Bakhjulsstyrd MC?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Framhjulsdrift och bakhjulsstyrning ;)

View attachment 394781

Gillar designen, dom har bara tagit en traktor, vänt på växellådan och hytten och satt på lite hydraulik, tada! Hjullastare... :crash

Tillbaka till hojsnacket... Om man skulle behålla framhjulsstyrningen och sätta på framhjulsdrift också (alltså tvåhjulsdrift) skulle inte det ge rätt användbara egenskaper till en hoj som går i blandad terräng? :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Gillar designen, dom har bara tagit en traktor, vänt på växellådan och hytten och satt på lite hydraulik, tada! Hjullastare... :crash

Tillbaka till hojsnacket... Om man skulle behålla framhjulsstyrningen och sätta på framhjulsdrift också (alltså tvåhjulsdrift) skulle inte det ge rätt användbara egenskaper till en hoj som går i blandad terräng? :)

http://www.youtube.com/watch?v=4CLrW4G8y-o

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Gripen har ju baklängesstyrning. Det har ett kraftigt styrsystem som de hade en del problem med i början, kolla krascherna.

Vet inte vad du menar med "baklängesstyrning". Är det inte snarare så att styrningen på gripen påminner mer om bilar och motorcyklar än många andra plan eftersom man använder nosvingen till styrning?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den är instabil och måste hela tiden korrigeras för att inte tippa åt sidan. Likt en cykel som framförs baklänges.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
På min hoj har jag broms på framhjulet och 100-0 går fortare än 0-100, alltså borde gaffeln klara om framhjulet var drivande.

Och på min hoj är gaffeln vinklad framåt och när jag bromsar tas mycket av kraften upp i stötdämpningen.

Nu har jag mycket dålig koll på krafter och sådant men jag misstänker att det krävs mer kraft för att bryta något som är vinklat och stötdämpat mot kraftens håll.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år