KalleKulspruta skrev:Det är ju det som är så svårt att verkligen använda bakbromsen när den behövs. Man tror att man lätt bara bromsar om man skulle vara på g att slå över men endå så sitter det inte i en att man ska trycka ner högerfoten. Gäller att göra det tillräckligt många gånger (utan att slå över) tills det sitter i ryggraden som man brukar säga.
Backe skrev:Nej nej NEJ!
Om du sen vill tolva åka cirklar eller coasta så är det snudd på omöjligt att inte använda bakbromsen om man inte heter Darius.
ceasar skrev:vad är coasta?
Zeb_Macahan skrev:Förenklat: att köra på bakhjulet med kopplingen intryckt.... alltså utan driv från motorn.
//jaG
Backe skrev:Nej nej NEJ!
Blir så less på sånt här.
Använd ALLTID bakbromsen. Från det att du lyfter hojen tills dess att bramhjulet tar mark. Varför??? Därför att den håller kedjan konstant spänd så att du eliminerar det ryck som uppstår vid "balanspunkten". Dessutom ger det en mycket jämnare gång då motor och broms arbetar mot varandra (en del hojar går ojämt när man ligger högt och kan börja rycka). Det krävs en sån liten justering på gasen när man ligger på balansläger för att slå över. Med anliggande broms så blir samma justering av gasen bara en liten gungning i hojen istället för ett överslag. Jag har slagit över flera gånger men sen jag lärde mig att använda bromsen på rätt sätt har det inte hänt. Lita inte på att man kommer kunna rädda en hoj som är på väg att slå över genom att sätta foten på bromsen å klämma till. Förmodigen ligger du redan i backen när du kommer på att du har en bakbroms som går att använda. Slanga alltid med lätt anliggande bakbroms.
Om du sen vill tolva åka cirklar eller coasta så är det snudd på omöjligt att inte använda bakbromsen om man inte heter Darius.
ceasar skrev:jaha..
ojdå, det är mycket man ska lära sig nästa år..
man måste ju kunna coasta bara för att det låter så tufft att säga.![]()
kan du det zeb_macahan??
chrilleus skrev:Tjena "KadaK"!! Hoppas knarren mår bra![]()
ZX-9:an har det bra här och går som ett spjut![]()
Här kommer en avatar på hojen om du vill ha![]()
/Chrille
RoLLER skrev:Det va jag som var först i världen men det tricket. RoLLER Coaster kallade jag det då. Sen blev det bara Coaster för det vart för långt att säga.
ceasar skrev:jag vet att du kan allt roller, men det var inte dig jag frågade..
frågade zeb eftersom det är bra att ha nån man kan öva med...
Zeb_Macahan skrev:Det kan jag inte påstå att jag är någon kung på.... det svåra måste ju vara att helt sakna: 1. driv 2. motorbroms
Vi kan öva tillsammans om du vill. PMa så skickar jag numret...
//jaG
RoLLER skrev:Det va jag som var först i världen men det tricket. RoLLER Coaster kallade jag det då. Sen blev det bara Coaster för det vart för långt att säga.
Twice skrev:Det är så man wheelar!![]()
![]()
ceasar skrev:ska bara köpa en hoj först..![]()
tycker att det är så jävla höga priser på 660 fast det är höst..
min kompis sålde sin -03 med hur mycket grejjer som helst för 57 000 i mitten av sommarn... skulle köpt den![]()
fast jag fick ju precis pengar från mitt fb-bolag...
vad gav du för din, vart köpte du den och vad fick du för options??
Jisses!!! Vicken skillnad!!!Backe skrev:Nej nej NEJ!
Blir så less på sånt här.
Använd ALLTID bakbromsen. Från det att du lyfter hojen tills dess att bramhjulet tar mark. Varför??? Därför att den håller kedjan konstant spänd så att du eliminerar det ryck som uppstår vid "balanspunkten". Dessutom ger det en mycket jämnare gång då motor och broms arbetar mot varandra (en del hojar går ojämt när man ligger högt och kan börja rycka). Det krävs en sån liten justering på gasen när man ligger på balansläger för att slå över. Med anliggande broms så blir samma justering av gasen bara en liten gungning i hojen istället för ett överslag. Jag har slagit över flera gånger men sen jag lärde mig att använda bromsen på rätt sätt har det inte hänt. Lita inte på att man kommer kunna rädda en hoj som är på väg att slå över genom att sätta foten på bromsen å klämma till. Förmodigen ligger du redan i backen när du kommer på att du har en bakbroms som går att använda. Slanga alltid med lätt anliggande bakbroms.
Ringrostig skrev:är det inte risk att man förstör bakbromsen om man kör för länge pga. att det blir för hett?
MVH. \\Micke
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy