Rammstein
Bättre fly än illa fäkta.
Det här med oljor då.. lönar det sig att byta till en tjockare olja?
Var köper man oljetemp mätare?
Var köper man oljetemp mätare?
Xo skrev:Glöm inte att nämna i annonsen att den är rejält avstrypt och har fått gå hårt som fan
DwD skrev:hur är det med xr:en å långa bakhjuls körningar? samma problem eller?
Aprilia RSV/R skrev:
Nä nu Djävlar blir jag förbannad!!!!
Vad kör ni på för olja??
Min UR KTM 640 gelendewagen "enduro" har inte levt ett roligt liv många mil
På bakhjulet 11km som längst faktiskt och jag växlar alltid utan koppling
när jag kör på bakan.
Den har nu gått 2000 mil minst...o minst
ja vad ska man dra till med? hmm kanske uppemot 100 mil på ett hjul
och inga problem!!!!Aldrig haft upp motorn,Kollat ventilerna 3ggr justerat 1
byter olja på 250 mil ungefär ibland kortare om det går.Kör MOTUL 300 v
15/40 sommar o 5/40 vinter.Men en sak måste man komma ihåg!!
Varmkör hojen.....Moderna oljor smörjer inte riktigt 100% förrän
dom kommit upp itemp och det tar längre än man tror.
Köp en liten oljetemp mätare "Oljestickan" och kolla själv.
Kör som faan!!!
ED
Ebbe skrev:KTM's 2 pumpar verkar få många att tro att motorn är odödlig bara därför. Så är det inte!
660 SMC:
Den ena pumpen suger upp oljan från botten på motorn och skickar den till det första filtret. Sen delar ledningarna på sig, där 2 (en på 640/Duke) går till undersidan på kolven och cylinderloppet och den andra går vidare till det andra (finare) filtret för vidare rening. Sedan går den oljan in till vevlagren och vevstakslagret (från vänstersida av motorn).
Den andra pumpen suger ut oljan från vevhuset och pumpar in den till växellådan över 3'an eller 5'ans drev, kommer inte ihåg vilket.
SÅ.... bara för att det är 2 pumpar är motorerna inte odödliga! Notera att toppen inte har nån typ av trycksmörjning alls, utan är helt beroende av kamkedjan som drar med oljan upp i toppen till vippor och kam. Studera era instruktionsböcker, där finns ett fint schema över hur oljan distribueras i motorn.
Magnus J. skrev:Gäller detta även KTM 525?
-M-
Ebbe skrev:Det är en helt annan motorkonstruktion och jag har ingen susning om hur det funkar i den. Nån annan kanske har bra koll?
R2 skrev:jupp där e svaret på de flesta motorproblemen, serva, varmkör, motul300V, då skär fanken inget.
Min DR 650Se -96 hade gått minst 4-5000mil "tyskimport" brutalt misshandlad, mycket fullgaskörningar vid kallstarter, nästan aldrig bytt olja, stampade i växlarna utan koppling, försökte nästan döda den med flit, men det enda som gav upp var packboxarna i framgaffeln.ktmjacke skrev:men ändå,3200 mil.........sug på den ni.
Magnus J. skrev:Gäller detta även KTM 525?
-M-
Mattan skrev:Förövrigt så har min LC4 gått 3000 felfria mil. Har alltid kört på Shell Advance Ultra 4. Om den oljan är bra eller inte vetefasen, men dyr är den!
PutteLiten skrev:
Känner mig plötsligt VÄLDIGT nöjd att jag valde XR framför 660 som var den andra hojen jag funderat på...
Rammstein skrev:Hade en DR 650se innan, och den gick det aldrig några vevlager på och den hade gått ca4-5000 mil... undrar vad det betyder
Blue skrev:WR 450 har en nivåbrytare ingjuten inuti tanken som slår ifrån oljeförsörjningen om man kör på bakhjulet längre än 25 meter.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |