Kanske, om det är hopskruvat utan att göra rätt, gör man rätt är det inte lika viktigt att gaffelbenen är exakt lika i höjd men skruvar man ihop med hjulet i luften, eller om man bara lyfter imed stöd under benen, när man drar klämskruven så kan det hamna snett om benen sitter olika högt.Ok, så lösningen på mitt problem verkar ha varit att högra gaffelbenet satt en knapp millimeter högre upp i kronan än vänster.
Tumregel är att hjulaxeln ska gå att trycka i med lätthet utan våld eller verktyg, går inte det är något riktigt fel, går det lätt går man vidare med resten an monteringsrutinerna.
Efter en avåkning, hur lindrig den än varit, lossar jag allt fram och börjar med att hänga upp benen i gaffelkronan sen styrkronan innan jag drar muttern över styrkronan igen.
När benen sitter rakt är det dags att hänga dit hjulet igen, innan jag drar klämskruvarna så sätter jag ner hjulet och gungar några gånger innan jag drar de med hjulet i backen.
Då har man eliminerat de vanliga felkällorna efter en avåkning.
Gott det funkar igen. ?