Bakhjulskörning LC4

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Det här med oljor då.. lönar det sig att byta till en tjockare olja?
Var köper man oljetemp mätare?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Svar

min 01:a har gått 3200 mil som budhoj o aldrig haft ett motorfel mer än bytt lameller.öppnade motorn nu för att se hur slut den va,men den har tom honingsreporna kvar i cylindern(otroligt).däremot va väl kolvringarna lite mjuka,men ändå,3200 mil.........sug på den ni.
 

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Norrköping
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Är man missnöjd har man ju en anledning att byta till något nytt & roligt.

Glöm inte att nämna i annonsen att den är rejält avstrypt och har fått gå hårt som fan :D
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
DwD skrev:
hur är det med xr:en å långa bakhjuls körningar? samma problem eller? :va


Har inte hänt nånting med min motor än :hihi .... peppar peppar.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Aprilia RSV/R skrev:
:mad: :mad: :mad: :huvet
Nä nu Djävlar blir jag förbannad!!!!
Vad kör ni på för olja??
Min UR KTM 640 gelendewagen "enduro" har inte levt ett roligt liv många mil
På bakhjulet 11km som längst faktiskt och jag växlar alltid utan koppling
när jag kör på bakan.
Den har nu gått 2000 mil minst...o minst
ja vad ska man dra till med? hmm kanske uppemot 100 mil på ett hjul
och inga problem!!!!Aldrig haft upp motorn,Kollat ventilerna 3ggr justerat 1
byter olja på 250 mil ungefär ibland kortare om det går.Kör MOTUL 300 v
15/40 sommar o 5/40 vinter.Men en sak måste man komma ihåg!!
Varmkör hojen.....Moderna oljor smörjer inte riktigt 100% förrän
dom kommit upp itemp och det tar längre än man tror.
Köp en liten oljetemp mätare "Oljestickan" och kolla själv.
Kör som faan!!!
ED :yoparty

jupp där e svaret på de flesta motorproblemen, serva, varmkör, motul300V, då skär fanken inget.
 

Magnus J.

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
Inget....tyvärr
Ebbe skrev:
KTM's 2 pumpar verkar få många att tro att motorn är odödlig bara därför. Så är det inte!

660 SMC:
Den ena pumpen suger upp oljan från botten på motorn och skickar den till det första filtret. Sen delar ledningarna på sig, där 2 (en på 640/Duke) går till undersidan på kolven och cylinderloppet och den andra går vidare till det andra (finare) filtret för vidare rening. Sedan går den oljan in till vevlagren och vevstakslagret (från vänstersida av motorn).
Den andra pumpen suger ut oljan från vevhuset och pumpar in den till växellådan över 3'an eller 5'ans drev, kommer inte ihåg vilket.

SÅ.... bara för att det är 2 pumpar är motorerna inte odödliga! Notera att toppen inte har nån typ av trycksmörjning alls, utan är helt beroende av kamkedjan som drar med oljan upp i toppen till vippor och kam. Studera era instruktionsböcker, där finns ett fint schema över hur oljan distribueras i motorn.


Gäller detta även KTM 525?

-M-
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ebbe skrev:
Det är en helt annan motorkonstruktion och jag har ingen susning om hur det funkar i den. Nån annan kanske har bra koll?

Den har mycket gemensamt med Husaberg. Designen är ursprungligen hämtad därifrån. Men det går att ladda ner sprängskisser från nätet och kolla...
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
R2 skrev:
jupp där e svaret på de flesta motorproblemen, serva, varmkör, motul300V, då skär fanken inget.

Själv byter jag ramlager samtidigt som jag tankar :rofl
Nä, men ärligt så har oljan bytts VÄLDIGT ofta och varmkörts mm mm.
Men min Duke vill helt enkelt inte leka med mig :gråta
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
ktmjacke skrev:
men ändå,3200 mil.........sug på den ni.
Min DR 650Se -96 hade gått minst 4-5000mil "tyskimport" brutalt misshandlad, mycket fullgaskörningar vid kallstarter, nästan aldrig bytt olja, stampade i växlarna utan koppling, försökte nästan döda den med flit, men det enda som gav upp var packboxarna i framgaffeln.
Den var rostig ful, och trött..men den gick jämt :tummenupp
Saknar min gamla DR..................eller kanske inte :rolleyes:
 

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Magnus J. skrev:
Gäller detta även KTM 525?

-M-

525 har riktig smörjning till toppen. Två pumpar har den oxå, men jag vet inte riktigt var den suger oljan ifrån. Jag menar om oljan åker längst bak och pumparna suger oljan ifrån mitten typ, så kan man väl har hur många pumpar som helst utan att smörjningen kommer fungera. Sen så tror jag att den ena pumpen smörjer toppen och den andra något annat. Man har alltså inte två pumpar bara för att kunna slanga.

Förövrigt så har min LC4 gått 3000 felfria mil. Har alltid kört på Shell Advance Ultra 4. Om den oljan är bra eller inte vetefasen, men dyr är den!
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Rammstein skrev:
Hade en DR 650se innan, och den gick det aldrig några vevlager på och den hade gått ca4-5000 mil... undrar vad det betyder :)

.....typ skitslöa motorer som slits likalite oavsett om dom är på eller inte :D
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Jag har kört över 3000 mil med min LC4-00 utan några problem :tummenupp
Banåka med motard,Hard-Enduro och Vinteråka fullgas hela tiden :fyllisar

Men jag frågade PG Lundmark om bakhjulsåka,ca 400 meter och inte
mer bör man köra p.g.a smörjningen kan bli sämre på vissa punkter
enligt KTM mekarna :rolleyes:

Den svaga punkten på LC4 vid ökenrace är att ram/vev lagret slår upp sig
och måste bytas.Min polare som har en LC4-00,kör på samma olja som mig och den har gått 3000 mil,men han har bytt lagret till kopplingen + ett kamaxellager (som det stod made in Taiwan på)

http://www.grusbus.nu/johan.html
 
Last edited:

ramsne

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
hemma
Hoj
?
lc4 har haft dåliga lager till sekundär axeln på vxllådårna..även bristfällig kvalite på oljepumps drev. toppen tar stryk vid mycke bakslangs åka..
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Blue skrev:
WR 450 har en nivåbrytare ingjuten inuti tanken som slår ifrån oljeförsörjningen om man kör på bakhjulet längre än 25 meter. :3freak

Jo tjena. Läste du det i en ding ding värld eller?
Låter ju väldigt troligt eller hur?
 

Supemote

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen för tillfället !! känns förjävligt !!
Slutat sälja KTM !!

Vad jag hörde så var det inte MC-huset som slutade sälja KTM utan KTM som inte ville ha dom som ÅF längre så nu e Jonte Engdahl det istället.

CLAESSONS MOTOR I BROMÖLLA har alldrig heller haft några problem med KTM och det rullar nog ett 30-tal KTM:er där.

Mvh Supemote
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top