Bakhjuls åkning:)

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
någon som vet bästa drevningen för att åka på bananen mkt med husaberg 650, ja har sett på massa filmer där dom gör de, och dom reser upp den hur lätt som hälst och även i lite högre farter, men min är väldigt svår att resa upp så fort farten börjar närma sig kanske 50km/h och högre, några ideer? :confused:
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
haha ja givetvis så måste jag ju de:) men jag tänkte om de fanns någe sett så de gjorde de så enkelt som möjligt för mig:)

svaret på din fråga är fortfarande övar mer.

husabergen är ju knappast ett problem med. och inte om flesta andra hojar heller. om man kan . själv så kan jag inte. men folk drar utan problem upp effektsvager hojjar på bakan.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
haha ja givetvis så måste jag ju de:) men jag tänkte om de fanns någe sett så de gjorde de så enkelt som möjligt för mig:)

Vad dom andra säger är korrekt, men att bara säga "öva mer" och inte varför hjälper ju inte så mycket.
Så, att dreva om hojen hojen kommer kanske att göra den mer lättslangad på högre växlar om du drevar ner den, men den kommer fortfarande vara lika svårslangad i de hastigheter du hade problem med förut. Så om hojen går i 50 med trean i på ett specifikt varvtal och vill slanga för dig, så kommer den inte göra det heller om du drevar om den så kraftigt att du måste ha 4'an för att ha den hastighet/varv du hade förut. Däremot så kommer den upp mycket lättare på 3'n, fast den kanske bara gör 35 då.

Så, vill man kunna slanga på 6'an hur lätt som helst, visst, på med 11 kugg fram och 70 bak. Hojen kanske bara gör 40 km/h, men det slangar fan jämnt då på alla växlar. Vill du få upp den på 6'an i de hastigheter en vettig drevning ger, då får man öva mer.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Vad dom andra säger är korrekt, men att bara säga "öva mer" och inte varför hjälper ju inte så mycket.
Så, att dreva om hojen hojen kommer kanske att göra den mer lättslangad på högre växlar om du drevar ner den, men den kommer fortfarande vara lika svårslangad i de hastigheter du hade problem med förut. Så om hojen går i 50 med trean i på ett specifikt varvtal och vill slanga för dig, så kommer den inte göra det heller om du drevar om den så kraftigt att du måste ha 4'an för att ha den hastighet/varv du hade förut. Däremot så kommer den upp mycket lättare på 3'n, fast den kanske bara gör 35 då.

Så, vill man kunna slanga på 6'an hur lätt som helst, visst, på med 11 kugg fram och 70 bak. Hojen kanske bara gör 40 km/h, men det slangar fan jämnt då på alla växlar. Vill du få upp den på 6'an i de hastigheter en vettig drevning ger, då får man öva mer.

Men dreva om är inget som behövs, de går att få upp på bakhjulet på samtliga växlar med original drevning.

Men det går såklart inte om man inte kan det, dvs man måste träna för att lära sig. Lär han sig lägga sig bra på balansläget så dröjer det inte förrns han kan detta. Mer tacksamma hojar och lära sig åka bakhjul på är väl svårhittat. :tungan
 

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Ronneby
Hoj
Husaberg FE 570
Lättare att slanga med lite längre drevning mellan växlarna,om du förstår vad jag menar.Körde själv med 15-40 när jag hade motard kittet på o den var hur lättslangad som helst.
Ut o kör!!
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
dra mig baklänges, drevning för att köra slangen med husan? Prova orginaldrevning och dra i gasen lättare blir det inte.
 

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
tack många bra tips:) antar att de bara är att försöka våga dra upp den tills den nästan slår över o sen va med och bromsa lite med bakbromsen?:)
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
tack många bra tips:) antar att de bara är att försöka våga dra upp den tills den nästan slår över o sen va med och bromsa lite med bakbromsen?:)

Husan går ju upp på 1-2-3 hur lätt som helst med bara gas. Sen går dom upp på övriga växlar med ett litet ryck i styret.

Öva, öva, öva. Det är inget du lär dig över en dag..
 

mulle1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Tumba
Hoj
KTM 640 LC4 SM -05, KTM 640 Adventur R -98, Yamaha XT 350 -86
Testa med en liten "snärt" på kopplingen. Då går min org drevade KTM 640 upp på 2an utan problem. Har dock inte riktigt vågat försöka på 3an än.... Med en 650 Husa bör det inte vara några problem med varken org drevning eller effekt. Öva, våga och sist men inte minst. Lucka till!
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Husa 650 är en barnlek att göra bakhjul med. Du behöver INTE dreva någonting. Såvida ingenting är galet trasigt på din hoj så ska husan gå upp i trean utan problem. Behöver knappt rycka i styret.

Och nej, på en motard behövs ingen bakbroms när du ska köra bakhjul. Jag har aldrig behövt använda bakbromsen eftersom motorbromsen på dessa maskiner drar ner den på två hjul så fort du släpper gasen och lutar dig lite framåt.

Börja i tvåan. Gasa upp den tills det känns lagom okej och lär dig göra "fullgas-körningar" på bakhjulet så du får lite känsla hur det är. I detta läget har du inte fått upp hojen orentligt, men är en bra start för att känna på sakerna. Sen ska du lära dig växla till trean på bakhjulet. Samma här: Gasa upp den försiktigt i tvåan och smäck snabbt i trean när du fått upp den en bit. Helt plötsligt har du ett helt register till att leka med UTAN att behöva ligga på så höga varv.

Sen gäller det att våga dra upp den ännu högre. När du fått upp den så att du är säker på att du kommer trilla av hojen eller vurpa så ska du med största sannolikhet upp lite till. Det är SÅ mycket mer att spela på än vad man tror när man är nybörjare.

Men som sagt. Börja i tvåan så att den lätt går upp, sen i med trean så snabbt som möjligt och hitta "nollpunkten" mellan att trilla baklänges och gå ner på två hjul igen. När du väl hittat det ska du kunna ligga i 40-70kmh på bakhjulet hur länge du vill.

Har du blivit skiträdd än? Har du inte blivit det än så är det dags att ta upp hojen ännu mer :) Det var så jag fick min aha-upplevelse.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
inget fel att lära sig, om inte att justera höjd med bakbroms så allafall få in reflexen att använda den om något börjar gå tokigt. Annars håller jag med föregående talare om att det mesta gå att justera med gasreglaget.
 

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Husa 650 -08
Det Daphi skrev måste ju nästan tryckas upp som en manual och ges till alla vilsna bakhjulssugna motardpiloter. Mycket bra beskrivet :tummenupp
 

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
ja mycket bra skrivet daphi! tack för alla bra tips nu är de bara ut o öva för fulla muggar!:)
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Min rekommendation är att du först och främst lär dig hitta balanspunkten på en låg växel som ex. 2:an, INNAN du börjar exprimentera med med en massa växlande i samband med höga farter. Det kan i sådana fall vara lätt för en oerfaren att olyckan snabbt är framme.

Gör dig istället trygg med ditt bakhjulsåkande genom att öva upp dig i låga farter först och HA ALLTID foten beredd på bakbromsen. Ett tips är att du tränar på slangning genom att åka uppför en nedförsbacke pga. att du då slipper lyfta framdäcket lika högt från marken för att hitta balanspunkten.

När du väl kan åka en längre sträcka på bakhjulet, på en och samma växel utan några som helst bekymmer så kan du börja med växlingar. Nyckeln till att bli en bakjulskung är TÅLAMOD. Ta ett litet steg i taget och lär dig momenten steg för steg.

Andra saker som kan hjälpa bakjulsåkning är:
- inte för mycket eller för lite luft i bakhjulet.
- komplett skyddsutrustning. (ger en inre trygghet)
- en korrekt spänd kedja.
- kunna vara avslappnad i kroppen.
- träna i vindstilla förhållanden.
- en sadel man sitter stabilt på. (ej glider)
- någon som kan filma ditt bakhjulsåkande, så du sedan själv kan se hur högt framhjulet egentligen ligger i luften. Att studera filmsnuttar kan oftast hjälpa psyket på traven.

Hoppas något av detta kan vara till hjälp.

//Husaberg4life
 
Last edited:

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Min rekommendation är att du först och främst lär dig hitta balanspunkten på en låg växel som ex. 2:an, INNAN du börjar exprimentera med med en massa växlande i samband med höga farter. Det kan i sådana fall vara lätt för en oerfaren att olyckan snabbt är framme.

Precis vad jag skrev. Alla börjar ju sin bakhjulskarriär med "fullgas-åkningar" när man får upp framhjulet en liten bit och kör fullgas tills hojen går ner själv. Detta är den träningen jag pratar om. Det är bättre att köra många fullgas-åkningar så man får lite känsla. Kör fullgas-åkningar tills du inte är med minsta tveksam, sen kan man gå vidare till nästa steg.

Sen står jag fast vid att det är bättre att försöka lära sig så snabbt som möjligt att få i trean direkt efter att du fått upp framhjulet eftersom det kräver mycket mycket mindre gasjusteringar för att få upp/ner framhjulet.

Huvudsaken är: När man blir skiträdd har man antagligen inte ens varit nära att slå över. Nu när jag har kört bakhjul ett tag och blivit av med rädslan har jag skrapat i bakskärmen ett par gånger utan att egentligen vara nära på att slå över.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top