balansläget..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Bromsvätskan kokar om man kör för hårt, av nån anledning funkar bromsen medans man håller på, sen när man ska ta upp den nästa gång trampar man bara luft. Har man jammat ett tag brukar jag alltid provbromsa först innan jag sliter upp.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Rigge skrev:
Bromsvätskan kokar om man kör för hårt, av nån anledning funkar bromsen medans man håller på, sen när man ska ta upp den nästa gång trampar man bara luft. Har man jammat ett tag brukar jag alltid provbromsa först innan jag sliter upp.

Jag tror det är ett större problem på sporthojar som har klenare dimensionerad bakbroms än "crosshojar" som använder sig av bakbroms vid varje inbromsning. Har iallafall aldrig haft nåt problem med "fading" på min bakbroms till XR.en.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
-PLM- skrev:
Jag tror det är ett större problem på sporthojar som har klenare dimensionerad bakbroms än "crosshojar" som använder sig av bakbroms vid varje inbromsning. Har iallafall aldrig haft nåt problem med "fading" på min bakbroms till XR.en.

Kompisen hade en 640 -99 förr och den kokade det på hela tiden. Jag böjer ena bromsbelägget :mad: för att oket bara håller det längst ut. Kanske är lite för tung i foten också, jag har lärt mig att köra med lite mindre broms nu. Det är inge roligt om alla kommer på att man ska ha bakbroms, alla kommer slänga av tolvor till höger och vänster nästa sommar, då blir man en medelmåtta igen :lol

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
Rigge skrev:
Kompisen hade en 640 -99 förr och den kokade det på hela tiden. Jag böjer ena bromsbelägget :mad: för att oket bara håller det längst ut. Kanske är lite för tung i foten också, jag har lärt mig att köra med lite mindre broms nu. Det är inge roligt om alla kommer på att man ska ha bakbroms, alla kommer slänga av tolvor till höger och vänster nästa sommar, då blir man en medelmåtta igen :lol

Hade oxå problem med kokande bromsvätska på gamla hojen men redde ut det med sk "racevätska" DOT 5 (eller vad det nu hette) med högre kokpunkt. Billigt å bra :)
Andra problem som har dykt upp den här sommaren är spräckta bromskivor och gnisslande bromsar. Bromsarna tar som sagt var massor av stryk och med fel belägg blir blir värmeutvecklingen högre vilket bidrar till att bromskivan spricker eller slår sig. Jag har fått för mig att bromsarna går varmare å gnisslar mer med sintrade belägg men det är bara vad jag tror. Tänker köpa orginalbelägg hädanefter... (två spräckta skivor so far) Men vem f-n vill slå över på slangen?
Hoppas alla tolvar nästa sommar det vore riktigt bloody nice :yoparty

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Brukar era skivor bli glödande efter ett tag?
När jag kör i mörkret brukar jag kolla skivan efter varje slangning, men den har aldrig blivit glödande. Brukar försöka köra med så lite bakbroms som möjligt utan att jag tippar över. Har org. bromsvätska från OKQ8 och org. belägg och slang från stenåldern :) Aldrig några problem hehe.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!