Baksmäller vid jämn gas Suzuki Intruder VS800 -95

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Liten uppdatering.
Har byr oringar i förgasaren och packningar
Uplever att tändstiften inte är lika svarta men backsmälarna har inte försvunit helt.
Har testat med att bytta munstycke från 135.5 i backre förgasare till 107,5
Och på främre från 127.5 till 100 men hojen klarade inte högre register den låter bara bööö bööö.Så byte tillbaka til 135.5 o 127,5 som verkar vara orginal på desa förgasare.
Har även komprisions testat sylinderna
185 psi fram cylinder 2
181 psi cylinder 1 som är mycket bra enligt manualen
Har även bytt packning melan insug och cylinder .
Felsökning fortsätter ska göra en ordentlig kontroll av alla skarvar efter lekage över om jag gjort det innan .har även plockat bort röret melan förgasare och filter och märkte att det kommer backsmällar från förgasaren med.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Liten uppdatering.
Har byr oringar i förgasaren och packningar
Uplever att tändstiften inte är lika svarta men backsmälarna har inte försvunit helt.
Har testat med att bytta munstycke från 135.5 i backre förgasare till 107,5
Och på främre från 127.5 till 100 men hojen klarade inte högre register den låter bara bööö bööö.Så byte tillbaka til 135.5 o 127,5 som verkar vara orginal på desa förgasare.
Har även komprisions testat sylinderna
185 psi fram cylinder 2
181 psi cylinder 1 som är mycket bra enligt manualen
Har även bytt packning melan insug och cylinder .
Felsökning fortsätter ska göra en ordentlig kontroll av alla skarvar efter lekage över om jag gjort det innan .har även plockat bort röret melan förgasare och filter och märkte att det kommer backsmällar från förgasaren med.
Baktändning genom insuget kan tyda på att cylindern går för snålt och/eller att tändningen står fel.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Baktändning genom insuget kan tyda på att cylindern går för snålt och/eller att tändningen står fel.
snålt kan jag till 100 säga att den inte gör. ska kolla en sista gång efter läckage sen har jag provat allt förutom tändningen, så blir att googla hur den ska stå och kontrollera.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
bara en tanke, batteriet verkar det inga problem med men det sitter ett biltema batteri i den, vi säger om det är dåligt men ändå går starta kan det va så att batteriet kan påverka hojen på något vis,
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du kört motorcykeln nu?

Fick du loss lågfartsmunstycket du frågade om, det i mässing bredvid huvudmunstycket?

Fick du loss nålmunstycket, det där nålen går ner och som huvudmunstycket skruvas i?

Luftfiltren, hela, rena och original?

Nålarna och nålmunstyckena kan vara slitna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Orkar inte läsa hela tråden men jag har en Virago och fick löst alla baksmällar genom att ta bort hela gamla AIS skiten som sitter på. Kolla om din Intruder har samma system. Nåt "miljövänligt" skit som skall tända avgaserna en gång till innan de går ut i naturen. När systemet blir gammalt så funkar det dåligt. Jag tog bort mitt och knappt en smäll efter det. Typ 1 ggr på 10 mil.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Har du kört motorcykeln nu?

Fick du loss lågfartsmunstycket du frågade om, det i mässing bredvid huvudmunstycket?

Fick du loss nålmunstycket, det där nålen går ner och som huvudmunstycket skruvas i?

Luftfiltren, hela, rena och original?

Nålarna och nålmunstyckena kan vara slitna.
Nej har inte haft möjlighet fick ihop den igår och i dag har vi ösregn tyvär (bara startat upp den)
Nej jag fick inte bort dom två munstyckena jag ringde in med rött men jag har untrajudstvättat förgasaren med dom i så hoppas fäder hjälpte om där var skit I, men tror inte den får för lite bensin .
Luftfilterna är fina byttes för cirka 100mil sen .
Om nålen och nålmunstycket är slitna så borde den släppa in för myclet bensin va?
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Orkar inte läsa hela tråden men jag har en Virago och fick löst alla baksmällar genom att ta bort hela gamla AIS skiten som sitter på. Kolla om din Intruder har samma system. Nåt "miljövänligt" skit som skall tända avgaserna en gång till innan de går ut i naturen. När systemet blir gammalt så funkar det dåligt. Jag tog bort mitt och knappt en smäll efter det. Typ 1 ggr på 10 mil.
Hej Jag hittar inget på min hoj som liknar det ais som virago har. Vet inte riktigt hur fet skulle kunna se ut på min hoj.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Uppdatering!

Vill börja med att tacka alla som engagerat sig och hjälpt och kommit med tips, ni är grymma.

Efter en liten semester i Spanien var det dags att ge sig på eländet igen.

Köpte mig en varvräknare för att kolla så varvtalet stod rätt och det visade sig att den bara stod på 600 rpm. Höjde tomgången till runt 1000 och gjorde om hela processen med förgasarsynk med mera. Satte ihop hojen och gav mig ut på en runda igår och till min förvåning så gick hojen till 90 procent bra. Kopplingen bråkade lite, den ville gärna slira vid kraftigt gaspådrag, men jag märkte att kopplingen tog väldigt långt in, så det får bli en luftning av den och en service med ny olja, så går det nog bra sen. Tror dock inte jag blivit av helt med att den får för mycket bensin, för om jag står still vid stopp eller rödljus så kan den plödra de första metrarna, men det kanske går att justera på luft/bränsleskruven, men det får vänta till det blir lite varmare och går att köra ordentligt utan att frysa fingrarna av mig.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
För låg tomgång har jag haft på alla mina gamla hojar. Vet inte vem som ställer in det för lågt hela tiden, om man vill efterlikna HD ljudet etc. :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top