Bakhjulsinställningens påverkan på motorcykelns färdriktning

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, så lösningen på mitt problem verkar ha varit att högra gaffelbenet satt en knapp millimeter högre upp i kronan än vänster.
Kanske, om det är hopskruvat utan att göra rätt, gör man rätt är det inte lika viktigt att gaffelbenen är exakt lika i höjd men skruvar man ihop med hjulet i luften, eller om man bara lyfter imed stöd under benen, när man drar klämskruven så kan det hamna snett om benen sitter olika högt.

Tumregel är att hjulaxeln ska gå att trycka i med lätthet utan våld eller verktyg, går inte det är något riktigt fel, går det lätt går man vidare med resten an monteringsrutinerna.


Efter en avåkning, hur lindrig den än varit, lossar jag allt fram och börjar med att hänga upp benen i gaffelkronan sen styrkronan innan jag drar muttern över styrkronan igen.

När benen sitter rakt är det dags att hänga dit hjulet igen, innan jag drar klämskruvarna så sätter jag ner hjulet och gungar några gånger innan jag drar de med hjulet i backen.
Då har man eliminerat de vanliga felkällorna efter en avåkning.

Gott det funkar igen. ?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kände faktiskt på axeln när jag gick över det andra. Kanske lite trögt men inget jag reagerade på. Detta är inte en USD gaffel så den har inga klämmor och liknande där nere. Men hela alltet känns som någon var på väg hem på fredag eftermiddag när de monterade den. En del bultar dragna till alla Nm och en del nästan bara med fingrarna. Men nu har jag väl gått över det mesta i bult/mutterväg. Vidare mot nya äventyr!! ?
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Du får gärna skriva om du hittar problemet. Min hoj drar också till höger en aning. Försökt sitta annorlunda och justerat bakhjulet men hjälpte inte. Jag pumpade framdäcket en aning när jag märkte att det var aningen lågt lufttryck. Det gjorde skillnad, även om det inte hjälpte helt.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Du får gärna skriva om du hittar problemet. Min hoj drar också till höger en aning. Försökt sitta annorlunda och justerat bakhjulet men hjälpte inte. Jag pumpade framdäcket en aning när jag märkte att det var aningen lågt lufttryck. Det gjorde skillnad, även om det inte hjälpte helt.
Jag skrev om det. Höger gaffelben var en knapp millimeter högre upp i kronan jämfört med vänster. Blev direkt bättre.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det var någon här på sporthoj som hade en ny BMW S 1000 RR, har jag för mig det var, som drog åt ena hållet. Efter många turer på verkstaden visade det sig till slut att det var kopplingsvajern (eller någon annan vajer) som drog i styret.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det var någon här på sporthoj som hade en ny BMW S 1000 RR, har jag för mig det var, som drog åt ena hållet. Efter många turer på verkstaden visade det sig till slut att det var kopplingsvajern (eller någon annan vajer) som drog i styret.


Mycket nöje:

 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Min hoj, dagen efter jag hämtat den från handlaren, drog fullgas när jag svängde vänster. Det var gasvajern som hakat på en kant på styrkronan
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top