bakhjulskörning?

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
mrdaez skrev:
2532020 Hello hello!

Sen det här med att ha foten på bakbromsen om man skulle komma för högt känns lite overkill för en nybörjare. Kommer man för högt tror jag det blir svårt att häva det.

Kanoners om nån kunnig har nåt vettigt att säga.


Mvh /Dennis


Jag kan inte riktigt det där med bakbromsen ännu, men som du precis sade så lär man inte ha någon nytta av bakbromsen om man håller på att slå över bara genom att ha foten på. De gånger jag hållt på att slå över och haft foten på bromsen har jag automatiskt vart beredd på att hoppa av hojjen, men tack vare att jag slagit av på gasen så har jag lyckats få ner hojjen igen.

Jag kan tänka mig att en bra teknik vore att få upp hojjen till en lagom kontrollerad höjd, testa bromsa ner den och fortsätta detta medans man går högre upp och högre upp hela tiden. Till slut borde man kunna se upp i himlen o ändå bibehålla lugnet tycker jag ^_^
 

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Sthlm/Solna
Hoj
nothing atm
peteR1000 skrev:
2532375 Punkt 1: Skit i första växeln överhuvudtaget, du har tillräckligt med krut på 2:an och 3:an. Du kör ju motard göt damm it!

Sen prova istället kör på 2:ans växel sakta och gör ett snabbt gaspådrag, hojen borde resa sig utan problem. Skynda långsamt! andra växeln är rätt hysterisk och ett överslag är inga problem att göra om man inte har koll på vad man gör.

Därför, hitta en bra lång raka helst utan trafik som du kan öva på. Kör på 3:an och när du känner att du ligger på bra varvtal (när det börjar dra på ordentligt) så flytta bak röven lite, gör ett ryck i styret samtidigt som du ger fullgas. Funkar det inte första ggn så är det bara träna, träna och träna för att hitta tekniken. 3:an räcker gott och väl för bakhjulsåka :fakta


Man tackar för tipsen. Dock så verkar den inte vilja resa sig med enbart gaspådrag på 2an. Däremot om ja rycker till den lite på 2an i 40-50 så går den upp, men bara tills den är "urvarvad" då går den ner igen :(. De måste vara det här med balanspunkten förmodar jag....Då känns de kanske lite skönare att starta på 1an och växla sig upp så man inte har sån sjuk fart, kanske?!

/Dennis
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
mrdaez skrev:
2532829 Man tackar för tipsen. Dock så verkar den inte vilja resa sig med enbart gaspådrag på 2an. Däremot om ja rycker till den lite på 2an i 40-50 så går den upp, men bara tills den är "urvarvad" då går den ner igen :(. De måste vara det här med balanspunkten förmodar jag....Då känns de kanske lite skönare att starta på 1an och växla sig upp så man inte har sån sjuk fart, kanske?!

/Dennis

Låter ju skumt, att den varvar ur beror på att du inte har tillräcklig höjd för att balansera. Den borde helt klart resa sig på 2:an utan problem, du får testa lite. Det kan ju vara tekniken som sviktar :tummenupp
Själv tyckte jag det var omöjligt i början att koppla upp hojen på 3:an, nu gasar jag upp den utan problem så det mesta hänger på tekniken...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top