Bakhjulsstyrd MC?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du kört truck så behöver du ju nästan inte ställa fler frågor? Du vet ju hur mycket instabilare en truck är gentemot en bil som styr med framhjulen? Lägg till på det att tvåhjulingar dessutom är instabila i höjdled.

De truckar jag kört har ju knappast haft varesig bred eller lång hjulbas, och är byggda för att svänga tajt vilket bara de sakerna gör de lite ostadiga, hade jag haft en likvärdig truck att testa med styrningen i framänden hade det ju varit något att jämföra med, men det har jag tyvärr inte. Att jämföra truck med bil är ju ungefär som att jämföra bil med mc, helt olika mackapärer... Och en bakstyrd hooj lär ju vara totalt olik en truck med...

Har kört lastbilar, midjestyrda lastare, dumpers, traktorer och allsköns skit förutom truckar, hojar och bilar med för den delen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De truckar jag kört har ju knappast haft varesig bred eller lång hjulbas, och är byggda för att svänga tajt vilket bara de sakerna gör de lite ostadiga, hade jag haft en likvärdig truck att testa med styrningen i framänden hade det ju varit något att jämföra med, men det har jag tyvärr inte. Att jämföra truck med bil är ju ungefär som att jämföra bil med mc, helt olika mackapärer... Och en bakstyrd hooj lär ju vara totalt olik en truck med...

Har kört lastbilar, midjestyrda lastare, dumpers, traktorer och allsköns skit förutom truckar, hojar och bilar med för den delen.

När jag kör truck så brukar jag om möjligt backa på "transportsträckorna" av den enkla anledningen att det blir så mycket stabilare körning då med de styrande hjulen fram. Testa det nästa gång du truckar så får du nåt att jämföra med vare sig trucken är kort eller lång.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Det är naturligtvis så man skall konstruera den. Bakhjulsstyrd, men ämnad att framföras baklänges. :banana
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Titta på ett barn som lär sig att cykla. ;) De kraschar utan att få någon större rull på tingesten.
Men, visst bör det vara ett rätt åbäkigt monster att komma överens med, hur jämför den sig med en enhjuling då?

Okej, har inte kollat på så många barn lära sig cykla kan jag erkänna så det är möjligt. Det skulle vara kul att se om man kunde jämföra personer utan tidigare cykelerfarenhet när de ska lära sig traditionell cykel mot bakstyrd men jag kan nog gissa resultatet.

Problemet med den bakstyrda cykeln är ju att lära sig åka rakt, svårigheten med en enhjuling är ju istället att hålla sig upprätt så jag skulle säga att det är ganska olika problem. När det gäller att åka rakt så är ju enhjuling lättare om man bortser från problemet att balansera relativt markplanet.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag kör truck så brukar jag om möjligt backa på "transportsträckorna" av den enkla anledningen att det blir så mycket stabilare körning då med de styrande hjulen fram. Testa det nästa gång du truckar så får du nåt att jämföra med vare sig trucken är kort eller lång.

Där sa du ju iofs något...
:tummenupp

Nu saknas bara den där ölen jag nämnde i första inlägget, har ju blivit en lite lagom sådär gemytlig tråd med både lite humor och lite insiktsfulla inlägg. :banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Framhjulsdrift tar om inte annat stuntaporna till nya höjder, stoppies hela vägen till månen.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Om man ska driva med framhjulet tänker jag mig att det behövs rätt rejäl "gaffelsving" för att tåla krafterna?
Och ett styrsystem för bakjulet lär ju vara rätt mycket grejer också för man kommer ju behöva något slags servosystem för att få styrets rörelse till bakhjulet.
Baksvingen lär ju fortfarande behöva vara ganska rejält och dess stötdämpare likaså.

Kommer inte hojen riskera att bli väldigt tung då?

Och jag ställer mig också på Nej-sidan angående bättre fäste. Vilken vinkel man än är i lär väl knappast framhjulet tryckas ner vid acceleration? Man tar bort risken att wheela såklart men det lär bli mycket däckbrännande istället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man ska driva med framhjulet tänker jag mig att det behövs rätt rejäl "gaffelsving" för att tåla krafterna?
Och ett styrsystem för bakjulet lär ju vara rätt mycket grejer också för man kommer ju behöva något slags servosystem för att få styrets rörelse till bakhjulet.
Baksvingen lär ju fortfarande behöva vara ganska rejält och dess stötdämpare likaså.

Kommer inte hojen riskera att bli väldigt tung då?

Och jag ställer mig också på Nej-sidan angående bättre fäste. Vilken vinkel man än är i lär väl knappast framhjulet tryckas ner vid acceleration? Man tar bort risken att wheela såklart men det lär bli mycket däckbrännande istället.

Är ju i princip bara att ta en navstyrd sving bak och en fast sving fram. Man behöver ingen gaffel alls.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Glöm inte att det fanns flera japanska bilar i slutet av åttiotalet som hade avancerad bakhjulsstyrning. Hur fedt som helst:yoparty
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Om man ska driva med framhjulet tänker jag mig att det behövs rätt rejäl "gaffelsving" för att tåla krafterna?

På min hoj har jag broms på framhjulet och 100-0 går fortare än 0-100, alltså borde gaffeln klara om framhjulet var drivande.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ren bakhjulsstyrning kommer uppenbarligen inte bli bra men det vore helt klart intressant att prova tvåhjulsstyrning.
Det borde funka och göra hojen mer snabbstyrd om man har ett nog avancerat styrsystem som klarar både motstyrningen när man styr in (båda hjulen styr åt samma håll) och att hålla en jämn kurvradie (hjulen styr åt olika håll).

Självklart inte värt komplexiteten och den extra vikten men kul som experiment!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top