixom behöva erkänandet på skrivet? han fråga om jag erkände och det erkände jag att jag åkt 20 meter, men va fan det kan ju inte betydda nåt muntligt väl?
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Du har haft otur, hoppas att det löser sig...

Själv så har jag mött polisen mitt i stan på bakhjulet. Blev att sitta i polisbilen en längre tid. Trodde verkligen att körkortet skulle bli indraget, då jag även saknade blinkers, bakljus, registreringsplåten i hjulhuset som ej var synlig pga lera samt hade slicks. Men jag klarade mig, utan böter eller dyligt. Poliserna tyckte att jag skulle tvätta motaden och att de inte ville se mig mera under dagen...Det gäller att mjuka upp poliserna :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top