bakhjulsskola

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Ort
falun
Hoj
ingen
fireblajd skrev:
2484148 Kan inte få upp min fireblade på bakhjulet!! vet i fan vad jag gör fel? :confused: lutar bakåt drar höga varv på 1:an men den vill inte?

enda sättet är att släppa kopplingen snabbt med högt varv och sakta rullandes på 1:an


nej för fan det borde gå! jag gör så att jag ligger mellan 5000 och 7000 varv det vaierar lite.. ingen koppling och inget ryck.. släng på fullgas utan att fega.. kanonfina power wheelies.. vill du rycka så gör du precis likadant men då kan du hålla uppe den lite längre pga att du för mer höjd.. jag sitter alltid så långt fram som möjligt(mer kontroll) och rycker upp den mellan 5000 och 7000 varv.. sen får du ju öva in hur mycke respektive lite gas du måste ge den för att hålla den stadigt uppe.. kör själv blade och har som sagt aldrig haft några problem med att dra upp den.. snarare tvärt om.. sitter jag för långt bak och gasar för hårt på 1an reser den sig gärna..

fortsätt öva! men öva helst på ett ödsligt industri område eller nått.. det gjorde jag.. kanns inte särskillt intelligent att öva mitt i stans mest traffikerade korsning.. :tungan
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
freeride skrev:
2539060 Ni måste ha fel på era hojjar! Min min går att gasa upp på 2an utan problem!
Jag kör en gammal 95a.

Håller med jag hade en gammal -93'a med original utväxling, reste sig gladeligen på 1'an och 2'an och 3'an (med kopplingen på trean).
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Jezze_ skrev:
2535858 firebladen går att få upp utan koppling med..
ligg på 1:an, kör upp till 4100rpm släpp helt gasen till 4000rpm (den dyker lite med nosen) ge sedan full gas.
man kommer dock få rätt hög hastighet på de viset.
underlättar lite om man inte har full tank och inte väger med än 75kg =)

Nu är inte min blade direkt normaldrevad men vågar garantera att en original blade går att gasa upp på bakhjulet utan koppling på åtminstone tvåans växel.

Som alla säger, ge lite gas i inte allt för hög hastighet, släpp gasen så framdämparna komprimerar och sedan ger du fullt samtidigt som du rycker i styret. Kommer komma upp så fint så fint. Gäller att inte hålla krampaktigt i styret så att man sitter framåtlutad utan flytta gärna bak röven lite så ska du se att det funkar.
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Det är väl ingen halvautomat låda ni kör med? Hojen har ju ett handtag på vänster sida som kallas koppling, använd den så går allt mycket lättare! :) Kom nu inte och säg som jag har sett många jag-vet-bäst skriver här inne: -Det är farligt att koppla upp hojen, för det sliter lameller.. då brukar jag fråga -Använder du inte bromsarna heller, dom slits minst lika mycket!
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Noll-Koll skrev:
2576326 Det är väl ingen halvautomat låda ni kör med? Hojen har ju ett handtag på vänster sida som kallas koppling, använd den så går allt mycket lättare! :) Kom nu inte och säg som jag har sett många jag-vet-bäst skriver här inne: -Det är farligt att koppla upp hojen, för det sliter lameller.. då brukar jag fråga -Använder du inte bromsarna heller, dom slits minst lika mycket!

Jag instämmer så jävla hårt med det du säger!

Alla hojar går att schlanga utan problem bara man använder kopplingen!

Dessutom kostar det ca 500-1500 kr ink många bira att byta lameller själv :p
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Förstod inte det där när han växla... ska man ha kopplingen eller bara lägga upp den i 3:an? :va
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Svänga...

Om man (ofrivilligt naturligtvis:rolleyes: ) råkar fastna i ett längre, ganska långsamt (ca 50-60km/h) bakhjulsåkande läge och man behöver svänga lite, kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara för mig just hur man svänger???
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
125_next skrev:
2576873 Förstod inte det där när han växla... ska man ha kopplingen eller bara lägga upp den i 3:an? :va

Hann krasch växlar i 3:an alltså utan koppling, vid rätt varv så går växeln i lätt utan koppling men det sliter nog ändå mer än att inte använda koppling:gnissla .
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Taz skrev:
2695837 Om man (ofrivilligt naturligtvis:rolleyes: ) råkar fastna i ett längre, ganska långsamt (ca 50-60km/h) bakhjulsåkande läge och man behöver svänga lite, kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara för mig just hur man svänger???

Det är bara att burka.
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Jag använder alltid kopplingen när jag ska ha upp hojen, oavsett vilken modell!

Jag använder dessutom alltid koppling när jag växlar på slangen, går alldeles utmärkt det. Om det inte funkar att växla med kopplingen när du åker bakhjul så är du en fegis å ligger för lågt.........

Och det är en sak att åka bakhjul i 150-200 km/h, det klarar alla med lite mod och en hyfsad hoj idag.

"Cred" åt dem som kan rulla fram med en tung rr hoj på bakhjulet i 20 km/h...det är ball det. Det är i alla fall mitt mål, att kunna åka så långsamt på bakhjulet att mormor drar mig med rullatorn.....
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
Superbee skrev:
2576399 Jag instämmer så jävla hårt med det du säger!

Alla hojar går att schlanga utan problem bara man använder kopplingen!

Dessutom kostar det ca 500-1500 kr ink många bira att byta lameller själv :p

Det är kopplingskorgen som slits som satan när man kopplar upp den. Den brukar kosta 2000-4000 kr
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Och?! Skit i att använda hojen i huvudtaget då. Däck, bromsar, skivor, kedja, drev, lager slits bara du kör hojen och det är också dyrt! Det kostar att leka (Jag har kopplat upp hojar i flera år utan att behöva byta någon korg)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
125_next skrev:
2576873 Förstod inte det där när han växla... ska man ha kopplingen eller bara lägga upp den i 3:an? :va
Lägg ett "inte för hårt" tryck på växelpinnen, ett litet lätt avsläpp på gasen så glider växeln fint i. Krasch och krasch, vetefasen om inte det blir mjukast när man väl vant sig :va
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
När jag ska växla på bakhjulet lyckas jag alltid få såna jävla "kast" när jag lägger i nästa växel. Släpper lite på gasen och petar i nästa växel (utan koppling) sen hoppar den upp som fan på bakhjulet.

Det är för att jag ligger för lågt eller?
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Nej det är för du inte använder kopplingen! Testa att åk på två hjul och växla, med koppling och utan..vad går smidigast utan ryck och skit? Jo vi vet redan svaret va :) Lyssna inte på tokarna som inte använder kopplingen, den sitter ju där av en anledning!
 

Bananen

Guest
Jag hade en brödrost en gång. den flög jag till månen på.:huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top