Ballaste sporthoj 1985?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kirchhoff skrev:
CB 1100 är coola de också...det är något visst med gamla muskelhojar. Jag hade gärna behållt min, men med två hojar får farsan inte in bilen i sitt dubbelgarage! :rolleyes:
Jo de härmar ju de där gamlingarna nu, fast orginalen har ju obefintliga bromsar och cykeldäck i jämförelse, livet var farligare förr:lol

Å andra sidan framför man ju inte CBn på samma sätt som en modern hoj, den går ju dit den vill, att byta spår i en kurva kan man glömma.
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Fanns bara en riktig sporthoj 1985, och det var Suzuki GSXR750! :yoparty :banana
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
Nä, en sådan motorcykel ska inte köras som en sporthoj. Den är absolut inte gjord för det. Men vridet...vilket vrid... Fast jag tycker att det går bra att köra sportig landsvägskörning med GSX:en utan att det känns farligt. Fast det kanske bara är jag som saknar rädsla? :kocko
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kirchhoff skrev:
Nä, en sådan motorcykel ska inte köras som en sporthoj. Den är absolut inte gjord för det. Men vridet...vilket vrid... Fast jag tycker att det går bra att köra sportig landsvägskörning med GSX:en utan att det känns farligt. Fast det kanske bara är jag som saknar rädsla? :kocko
hehe, Hondan har ju problemet att ramen käns som om den var gjord av gummi ibland:lol

Å andra sidan är hjulbasen på GSXen enorm så kvick kan man ju inte direkt kalla den.

Det upplevda vridet är ju högre än på en R1a iaf, men så är ju utväxlingen lägre med.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
En RG500 om man mot all förmodan lyckas hitta en sitter heller inte på tvären. Håller man dem i originalskick så är de riktigt driftsäkra.

Lägger man lite drygt samma peng man köpte sin RG för på en massa stuff kan det se ut såhär:

/J
 

Bifogat

  • Sida4_l.JPG
    Sida4_l.JPG
    95 KB · Visningar: 146

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu när vi är inne på ren mytbildning kan jag ju ta och nämna Suzuki XN85. Rent prestandamässigt inte den häftigaste, men chassimässigt riktigt lyckad.

Funkar bra på bana och stannar när man bromsar. Eller en GSX750ES, som är lite lättare men mycket vanligare. Det skulle ju vara billigt i inköp åxå....
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
RG500-Johannes skrev:
En RG500 om man mot all förmodan lyckas hitta en sitter heller inte på tvären. Håller man dem i originalskick så är de riktigt driftsäkra.

Lägger man lite drygt samma peng man köpte sin RG för på en massa stuff kan det se ut såhär:

/J
Hur har du lyckats inte skrapa i underkåpan?, de var ju kända för sin dåliga markfrigång mins jag.

Inte många sånna man sett, det gick en här ute med nåt trimkit för en himla massa år sen som det var bra tryck i, men nu var det länge sen jag såg en.
Såg dock 2 st rd500 i helgen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jåke skrev:
Nu när vi är inne på ren mytbildning kan jag ju ta och nämna Suzuki XN85. Rent prestandamässigt inte den häftigaste, men chassimässigt riktigt lyckad.

....
Det är en skum hoj, den heter som hästkraftantalet har jag för mig.
Turbohojarna kommer säkert bli lite av samlarmaskiner i framtiden liksom dessa GP500 kopior som fanns.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jåke skrev:
Nu när vi är inne på ren mytbildning kan jag ju ta och nämna Suzuki XN85. Rent prestandamässigt inte den häftigaste, men chassimässigt riktigt lyckad.

Funkar bra på bana och stannar när man bromsar. Eller en GSX750ES, som är lite lättare men mycket vanligare. Det skulle ju vara billigt i inköp åxå....

Min första hoj var en XN85 ..... :tummenupp
Det var en udda rolig första cykel .....
Kunde bli spännande i kurvorna om man låg på fel vartal
och turbon började ladda :D

Jag körde 5000 mil på 4 år med den önskar att jag hade haft råd o behålla den
när jag bytte till ZZR:en ....

Funderar på att köpa en och renovera till orginal skick.
Hade problem med Krökarna som rostade sönder de var dubel mantlade p.g.a utseende skäl. det var sug rör inne i de grövre ytterrören för att få fart på avgaserna till Turbon.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
TooL skrev:
det var sug rör inne i de grövre ytterrören för att få fart på avgaserna till Turbon.
Jupp, detsamma med röret in i turbon. Det inre brukar rosta & kollapsa på dem med följd att hojen blir tvärtrött.
Sålde min för tre år sedan ungefär, efter nästan 5000 mil....
En kul sak med dem är att de går jättebra att köra utan ljuddämpare bara man snickrar ihop en liten krök på slutet....

Men det hör ju inte hit.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
GPZ600R!! (se avataren)

Om man inte vill ha tvåtakt, bra & stadigt chassi, driftsäker än idag och lättare att hitta än RD500

Jag vill ha en CB500Four..oxå.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
TreoKwak skrev:
GPZ600R!! (se avataren)

Om man inte vill ha tvåtakt, bra & stadigt chassi, driftsäker än idag och lättare att hitta än RD500

.
jo men ack så trist i jämförelse om man idag ser på det hela ur ett nostalgiskt tänkande:lol
Varför en cb500 four föresten?
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
gsxr 750 kom 85. det var den FÖRSTA sporthojen. alltså, det finns inga konurenter om du vill ha sporthoj.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
KalleNorton skrev:
gsxr 750 kom 85. det var den FÖRSTA sporthojen. alltså, det finns inga konurenter om du vill ha sporthoj.
Vad är en sporthoj då?
Svårt att säga vad som var först, bland japsarna är det väl cb1100R som kom i början av 80-talet.
Men menar man konceptet med aluram. låg vikt o sånt som finns idag är nog gsxr750 först.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top