bakhjulsskola

Desmond

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2006
Hoj
Hornet 600
Har letat efter en bra film med tips om wheelies. Rolle eller vad han heter i alla ära, men denna var lite mer informativ. Tänkte att jag kunde dela med mig av den.

http://www.youtube.com/watch?v=c91Bjqnsl-k

Förstår att 99% av alla som hänger här kan slanga som tusan, men vi är några som precis börjat köra hoj så de här riktar ju sig till dom.

Men kommentera gärna o ge mer tips.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Fet hoj han kör :hihi. Bra klipp för övrigt :tummenupp.

EDIT: Är ju för fan en 636..suck vad fel man kan ha ibland haha.

Gripen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600F
Desmond skrev:
2463164 Har letat efter en bra film med tips om wheelies. Rolle eller vad han heter i alla ära, men denna var lite mer informativ. Tänkte att jag kunde dela med mig av den.

Förstår att 99% av alla som hänger här kan slanga som tusan, men vi är några som precis börjat köra hoj så de här riktar ju sig till dom.

Jag tillhör de där 1%en som inte lärt mig det där än. väldigt informativ får jag lov att säga :) Nu kanske till coh med jag vågar prova

fireblajd

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda cbr 900 rr fireblade
Kan inte få upp min fireblade på bakhjulet!! vet i fan vad jag gör fel? :confused: lutar bakåt drar höga varv på 1:an men den vill inte?

enda sättet är att släppa kopplingen snabbt med högt varv och sakta rullandes på 1:an

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
fireblajd skrev:
2484148 Kan inte få upp min fireblade på bakhjulet!! vet i fan vad jag gör fel? :confused: lutar bakåt drar höga varv på 1:an men den vill inte?

enda sättet är att släppa kopplingen snabbt med högt varv och sakta rullandes på 1:an

Rulla och håll kopplingen indragen samtidigt som du ger gas. Sedan släpper du upp kopplingen sakta tills du hittar dragläget och håller den precis så den drar lite. Sedan ger du mer gas och släpper upp kopplingen tämligen snabbt så bör den gå upp.

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
No hoj
Desmond skrev:
2463164 Har letat efter en bra film med tips om wheelies. Rolle eller vad han heter i alla ära, men denna var lite mer informativ. Tänkte att jag kunde dela med mig av den.

Är det bara jag som har problem med filmen? Bara hackar, brukar aldrig ha några problem annars.

andersson_81

När olyckan är framme är jag redan förbi
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Blade
fireblajd skrev:
2484148 Kan inte få upp min fireblade på bakhjulet!! vet i fan vad jag gör fel? :confused: lutar bakåt drar höga varv på 1:an men den vill inte?

Om det inte är så att din hoj är helt fruktansvärt slutkörd så vågar jag nog påstå att det hänger mer på din teknik, men visst låter det lite lustigt.. får upp min utan några större bekymmer.

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
Desmond skrev:

tack för tippset om filmen!!
blir de träna av till våren!!

fireblajd

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda cbr 900 rr fireblade
andersson_81 skrev:
2484764 Om det inte är så att din hoj är helt fruktansvärt slutkörd så vågar jag nog påstå att det hänger mer på din teknik, men visst låter det lite lustigt.. får upp min utan några större bekymmer.

visst går den upp men inte på ren "styrka" utan man får tvinga den med ett tvärt släpp på kopplingen!?

Vad fan e felet?

Last edited:

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
Desmond skrev:
2463164 .................., men vi är några som precis börjat köra hoj så de här riktar ju sig till dom.

Är det inte bättre att ni/vi/dom lär sig köra på 2 hjul innan man försöker på 1 ?

Dumt kanske.. men tänk säkerhet först!

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
fireblajd skrev:
2484890 visst går den upp men inte på ren "styrka" utan man får tvinga den med ett tvärt släpp på kopplingen!?

Vad fan e felet?
Testa "gas-släpp-gas" vid 7-8000rpm, lätta tyngden på fötterna och håll inte emot med händerna, låt den komma upp under dig.

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Gas-släpp-gas funkar på min dunderklump om man ligger på runda 5500rpm. Där under så blir samma kombination spinn i stället. Är dock feg och brukar släppa gasen så fort marklyftet kommer *suck*

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Nihlen skrev:
2510221 Gas-släpp-gas funkar på min dunderklump om man ligger på runda 5500rpm. Där under så blir samma kombination spinn i stället. Är dock feg och brukar släppa gasen så fort marklyftet kommer *suck*
kan va lite läbbigt på en så stor hoj, men håll kvar gas tills den kommit upp en bit till sen släpper du av bara lite på gasen precis som på 2 hjul när man vill hålla jämn fart (+lite till)
du skulle haft kvar 250:n å tränat på:yoparty

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
men visst saknar man "vilken jävla bakhjulsdemon man är.." o "vilket motoryckelgeni man är.."

Go Roller!

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
firebladen går att få upp utan koppling med..
ligg på 1:an, kör upp till 4100rpm släpp helt gasen till 4000rpm (den dyker lite med nosen) ge sedan full gas.
man kommer dock få rätt hög hastighet på de viset.
underlättar lite om man inte har full tank och inte väger med än 75kg =)

freeride

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
ktm 640 -04, cr 250 -95
Jezze_ skrev:
2535858 firebladen går att få upp utan koppling med..
ligg på 1:an, kör upp till 4100rpm släpp helt gasen till 4000rpm (den dyker lite med nosen) ge sedan full gas.
man kommer dock få rätt hög hastighet på de viset.
underlättar lite om man inte har full tank och inte väger med än 75kg =)

Ni måste ha fel på era hojjar! Min min går att gasa upp på 2an utan problem!
Jag kör en gammal 95a.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...