balansläget..

KadaK

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Nu KTM 640 sm -99, Kawa zx9r -98 blå "såld"
tack för alla tips.. ska prova lite innan snön kommer men tyvärr så är det nog snart slut på åkandet för i år.
Det snöade i Luleå igår morse.. inte bra..
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Det är ju det som är så svårt att verkligen använda bakbromsen när den behövs. Man tror att man lätt bara bromsar om man skulle vara på g att slå över men endå så sitter det inte i en att man ska trycka ner högerfoten. Gäller att göra det tillräckligt många gånger (utan att slå över) tills det sitter i ryggraden som man brukar säga.
 

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
KalleKulspruta skrev:
Det är ju det som är så svårt att verkligen använda bakbromsen när den behövs. Man tror att man lätt bara bromsar om man skulle vara på g att slå över men endå så sitter det inte i en att man ska trycka ner högerfoten. Gäller att göra det tillräckligt många gånger (utan att slå över) tills det sitter i ryggraden som man brukar säga.

Nej nej NEJ!

Blir så less på sånt här.
Använd ALLTID bakbromsen. Från det att du lyfter hojen tills dess att bramhjulet tar mark. Varför??? Därför att den håller kedjan konstant spänd så att du eliminerar det ryck som uppstår vid "balanspunkten". Dessutom ger det en mycket jämnare gång då motor och broms arbetar mot varandra (en del hojar går ojämt när man ligger högt och kan börja rycka). Det krävs en sån liten justering på gasen när man ligger på balansläger för att slå över. Med anliggande broms så blir samma justering av gasen bara en liten gungning i hojen istället för ett överslag. Jag har slagit över flera gånger men sen jag lärde mig att använda bromsen på rätt sätt har det inte hänt. Lita inte på att man kommer kunna rädda en hoj som är på väg att slå över genom att sätta foten på bromsen å klämma till. Förmodigen ligger du redan i backen när du kommer på att du har en bakbroms som går att använda. Slanga alltid med lätt anliggande bakbroms.

Om du sen vill tolva åka cirklar eller coasta så är det snudd på omöjligt att inte använda bakbromsen om man inte heter Darius.
 

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tungelsta (Haninge)
Hoj
KLE 500
Tjena "KadaK"!! Hoppas knarren mår bra :)
ZX-9:an har det bra här och går som ett spjut :yoparty
Här kommer en avatar på hojen om du vill ha :tummenupp

/Chrille
 

Bifogat

  • ktmavatar.jpg
    ktmavatar.jpg
    8.3 KB · Visningar: 99

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Zeb_Macahan skrev:
Förenklat: att köra på bakhjulet med kopplingen intryckt.... alltså utan driv från motorn.

//jaG

jaha..
ojdå, det är mycket man ska lära sig nästa år..
man måste ju kunna coasta bara för att det låter så tufft att säga. :)
kan du det zeb_macahan??
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Backe skrev:
Nej nej NEJ!

Blir så less på sånt här.
Använd ALLTID bakbromsen. Från det att du lyfter hojen tills dess att bramhjulet tar mark. Varför??? Därför att den håller kedjan konstant spänd så att du eliminerar det ryck som uppstår vid "balanspunkten". Dessutom ger det en mycket jämnare gång då motor och broms arbetar mot varandra (en del hojar går ojämt när man ligger högt och kan börja rycka). Det krävs en sån liten justering på gasen när man ligger på balansläger för att slå över. Med anliggande broms så blir samma justering av gasen bara en liten gungning i hojen istället för ett överslag. Jag har slagit över flera gånger men sen jag lärde mig att använda bromsen på rätt sätt har det inte hänt. Lita inte på att man kommer kunna rädda en hoj som är på väg att slå över genom att sätta foten på bromsen å klämma till. Förmodigen ligger du redan i backen när du kommer på att du har en bakbroms som går att använda. Slanga alltid med lätt anliggande bakbroms.

Om du sen vill tolva åka cirklar eller coasta så är det snudd på omöjligt att inte använda bakbromsen om man inte heter Darius.


Det kanske inte är så enkelt för nybörjare att ligga på med bromsen. Menade bara att det bör sitta som en reflex att trycka till (bromsa hårdare) när du är på väg att falla över.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
ceasar skrev:
jaha..
ojdå, det är mycket man ska lära sig nästa år..
man måste ju kunna coasta bara för att det låter så tufft att säga. :)
kan du det zeb_macahan??

Det va jag som var först i världen men det tricket. RoLLER Coaster kallade jag det då. Sen blev det bara Coaster för det vart för långt att säga.
 

KadaK

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Nu KTM 640 sm -99, Kawa zx9r -98 blå "såld"
chrilleus skrev:
Tjena "KadaK"!! Hoppas knarren mår bra :)
ZX-9:an har det bra här och går som ett spjut :yoparty
Här kommer en avatar på hojen om du vill ha :tummenupp

/Chrille

Hallå hallå.. kul att zx9'an går fint fint.. KTM rockar stenhårt! :yoparty Jag har lyckas övertyga lite kompisar att det är det som gäller så till våren kommer det nog finnas lite fler här uppe i Boden.. :banana

/Robban
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
RoLLER skrev:
Det va jag som var först i världen men det tricket. RoLLER Coaster kallade jag det då. Sen blev det bara Coaster för det vart för långt att säga.

jag vet att du kan allt roller, men det var inte dig jag frågade..
frågade zeb eftersom det är bra att ha nån man kan öva med...
 

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Kryckor
Tycker det är helt omöjligt att nå bromspedalen när jag kör på bakhjulet. Hur jag än vinklar foten så sitter den för högt (i höjd med fotpinnen ungefär) Vill ju inte ha den för lågt om man slår i en sten eller så i skogen.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
ceasar skrev:
jag vet att du kan allt roller, men det var inte dig jag frågade..
frågade zeb eftersom det är bra att ha nån man kan öva med...

Det kan jag inte påstå att jag är någon kung på.... det svåra måste ju vara att helt sakna: 1. driv 2. motorbroms

Vi kan öva tillsammans om du vill. PMa så skickar jag numret...

//jaG
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Zeb_Macahan skrev:
Det kan jag inte påstå att jag är någon kung på.... det svåra måste ju vara att helt sakna: 1. driv 2. motorbroms

Vi kan öva tillsammans om du vill. PMa så skickar jag numret...

//jaG

ska bara köpa en hoj först.. :3freak
tycker att det är så jävla höga priser på 660 fast det är höst..
min kompis sålde sin -03 med hur mycket grejjer som helst för 57 000 i mitten av sommarn... skulle köpt den :huvet
fast jag fick ju precis pengar från mitt fb-bolag...
vad gav du för din, vart köpte du den och vad fick du för options??
 

Mats Ivarson

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 916
Vad har du för hoj?

Tvåan är min 525:a alldeles för nervös på för att börja med. Trean eller fyran (lite ryck) är ganska lugna och sansade.

Att växla på bakhjulet, då brukar jag dra upp den lite längre och sen växla, då har man lite tid på sig. Annars dippar den så mycket så man får gasa järnet på nästa växel och det blir en för stor hastighetsökning för att det skall kännas bra.

Akta dig när du petar i nästa växel för en översläng. Har hänt mig någon gång att man skall möta upp nästa växel med lite gas och det har blivit för mycket och det kan bli lite läskigt.

Sen är låga varvtal en bov också. Jag slog över häromdagen och fick foten under högersidan av motorblocket och bröt/krossade fyra mellanfotsben (gips tom 13/10) och det var pga för lågt varvtal -> fanns ingen motorbroms att ta ner den med. Låg länge på femman så högt att den gick ner i hastighet och på något sätt gick den för högt och spontana var att släppa gasen men det fanns för lite motorbroms för att få ner den. Lyckades på något sätt då få med hojen nedåt höger och foten under... :gnissla

De tipsen som står här att man skall lära sig köra med foten på bromsen ALLTID tycker jag låter mycket bra. Jag har tänkt öva på det i sommar men det fungerade ju med motorbromsen så... :mad:

Nästa gång det skall slangas (nästa säsong) så skall jag se till att det verkligen fastnar att använda bakbromsen för det hade inte varit några konstigheter att med lite rutin rädda upp det som jag klantade till.

Mats

Twice skrev:
Det är så man wheelar! :yoparty :yoparty
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
ceasar skrev:
ska bara köpa en hoj först.. :3freak
tycker att det är så jävla höga priser på 660 fast det är höst..
min kompis sålde sin -03 med hur mycket grejjer som helst för 57 000 i mitten av sommarn... skulle köpt den :huvet
fast jag fick ju precis pengar från mitt fb-bolag...
vad gav du för din, vart köpte du den och vad fick du för options??

Köpte min med 0 mil på mätaren, inga options alls (tycker den låter ganska gott och går tillräckligt för tillfället) och betalade 72´

//jaG
 

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
VÄRMLAND
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Backe skrev:
Nej nej NEJ!

Blir så less på sånt här.
Använd ALLTID bakbromsen. Från det att du lyfter hojen tills dess att bramhjulet tar mark. Varför??? Därför att den håller kedjan konstant spänd så att du eliminerar det ryck som uppstår vid "balanspunkten". Dessutom ger det en mycket jämnare gång då motor och broms arbetar mot varandra (en del hojar går ojämt när man ligger högt och kan börja rycka). Det krävs en sån liten justering på gasen när man ligger på balansläger för att slå över. Med anliggande broms så blir samma justering av gasen bara en liten gungning i hojen istället för ett överslag. Jag har slagit över flera gånger men sen jag lärde mig att använda bromsen på rätt sätt har det inte hänt. Lita inte på att man kommer kunna rädda en hoj som är på väg att slå över genom att sätta foten på bromsen å klämma till. Förmodigen ligger du redan i backen när du kommer på att du har en bakbroms som går att använda. Slanga alltid med lätt anliggande bakbroms.

Om du sen vill tolva åka cirklar eller coasta så är det snudd på omöjligt att inte använda bakbromsen om man inte heter Darius.
Jisses!!! Vicken skillnad!!!
Var ute en sväng idag och testade med foten på bromsen och det är PRECIS SOM BACKE SÄGER... "Med anliggande broms så blir samma justering av gasen bara en liten gungning i hojen istället för ett överslag.
Hittade balansläget vid första försöket!
Tack Backe för att Du gjorde Dig besväret att förklara på ett så utomordentligt sätt! :Bugar :bow :Bugar
Naturligtvis blev jag lite övermodig och höll på att slå över ändå men... Nu var foten redan på bromsen så det var bara att klämma till lite extra så hamnade hojen på rätt köl igen. Fotbromsen ÄR effektiv tror det kan vara bra att träna på att bromsa ner hojen, min fotbromsräddning idag blev en aning för våldsam, men det var ändå inte alls lika läbbigt som det kännts när man hållit på att slå över utan köra med anliggande fotbroms.
Bara en fundering...är det inte risk att man förstör bakbromsen om man kör för länge pga. att det blir för hett?
MVH. \\Micke
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Ringrostig skrev:
är det inte risk att man förstör bakbromsen om man kör för länge pga. att det blir för hett?
MVH. \\Micke

Hellre det än att slå över o förstöra sig själv samt bågen?
Det värsta som kan hända om det blir för varmt är ju att skivan slår sig, då ere till o köpa ny skiva men tror man måste ligga ett bra tag på bromsen för det eller?


obs tar inget ansvar för om du får skev bromskiva, bara mina funderingar!
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top