balansera slicks?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Ni som åker slicks å kränger på banområdena å har er. Brukar ni balansera dom eller är de inte så noga?

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
näh..jag har bara balansera fälgen en gång...

sandstream

Guest
Jag balanserar bara fram, om jag hinner.

Ett tips är att balansera fälgarna utan däck i lugn och ro, då brukar det bli tillräckligt bra för att man ska slippa balansering när däcken sitter på.

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ja, jag balanserar alltid....

Men det finns olika "skolor". En del balanserar aldrig, en del balanserar bara fram. En del balaserar fälgen en gång, och sen skiter i det när man sätter på däck...

Personligen ser jag inte varför man skulle strunta i det. Det tar typ 2 minuter, och då VET man att allt är bra.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Balansera bara fälgen är ett bra tips! Själv brukar jag bara balansera framdäcket och har en balanserad bakfälg. Nu vet jag inte hur andra däckmärken är men för mig med Bridgestone hamnar nästan alltid vikten på framfälgen på samma ställe vilket tyder på att obalansen inte sitter i däcket utan i fälgen.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Ja, jag balanserar alltid....

Men det finns olika "skolor". En del balanserar aldrig, en del balanserar bara fram. En del balaserar fälgen en gång, och sen skiter i det när man sätter på däck...

Personligen ser jag inte varför man skulle strunta i det. Det tar typ 2 minuter, och då VET man att allt är bra.

Skiter i att balansera eftersom jag bara kör på begagnade svålar å de är redan balanserade av tidigare ägare. :tungan

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag blanserar på enklaste sätt på en stång som hjulet får snurra fritt på.

Har inte märkt några problem med det och känner mig nöjd.
Kan ju vara så att det blir obalans av någon anledning och då slösar man ju bort rätt mycket tid på att reda ut felet efter att ha åkt några varv.
Eller om det rent av är under rejset. :näsblod

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
kommer ju till en början bara köra begagnade metzeler slicks. Och har inte tillgång till nån balanseringsmaskin så därför jag undrade hur noga de var. VIll givetvis inte åka med skakande styre..

räcker de å slänga på fälgen på en stång i mitten så låta de snurra av sig själv å sen sätta vikten på den sidan som inte hamnar längst ner?

eller skall man göra de seriöst fårn början:)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Balansera bara fälgen är ett bra tips! Själv brukar jag bara balansera framdäcket och har en balanserad bakfälg. Nu vet jag inte hur andra däckmärken är men för mig med Bridgestone hamnar nästan alltid vikten på framfälgen på samma ställe vilket tyder på att obalansen inte sitter i däcket utan i fälgen.

Det kanske funkar på Bridgestone, men för mig så flyttade sig punkten både lägesmässigt och storleksmässigt, vilket tyder på att det inte bara är fälgen som har obalans.
Jag har sett många däck bytas i GP och alla balanseras. Varför skulle man inte göra det när det inte tar någon tid? Att som Sandström skylla på att det inte finns tid funkar inte för mig. Jag tar hellre 3 min kortare värmartid än att köra obalanserat.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
okej de e såppas viktigt då alltså å balanser upp alltihop..

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
VIll givetvis inte åka med skakande styre..

Det kommer att hända förr eller senare om du inte balanserar, vilket i sin tur innebär ett pass, kanske ett kval eller i värsta fall ett race åt pipan.
På regnkvalet(eller var det träning?) på Knudan så hade Greven missat att balansera mitt framhjul och det var hopplöst även på en långsam bana under långsamt förhållande.

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
räcker de å slänga på fälgen på en stång i mitten så låta de snurra av sig själv å sen sätta vikten på den sidan som inte hamnar längst ner?

eller skall man göra de seriöst fårn början:)

Precis, ha samma diameter på "stången" som på bakaxeln och låt det snurra tills det stannat.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Precis, ha samma diameter på "stången" som på bakaxeln och låt det snurra tills det stannat.

okej. brukar de stanna på samma ställe då? och på motsatta sidan mot den som stanar längs ner sätte rjag en vikt..?

men när vet man att de e bra då.... sätta den tyngsst sidan upp så skall däcket inte snurra?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
okej. brukar de stanna på samma ställe då? och på motsatta sidan mot den som stanar längs ner sätte rjag en vikt..?

men när vet man att de e bra då.... sätta den tyngsst sidan upp så skall däcket inte snurra?

Sätt en vikt "klockan 12".

Det är bra när det stannar på olika ställen varje gång.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag blanserar på enklaste sätt på en stång som hjulet får snurra fritt på.

Har inte märkt några problem med det och känner mig nöjd.
Kan ju vara så att det blir obalans av någon anledning och då slösar man ju bort rätt mycket tid på att reda ut felet efter att ha åkt några varv.
Eller om det rent av är under rejset. :näsblod

Snurrar lagren i hjulet tillräckligt lätt?
Tycker dom brukar snurra ganska trögt, säkert bromsar väl dammskyddet till lagren en hel del.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX

Be någon om hjälp första gången så kan du det sen.

Snurrar lagren i hjulet tillräckligt lätt?
Tycker dom brukar snurra ganska trögt, säkert bromsar väl dammskyddet till lagren en hel del.

Yes, en klar fördel är ju om stödet är kullagrat.

Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Denna funkar bra.. Då behöver du inte leta efter en axel som har perfekt storlek. Ta bort "damskydden" eller va de heter de snurrar inte speciellt bra..

Jag balanserar i stort sett alltid däcken. Det är jobbigt om man tex vurpar och går sedan och grubblar på om det var obalans som var orsaken.

Risken för härliga vobbel är ju självklart större också...

Bifogat

• IMG_0262.jpg
    IMG_0262.jpg
    120.9 KB · Visningar: 106
  • p_20060219165222.jpg
    p_20060219165222.jpg
    13.3 KB · Visningar: 81
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
ja en sådan verkar rätt vettig. men verkar ganska lätt å bygga själv? 1400 kr hm...
alla lättaste måste la vara 2 pallbockar å sen bara lägga hjulaxen mellan pallbockarna å snurra fälgen där.?

ne desto bättre förutsättnignar man har desto längre ifårn vurpan är man (de är iaf vad jag hoppas på)

sandstream

Guest
Jag har sett många däck bytas i GP och alla balanseras. Varför skulle man inte göra det när det inte tar någon tid? Att som Sandström skylla på att det inte finns tid funkar inte för mig. Jag tar hellre 3 min kortare värmartid än att köra obalanserat.
Till och med du borde kunna räkna ut varför GP-teamen som lägger miljoner på sina satsningar inte lämnar något åt slumpen :rolleyes:

Jag höll också på och balanserade efter varje däcksbyte men när jag hoppat över det ett par gånger och inte märkte någon skillnad kändes det som ett onödigt moment. Men balansera på du om det gör dig lycklig.

Angående axel för balansering så pratade jag med Greven om behovet av en axel som är lika stor som fälgens. Trams var sammanfattning. Det blir ingen skillnad mellan en exakt lika stor axel och en som är lite för liten.

alla lättaste måste la vara 2 pallbockar å sen bara lägga hjulaxen mellan pallbockarna å snurra fälgen där.?
Inte lättast, men billigast.
Tänk på att axeln ska vara helt plan, kräver vattenpass (som finns på en del balanserare eller så köper man ett eget och monterar).

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...