balansera slicks?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Jag höll också på och balanserade efter varje däcksbyte men när jag hoppat över det ett par gånger och inte märkte någon skillnad kändes det som ett onödigt moment. Men balansera på du om det gör dig lycklig.
..

Så bara för att du inte är tillräkligt duktig på att kunna känna obalans eller har en hoj som det är svårt att kunna känna sådant på så ska obalansen vara ofarlig? Jag tycker det låter som en konstig logik. Hur vet du hur den obalansen du inte känner inte påverkar stabiliteten, manövereringen och säkerheten? Hur påverkar dom små vibrationerna från obalanserade däck hjullager, däcken, gaffelolja och bromsvätskan tex? Det är kanske inte bara att man balanserar för att det inte ska kittla i handtagen på rakan lixom...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Till och med du borde kunna räkna ut varför GP-teamen som lägger miljoner på sina satsningar inte lämnar något åt slumpen :rolleyes:
Du lägger 25kkr på fjädringskittning men du är för bekväm av dig för att balansera däcken..:va :va

Vi har alla olika prioriteringar men om du är så lat tycker jag du skall hyra mig som meck...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Till och med du borde kunna räkna ut varför GP-teamen som lägger miljoner på sina satsningar inte lämnar något åt slumpen :rolleyes:

Jag höll också på och balanserade efter varje däcksbyte men när jag hoppat över det ett par gånger och inte märkte någon skillnad kändes det som ett onödigt moment. Men balansera på du om det gör dig lycklig.

Jo jag förstår det, men jag tog det som ett lättförståeligt exempel för tex dig.
Tycker/tror inte du att de som kör RR i Sverige lägger ut tillräckligt med pengar för att det ska vara värt att inte lämna något så lättlöst åt slumpen?

Du låter bli att balansera och kommer förr eller senare att råka ut för vibrationer med just den orsaken. Jag väljer att inte kasta bort 1800 spänn på ett nytt bakdäck på ett skitkval där framhjulet var i obalans.
Att du inte märker någon skillnad kanske säger mer om dig än om det är försumbart eller inte. Du är duktig på att försöka framställa någon annan som "dum", men faller nog mest på eget grepp...
 

sandstream

Guest
Nu tycker jag att ni är lite fjantiga. Med en väl balanserad fälg har jag aldrig råkat ut för några problem när jag kränkt på nya däck. Att ni sen balanserar med 5 grams vikter är helt okej.
Att du inte märker någon skillnad kanske säger mer om dig än om det är försumbart eller inte. Du är duktig på att försöka framställa någon annan som "dum", men faller nog mest på eget grepp...
När du tar ett dumt exempel så är det du som framstår som dum.
 
Last edited by a moderator:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gaaaaaaaaahhhhhhhhhhh! :mad:
Ge er nu.
- Du är dum!
- Nähh! Du är dummare! Stjärnstopp!
- Nähh. För du är dummast, alltstopp!
- Stjärnstopp är bäst!
- Nähhhää! Alltstopp tar över alla andra stopp! Alltstopp!


:huvet
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu tycker jag att ni är lite fjantiga. Med en väl balanserad fälg har jag aldrig råkat ut för några problem när jag kränkt på nya däck. Att ni sen balanserar med 5 grams vikter är helt okej.
När du tar ett dumt exempel så är det du som framstår som dum.

Själv tror jag att du tog exemplet för att få stajla lite med dina besök i GP-depåerna, jag är svårt avundsjuk :rolleyes:

Du har aldrig haft nåt problem? Så därför kan du aldrig få problemet heller?

"Jag har aldrig kört av vägen här"...

Ett problem som finns och existerar är att flera däcktillverkare tillverkar däck som inte är i balans, så det spelar ingen roll om fälgarna råkar vara i balans.

Obalans stör fjädringen och visst många kommer kanske inte så långt i sin körning att de kan känna och uppleva det. Men det är ändå en faktor, även för den som inte känner problemet, utan "problemet" kanske man åker en halvsekund fortare.

För egen del som inte kunde så mycket om fjädring, och hade strul att åka fortare, fick hjälp och helt plötsligt behövde jag inte ta i för att åka fortare.

Att balansera ett däck tar 1 minut, och du kommer minska risken att det börjar slå och studsa för dig.
 

sandstream

Guest
Obalans stör fjädringen och visst många kommer kanske inte så långt i sin körning att de kan känna och uppleva det. Men det är ändå en faktor, även för den som inte känner problemet, utan "problemet" kanske man åker en halvsekund fortare.
Det är ju lite så jag känner (räkna till 10 sakta Benny...), dvs att en liten obalans i framdäcket inte hindrar min makliga framfart.

Att dra upp GP-team som kan spendera dagar med att finjustera småsaker känns ju så där lagom relevant.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är ju lite så jag känner (räkna till 10 sakta Benny...), dvs att en liten obalans i framdäcket inte hindrar min makliga framfart.

Att dra upp GP-team som kan spendera dagar med att finjustera småsaker känns ju så där lagom relevant.

Bara för att du inte uppfattar det, innebär det inte att det inte stör din makliga framfart..
Om en förare kan köra si eller så fort med kass inställningar, hur fort tror du han kör med en bra inställd hoj?
Sen när man inte har erfarenheten, vad vet man om inställningen är bra eller dålig?
För egen del var en "bra inställd hoj" en uppenbarelse, visst jag blev inte rekordmycket snabbare, men jag åkte snabbare och det kändes säkrare än det hade gjort innan.

Har inte du precis köpt en hoj med extra allt på? Tror du att öhlinsinsatser magiskt trollar bort obalans? Även olja i öhlinsgafflar/dåmpare kaviterar av vibrationer... Men, de behöver ju aldrig justeras eller skötas heller kanske?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Snurrar lagren i hjulet tillräckligt lätt?
Tycker dom brukar snurra ganska trögt, säkert bromsar väl dammskyddet till lagren en hel del.

Om du vill kan du få hänga upp ditt däck på mitt ego. Det är friktionsfritt :)

förresten så har jag just betalt årskortet så snart blir det åka av.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det är ju lite så jag känner (räkna till 10 sakta Benny...), dvs att en liten obalans i framdäcket inte hindrar min makliga framfart.
...

Det hindrar din framfart när du får ett konstigt däckslitage som du inte får bort med att skruva 2 klick på returen. 5 gram på en fälg kanske var orsaken och lösningen. Har du tex balanserat rätt kan du bortse från det och slippa lägga tid och pengar på att hitta lösningar som kommer från skitgrejjer som skulle tagit under 1 minut i depån att förebygga.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
så krängde på däcken på fälgarna igår på jobbet.

för skojs skull så slängde jag upp en järnstång menllan två lika höga ställningar. stången var 1,5 mm smalare än hjulaxeln. Provade låta fälgen rotera där. Ena bakfälgen stod still hur jag än satte den så där var balansen bra. Andra ville itne riktigt så provade med att snurra däcket ett halv varv å krånglade. Fick till slut slänga på 2 st 10 grams vikter för å få balans i den.

Men då kom nästa fråga. Att få däcket/fälgen i balans så den inte roterar är ju en sak. Men hur vet jag om jag skall sätta vikten på höger eller vänster sida i fälgen?

För skojs skulle skall ajg in med de 3 fälgarna jag balanserade igår till en däckverkstad å dubbelkolla. Anser dom de bra så fortsätter jag på mitt egna sätt. Annar får valfri person här lära mig de i depån mot en ostmacka som betalning;)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Som tidigare nämnts så ger tätningarna i hjullagren en hel del oönskad friktion som förtar finkänsligheten som behövs här, att ha en axel som inte passar gör det också sämre. Balanseraren på bild ovan har konor så att det blir helt centrerat och egna öppna kullager, du kommer att bli förvånad över hur lätt hjulet snurrar då.

Sätt vikterna i mitten, får du sätta flera kan du variera på vilken sida av mittkanten (om sådan finns) du sätter vikten.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top