Husa 650 är en barnlek att göra bakhjul med. Du behöver INTE dreva någonting. Såvida ingenting är galet trasigt på din hoj så ska husan gå upp i trean utan problem. Behöver knappt rycka i styret.
Och nej, på en motard behövs ingen bakbroms när du ska köra bakhjul. Jag har aldrig behövt använda bakbromsen eftersom motorbromsen på dessa maskiner drar ner den på två hjul så fort du släpper gasen och lutar dig lite framåt.
Börja i tvåan. Gasa upp den tills det känns lagom okej och lär dig göra "fullgas-körningar" på bakhjulet så du får lite känsla hur det är. I detta läget har du inte fått upp hojen orentligt, men är en bra start för att känna på sakerna. Sen ska du lära dig växla till trean på bakhjulet. Samma här: Gasa upp den försiktigt i tvåan och smäck snabbt i trean när du fått upp den en bit. Helt plötsligt har du ett helt register till att leka med UTAN att behöva ligga på så höga varv.
Sen gäller det att våga dra upp den ännu högre. När du fått upp den så att du är säker på att du kommer trilla av hojen eller vurpa så ska du med största sannolikhet upp lite till. Det är SÅ mycket mer att spela på än vad man tror när man är nybörjare.
Men som sagt. Börja i tvåan så att den lätt går upp, sen i med trean så snabbt som möjligt och hitta "nollpunkten" mellan att trilla baklänges och gå ner på två hjul igen. När du väl hittat det ska du kunna ligga i 40-70kmh på bakhjulet hur länge du vill.
Har du blivit skiträdd än? Har du inte blivit det än så är det dags att ta upp hojen ännu mer
Det var så jag fick min aha-upplevelse.