Video Bakhjulsskola med SuperRetards

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06

Börjar på en väldigt låg nivå men kommer sluta med Coasting...
Kommer ytterligare 4 delar.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Off Topic!

Fint att se att min gamla Qvarna lever än!:krama

On Topic!

Har latjat lite med min SV men har skit svårt för det där med kopplingen, ser ju skit lätt ut när ni gör det men när jag gör det blir det fult ryck med framhjulet 5cm från backen typ:huvet
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Off Topic!

Fint att se att min gamla Qvarna lever än!:krama

On Topic!

Har latjat lite med min SV men har skit svårt för det där med kopplingen, ser ju skit lätt ut när ni gör det men när jag gör det blir det fult ryck med framhjulet 5cm från backen typ:huvet

Mer gas! :banana

Om kopplingen slirar och inte hugger till har du för låg utväxling, börja på ettan. Innan wheelieförsöket måste man även ligga på ett lagom varvtal. Inte för lågt och inte för högt. Optimala varvtalet är olika på alla hojar så man måste testa och se vad som funkar bäst. Efter ett tag sitter det i handleden och man tänker inte på det.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Mer gas! :banana

Om kopplingen slirar och inte hugger till har du för låg utväxling, börja på ettan. Innan wheelieförsöket måste man även ligga på ett lagom varvtal. Inte för lågt och inte för högt. Optimala varvtalet är olika på alla hojar så man måste testa och se vad som funkar bäst. Efter ett tag sitter det i handleden och man tänker inte på det.

Jag kan powerwheela på 1:an utan problem, 2:an får jag rycka med gasen så åker framhjulet upp en bit, brukar göra detta i 4000-6000varv har provat 3:an med koppling men den lyfter bara 5 cm då, ska prova koppla upp den på 2:an vid ett varmare tillfälle.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Jag kan powerwheela på 1:an utan problem, 2:an får jag rycka med gasen så åker framhjulet upp en bit, brukar göra detta i 4000-6000varv har provat 3:an med koppling men den lyfter bara 5 cm då, ska prova koppla upp den på 2:an vid ett varmare tillfälle.

Skulle inte rekommendera att koppla upp den på 3an. Inte förrän man känner sig hemma och kan knepen.
Jag brukar föredra att koppla upp den det inte kommer lika plötsligt och man har mer kontroll. Börjar med en viss mängd gas och ökar tills dess att man kommit dit man vill. Risken för att man slår över känns mindre och man har mer kontroll. (Det ska nämnas att jag mest bara kört långsamma bakhjulskörningar)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Har latjat lite med min SV men har skit svårt för det där med kopplingen, ser ju skit lätt ut när ni gör det men när jag gör det blir det fult ryck med framhjulet 5cm från backen typ:huvet

Gasa och släpp kopplingen exakt samtidigt så borde det inte vara ett problem!
Det de flesta gör fel är att gasa först och sen släppa kopplingen.

Kolla också vid vilket varvtal(gissningsvis ~6000 varv ty twin) du har som mest kraft, lägg dig sedan lite under detta varvtal på 1an och "poppa" kopplingen med lite gas.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Gasa och släpp kopplingen exakt samtidigt så borde det inte vara ett problem!
Det de flesta gör fel är att gasa först och sen släppa kopplingen.

Kolla också vid vilket varvtal(gissningsvis ~6000 varv ty twin) du har som mest kraft, lägg dig sedan lite under detta varvtal på 1an och "poppa" kopplingen med lite gas.

ja precis, gas sen koppling har jag råkat gjort men ska försöka synka gas och koppling
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Gasa och släpp kopplingen exakt samtidigt så borde det inte vara ett problem!
Det de flesta gör fel är att gasa först och sen släppa kopplingen.

Kolla också vid vilket varvtal(gissningsvis ~6000 varv ty twin) du har som mest kraft, lägg dig sedan lite under detta varvtal på 1an och "poppa" kopplingen med lite gas.

Med motard så brukar det vara lättare att koppla ur den för att ge lite gas så den går upp i varv sen släppa kopplingen, iaf för mig :) Men då är ju det moppe också (A)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Med motard så brukar det vara lättare att koppla ur den för att ge lite gas så den går upp i varv sen släppa kopplingen, iaf för mig :) Men då är ju det moppe också (A)

Problemet med den tekniken är att det blir svårare att kontrollera hur högt(eller lågt) framhjulet kommer. Framhjulet reser sig mycket aggressivare om man gör så. Dock beror självklart allt detta på hur mycket effekt moppen har, en 125cc enduro har ju inte direkt massiv kraft.:)

Sen är det sjävklart annat som påverkar också, där det mest klassiska är att man fegar för mycket. Förståeligt iof, man vill ju inte repa pärlan! :D
 

Över1

Bannad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
Mellan benen
Hoj
Din fru
Finns bara ett sätt och det är att våga öka höjden på framhjulet. Kan lägga upp 100 filmer men är man rädd och inte kliver över gränsen så blir det inga resultat. Denna film tillför inget tyvärr.
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Finns bara ett sätt och det är att våga öka höjden på framhjulet. Kan lägga upp 100 filmer men är man rädd och inte kliver över gränsen så blir det inga resultat. Denna film tillför inget tyvärr.

För en som är i processen att lära sig (som jag) är denna film grym!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Finns bara ett sätt och det är att våga öka höjden på framhjulet. Kan lägga upp 100 filmer men är man rädd och inte kliver över gränsen så blir det inga resultat. Denna film tillför inget tyvärr.
Jag tror du missar poängen med den här första filmen lite. Man måste ju lära sig att ta upp hojen på bakhjulet på ett bra sätt innan man siktar på balansläge. Att gå rakt mot gränsen det första man gör är ju inget annat än att sikta på vurpa.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
kul att nån engagerar sig iaf med att göra en film, men en stumfilm hjälper föga bra.
Alltid bättre med lite prat till den rörliga filmen.

Del 1
hxxp://www.youtube.com/watch?v=_HKpXBHIXkk

Del2
hxxp://www.youtube.com/watch?v=X85DKaRrtkM

Extra
hxxp://www.youtube.com/watch?v=PcGoCnP66n0

ville inte sabba med stora blaffiga youtubefilmer så ni får själva klippa o klistra URL'arna
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Gasa och släpp kopplingen exakt samtidigt så borde det inte vara ett problem!
Det de flesta gör fel är att gasa först och sen släppa kopplingen.

Aaaaah, denna "lilla" detalj hade jag missat.
Jag har kört med lite grundgas, släppt kopplingen, det har blivit ett ryck men inget lyft.
Tack, måste ut o prova i veckan!! :)
 

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
bredvid grannen
Hoj
KTM 640 SM Prestige
håller på att träna för fullt men går jävligt segt, lite nyfiken hur lång tid tog det för er innan ni kände att ni kunde dra en wheelie utan problem?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top