balansera slicks?

Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Sätt dom så nära mitten som möjligt. Höger eller vänster sida spelar inte så
jättestor roll, då mcdäck är ganska smala. Har du ett bildäck med tex
måtten 245 i bredd, så är med lite mer aktuellt att få det på höger resp.
vänster sida :)
På X5an jag hade innan, hade jag 315 bakdäck.. där var det lönt o välja
höger o vänster :)

så krängde på däcken på fälgarna igår på jobbet.

för skojs skull så slängde jag upp en järnstång menllan två lika höga ställningar. stången var 1,5 mm smalare än hjulaxeln. Provade låta fälgen rotera där. Ena bakfälgen stod still hur jag än satte den så där var balansen bra. Andra ville itne riktigt så provade med att snurra däcket ett halv varv å krånglade. Fick till slut slänga på 2 st 10 grams vikter för å få balans i den.

Men då kom nästa fråga. Att få däcket/fälgen i balans så den inte roterar är ju en sak. Men hur vet jag om jag skall sätta vikten på höger eller vänster sida i fälgen?

För skojs skulle skall ajg in med de 3 fälgarna jag balanserade igår till en däckverkstad å dubbelkolla. Anser dom de bra så fortsätter jag på mitt egna sätt. Annar får valfri person här lära mig de i depån mot en ostmacka som betalning;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Eftersom hojfälgar inte är så breda så är det inte jättenoga var i sidled man sätter vikten, men så nära mitten som möjligt ska vara bäst.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
så nu är fälgarna balanserade på firma. Var lite kul att kontrollera hur de låg till.

SOm jag skrev innan så felande faktor för oss i går var nog att vi hade en 1.5 mm för smal järn stång till bakdäcket. Dock så fick vi ju till slut fälgen att stå still oavsett hur vi satte den och då tyckte vi de va balans.

annan felande faktor kanske var att var fälgen 20 gram fel så satte vi en 10g vikt på varje sida i fälgen istället för en 20a i mitten. Kanske även spelade roll?

Hur som vid balansering på däckverkstad idag så var ena bakfälgen 30 gram fel och den andra bak och den ena fram var båda 2 20 gram fel. Så kan väl itne säga att vårat jobb var toppen men vi försökte iaf och lärde oss något av de.

Nästa gång blir de en rätt svarvad alu stång som passar precis och kanske köper kulager att sätta i ändarna. Om de inte till och med lönar sig å köpa en balanseringsmaskin. Jag får be någon på bandag visa sin superfina maskin så jag får se hur de funkar:)

Dessutom sa däckgubben att man balanserar nästan aldrig mc däck dynamiskt utan nästan alltid statiskt. ett slicks är ju extra svårt att balansera speciellt om de är begagnat då de kan saknas lite mer gummi på höger än vänster sidan etc. Nytt är lättare.
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
Däcken är ju balanserade från fabrik, de har ju oftast en gul eller röd prick
på ena sidan, det är där däcket är som lättast.
Därför passar man in pricken där ventilen sitter i fälgen, eftersom ventilen är
en "extra tyngd" i en för övrigt balanserad fälg.

Om man därför balanserar bara fälgen, och sätter på ett däck som är lite
lättare vid pricken så får man i teorin en obalans där.

Sedan om detta är något en normal människa kan upptäcka i praktiken utan
att heta Rossi i efternamn är en annan sak....

Det är nog också därför en del kör obalanserat och tycker det funkar, och en
del balanserar allt, där det antingen beror på faktisk förmåga att märka
skillnad alternativt så upplever man en säkerhetskänsla, lite "placeboeffekt"
av att veta att man gjort allt som går, att man har perfekt balans.

Bägge orsakerna är helt ok, eftersom de bidrar till bra självförtroende och
vilja till hojåkning :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eftersom hojfälgar inte är så breda så är det inte jättenoga var i sidled man sätter vikten, men så nära mitten som möjligt ska vara bäst.

Det finns ju grymt eleganta vikter man klämmer fast på kanten mitt på fälgen, som man dessutom kan använda många gånger!:tummenupp
Fråga mig inte var de finns att köpa bara, mina bara satt där!

Nästa gång blir de en rätt svarvad alu stång som passar precis och kanske köper kulager att sätta i ändarna.

Om du inte hade lager på stången blir det nog fel.... Hjullagren löper MYCKET trögare än en riktig balanseringsmojs lagersomstångenlöper på har...
 
Last edited:

X-Mike

Macke´s slav
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
2008 KTM DUKE
Ja, jag balanserar alltid....

Men det finns olika "skolor". En del balanserar aldrig, en del balanserar bara fram. En del balaserar fälgen en gång, och sen skiter i det när man sätter på däck...

Personligen ser jag inte varför man skulle strunta i det. Det tar typ 2 minuter, och då VET man att allt är bra.
Hur vet Macke G att hans däck är balanserade...... Det ju hans super sjysta meckar som gör det ;o)

2 minuters jobb lite blyvikter och e n bit tape. Och allt känns lungnare i fjärilsmagen
 

MC Doktorn

Guest
Även om man är en glad amatör så balanserar på samma sätt att man vill att bromsar, däck och fjädring ska vara i topp skick.
Då kan man koncentrerar mig på körningen.

Många sk oförklarliga kracher kan bero på däck som är slitna kanske delvis pga dålig fjädring eller krafig obalans.

I värsta fall har jag stött på oblanser på närmare 40-50g, i fart med gyroeffekt ger det flera kg? även om det inte känns så måste något ta upp den energin.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
På tal om slicks, hur funkar det att vända på däck så att rotationsriktningen blir åt "fel" håll, ta tex en sån bana som Falkenberg som nästan bara sliter på högersidan om däcken, medan det vänstra sidan fortfarande är rätt bra.
Så om man kan vända på dom å kanske köra nån extra kvällsträning tex ?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
På tal om slicks, hur funkar det att vända på däck så att rotationsriktningen blir åt "fel" håll, ta tex en sån bana som Falkenberg som nästan bara sliter på högersidan om däcken, medan det vänstra sidan fortfarande är rätt bra.
Så om man kan vända på dom å kanske köra nån extra kvällsträning tex ?

Det funkar hur bra som helst. I alla fall på Pirelli/Metzeler, men det borde funka på övriga märken också.
 

sandstream

Guest
Det funkar hur bra som helst. I alla fall på Pirelli/Metzeler, men det borde funka på övriga märken också.
Ska bli intressant att se vad expertisen säger om det här. Däcken har ju en rotationsriktning så någon tanke med stomens uppbyggnad borde tillverkaren ha haft.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ska bli intressant att se vad expertisen säger om det här. Däcken har ju en rotationsriktning så någon tanke med stomens uppbyggnad borde tillverkaren ha haft.

Sedan man introducerade däck där cordens huvudriktning följer rotationsriktningen så spelar det mindre roll. Dessa sk 0 radialdäck är relativt okänsliga i förhållande till äldre 45 graders däck som hade lite egenheter när man vände på dem.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Däck som har en "radial" stomme är det inga problem med att vända på.

I WSS kom förare på att Dunlops D207 framdäck fungerade bättre bakåfram. Efter ett tag så körde alla med dom framdäcken åt fel håll enligt färdriktningspilar och mönster på däcken. Året efter så hade Dunlops framdäck mönstret åt andra hållet..
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Ska bli intressant att se vad expertisen säger om det här. Däcken har ju en rotationsriktning så någon tanke med stomens uppbyggnad borde tillverkaren ha haft.

Jag tror att dom bara vill få oss att köpa flera nya däck! :fakta


Egentligen borde det inte vara så svårt att ta reda på, någon som har lust att slakta ett däck?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top