Baksmäller vid jämn gas Suzuki Intruder VS800 -95

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Fast du har ju bytt från öppet till org avgas, det är ganska stor förändring som såklart påverkar bestyckningen i hög grad, så med den informationen är det inte så konstigt att den börjar gå konstigt efter att du bytt. Skulle inte förvåna mig om den går som den ska med original huvudmynstycke.
Jo det håller ja med med om. Men jag har även efter montering av orginal ploclat bort det igen för att testa och de va samma problem. . Men ska beställa ikväll lite nya munstycke och tätningar och o ringar så får se om det hjälper ☺️
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Nån som vet vad dena sak gör. verkar ha något med luften och göra. Är det något som kan hänga sig som ställer till något med luft bränsle
 

Bifogat

  • Screenshot_20250204_170504_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250204_170504_Samsung Internet.jpg
    488.6 KB · Visningar: 11

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet vad dena sak gör. verkar ha något med luften och göra. Är det något som kan hänga sig som ställer till något med luft bränsle

Det ser ut som air cut off valve eller vad den nu kallas på svenska, den stänger luften i pilotkretsen vid gasavslag för att ta bort avgassmällar. Om den skulle fastnade i öppet läge skulle man ju misstänka att man kan få smällar.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Det ser ut som air cut off valve eller vad den nu kallas på svenska, den stänger luften i pilotkretsen vid gasavslag för att ta bort avgassmällar. Om den skulle fastnade i öppet läge skulle man ju misstänka att man kan få smällar.
Tack. Får kanske kontrollera den lite närmare med. Men nu får jag bara avgassmällar vid jämn gas men kan alltid va värt och kolla 👍
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är bara lite fundersam på det hela, smällat på jämn gas vid "tomvarvande" i garaget skulle jag inteta så hårt. Utan belastning på motorn lär väl knappast trotteln lyftas nånting utan den lär väl i princip bara gå på pilotkretsen så det kan kanske vara värt att kolla.

Hojen ska väl inte smälla i vilket fall som helst utan belastning men att stå i garaget tror jag inte ger så mycket utan jag hade velat köra hojen med belastning innan jag mixtrat allt för mycket.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Jag är bara lite fundersam på det hela, smällat på jämn gas vid "tomvarvande" i garaget skulle jag inteta så hårt. Utan belastning på motorn lär väl knappast trotteln lyftas nånting utan den lär väl i princip bara gå på pilotkretsen så det kan kanske vara värt att kolla.

Hojen ska väl inte smälla i vilket fall som helst utan belastning men att stå i garaget tror jag inte ger så mycket utan jag hade velat köra hojen med belastning innan jag mixtrat allt för mycket.
Jag förstår din tanke pch håller med. Jag har varit ute och kört den med samma dåliga resultat men det va säkert en månad sen. Men dom senaste gångerna jag har gjort en ändring elle hittat något som är lurt har jag inte orkat sätta ihop den för det är så mycket som ska av och på därför det bara blivit torkörning i garaget.
Sen smäller den både på låg och hög gas men bara vid jämn gas. Men ska fixa lite saker som verkar fel och sen sätta ihop den så den i alla fal går och prov köra
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Det betyder alltså att du inte har kollat lågfartmunstyckena utan Main jet. Gör det.
Det är det minsta hålet i förgasaren så det är där skiten hamnar först…
Om huvudmunstycket är för stort i en vacuum förgasare(som dina) resulterar det i att trotteln inte sugs upp som den ska!
Vilket resulterar i att den går fett.
Om du har raka rör sugs färskgaser in med bakpulser och resulterar i att det smäller.
Fordonsläraren på gymnasiet på 80 talet sa alltid att ”standard är bäst”, börjar så smått förstå vad han menade😁
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Det betyder alltså att du inte har kollat lågfartmunstyckena utan Main jet. Gör det.
Det är det minsta hålet i förgasaren så det är där skiten hamnar först…
Om huvudmunstycket är för stort i en vacuum förgasare(som dina) resulterar det i att trotteln inte sugs upp som den ska!
Vilket resulterar i att den går fett.
Om du har raka rör sugs färskgaser in med bakpulser och resulterar i att det smäller.
Fordonsläraren på gymnasiet på 80 talet sa alltid att ”standard är bäst”, börjar så smått förstå vad han menade😁
Jag har kollat alla munstycken i förgasaren för jag har rengjort den. Har skruvat ner allt och kollat.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Kom på en sak nu min hoj är ju en inportare men det borde ju inte göra så stor skildnad men den förgasaren som är från import min då asså sitter det en huvudmunstycke på 127.5 aså är det inte fel men på den model som ej är import är orginal 100 munstycke. Men det jag inte blir klock på är att på sprängskisen på min förgasare kan jag inte hitta någon blandar skruv. Men på den modellen av förgasare som inte är import sitter det en blandskuv på som jag även har på min hoj men sprängskisen säger att jag inte ska ha det 🫣🫣nummer 49 på den förgasaren som är import ska det finnas npgot so. Hete hose set fuel istället men den förgasaren har jag inte på min. Man kan säga jag har en importar hoj med en förgasare från en ike importare
 

Bifogat

  • Screenshot_20250204_215613_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250204_215613_Samsung Internet.jpg
    457 KB · Visningar: 8
  • Screenshot_20250204_141454_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250204_141454_Samsung Internet.jpg
    471.6 KB · Visningar: 8

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Är den importerad från USA?
Där är justerskruven pluggad pga avgaskrav.
Det är en importare så måste va från USA. Men jag har ändå justeringskruvwn på min förgasare 🤔har både kmh och mph på min hastighetsmätare
 

Bifogat

  • 20241221_185513.jpg
    20241221_185513.jpg
    1.8 MB · Visningar: 9
  • 20241221_185434.jpg
    20241221_185434.jpg
    954.8 KB · Visningar: 9

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Verkar som den inte är importerad från USA kollade upp lite men det ända jag får fram är att den är importerad från et EU land, inget mer än så
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Hej plockade ut bränsle slangen från förgasare ett i dag för att mätta så den pumpade rätt mängd bensin innan har jag bara kollat så den pumpade, i dag sate jag slangen från förgasare ett ner i ett mättglas och tryckte på startknappen satte timer på 1minut , i manualen står det att pumpen ska pumpa 600ml i minuten men efter bara 30 sekunder hade jag redan 600ml, efter typ 50 sekunder en liter, kan deta ha nån påverkan på förgasarna eller förgasarna kan bara ta emot en viss mängd bensin sen kvittar det om pumpen går .
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Din flottörnål ska stänga flödet när flottörhuset är fullt.
Om den inte är tät kommer det att kunna läcka bränsle förbi genom förgasaren.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Din flottörnål ska stänga flödet när flottörhuset är fullt.
Om den inte är tät kommer det att kunna läcka bränsle förbi genom förgasaren.
Okej tack jag har beställt ny flotörnål som ska byttas med oringar . Men så då gör det inget att pumpen pumpar dubbelt så mycket bensin som manualen säger den ska görs. Så nålen ska stänga så det inte kan komma in mer bränsle oavsett om pumpen trycker på.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Köpte nytt nålmunstycke med tillbehör till förgasaren men dom såg inte lika dana ut men hålett i den nya va störe en den gammla . Plus att den byggeln eller vad man kallar de på själva nålen som man hänger den va störe/högre än den gammla gissar att deta inte kommer funka så bra ?🤔
 

Bifogat

  • 20250206_164250.jpg
    20250206_164250.jpg
    1.6 MB · Visningar: 10
  • 20250206_164146.jpg
    20250206_164146.jpg
    2 MB · Visningar: 10

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hålet kvittar, flytta bygeln.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Hålet kvittar, flytta bygeln.
Du har säkert rätt. Men hade det funkat om jag bara byttar byggel och använder den nya nålen i den gammla hållaren eller vad man kallar de. Och byttar o ringen med för den gammla va tor och små små sprickor i
 

Bifogat

  • 20250206_170406.jpg
    20250206_170406.jpg
    1.5 MB · Visningar: 9
  • 20250206_170415.jpg
    20250206_170415.jpg
    1.4 MB · Visningar: 9

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Då vet du ju inte om det verkligen blir tätt.
Varför vill du inte byta allt till det nya och flytta bygeln om den gamla känns bättre?
Storleken på hålet avgör ju bara hur fort flottörhuset fylls upp och nålen tätar och stoppar flödet.
Glöm inte att kolla flottörnivån när du sätter dit de nya sakerna.
Sprickor i o-ringen är typiskt etanolskada.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Den där bygeln fyller väl ingen funktion?
De förgasare jag sett insidan av har inte haft någon. Ska den hjälpa till att dra ner nålen om den vill fastna? Mha flottörens tyngd?

Det mässingsfärgade kan man kalla flottörnålsätet.
Ny nål och nytt säte. Plus o-ringen såklart. Var det ingen sil/filter med till flottörnålsätet?

Glöm inte olja på o-ringen när du pressar dit sätet.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top