Bana eller gata 2011?

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Jo, så in i helvete, men det är högst tvivelaktigt om min axel håller.. :( Får nog testa en runda på någons hoj innan jag ger mig in i det igen. :död

Massa med dig nästa gång vi ska köra då.
Du kan ta en runda på min, jag kör som en tjej så den passar säkert ;)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Massa med dig nästa gång vi ska köra då.
Du kan ta en runda på min, jag kör som en tjej så den passar säkert ;)

Får jag det, så gärna... :p Det värsta som kan hända är ju att ni får hjälpa mig tillbaks med axeln igen! :)

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Hoj
Gärna något annat som går över 150kmh
Hör inte riktigt hit kanske men jag testar att fråga ändå. Jag ringde folksam idag där jag är försäkrad och fråga om min försäkring gäller även när jag körde på bana och hon svarade, försäkringen gäller som om jag skulle köra på allmän väg men inga bakhjulsåkningar fick göras:mattias alltså får jag betala 6000 om jag vurpar på bana och får hojen reparerad. Min fråga som hon inte kunde svara på löd, Gäller det bara smc bandagar eller gäller de vilken bandag som helst? Någon som har ett bra svar på detta av egen erfarenhet?
Är bandagarna på sydskånesemse genom smc?

Jag är medlem i smc från 2011.

Last edited:

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Last edited:

Robz

Guest
Hör inte riktigt hit kanske men jag testar att fråga ändå. Jag ringde folksam idag där jag är försäkrad och fråga om min försäkring gäller även när jag körde på bana och hon svarade, försäkringen gäller som om jag skulle köra på allmän väg men inga bakhjulsåkningar fick göras:mattias alltså får jag betala 6000 om jag vurpar på bana och får hojen reparerad. Min fråga som hon inte kunde svara på löd, Gäller det bara smc bandagar eller gäller de vilken bandag som helst? Någon som har ett bra svar på detta av egen erfarenhet?

Med SMC gäller både Trafik och helkasko.:tummenupp
Med övriga arrangörer, gäller oftast inte någon försäkring men det är olika från bolag till bolag och varje vurpa bedöms individuellt och kan dessutom bedömmas olika beroende på handläggare.
Har man oförsäkrade hojar i gruppen man kör i, minskar möjlighterna ytterligare. Detta sistnämnda är hur upplägget ser ut hos SSEMSE. Anledningen är att utjämna hastigheterna och därigenom höja säkerheten, men det slår hårdare mot försäkringen.
EDIT: SSEMSE körningar är alltså inte SMC relaterade alls.

I många fall kan faktiskt helkasko gälla om man kan bevisa att det inte rör sig om tävling eller träning inför tävling, men inte trafikdelen som har en passus för inhägnat tävlingsområde. Alltså kan man i vissa bolag få ut för materiella skador, men få problem med ersättning för kroppsskada och förlorad arbetsinkomst under sjuktiden.

Skaffa en olycksfallsförsäkring som täcker banåka, o ge fan i o vurpa eller bli torpederad! :tummenupp

Last edited:

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Hoj
Gärna något annat som går över 150kmh
Med SMC gäller både Trafik och helkasko.:tummenupp
Med övriga arrangörer, gäller oftast inte någon försäkring men det är olika från bolag till bolag och varje vurpa bedöms individuellt och kan dessutom bedömmas olika beroende på handläggare.
Har man oförsäkrade hojar i gruppen man kör i, minskar möjlighterna ytterligare. Detta sistnämnda är hur upplägget ser ut hos SSEMSE. Anledningen är att utjämna hastigheterna och därigenom höja säkerheten, men det slår hårdare mot försäkringen.
EDIT: SSEMSE körningar är alltså inte SMC relaterade alls.

I många fall kan faktiskt helkasko gälla om man kan bevisa att det inte rör sig om tävling eller träning inför tävling, men inte trafikdelen som har en passus för inhägnat tävlingsområde. Alltså kan man i vissa bolag få ut för materiella skador, men få problem med ersättning för kroppsskada och förlorad arbetsinkomst under sjuktiden.

Skaffa en olycksfallsförsäkring som täcker banåka, o ge fan i o vurpa eller bli torpederad! :tummenupp

Okej Då låter det inte riktigt lika roligt längre :p
Hur gör ni andra när ni kör bana och råkar lägga tex gathojen där?
Man vågar ju inte prestera något på bana om man bollar med låt säga 70k som man kan gå i förlust om man skulle kvadda helt.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
En tanke kan ju va att gå en kurs på SMC. Inte bara för att försäkringen gäller där utan även för att det är lärorikt & kul.
Bara en tanke alltså :)

Man vågar ju inte prestera något på bana om man bollar med låt säga 70k som man kan gå i förlust om man skulle kvadda helt.

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Skaffa en olycksfallsförsäkring som täcker banåka

Tips på en sådan. :Bugar

Säger som Åsa faktiskt. Kör SMC kurser. Du får bra hjälp till att bli en bättre förare. Och dessutom gäller försäkringen. :tummenupp
Inte att förakta är knixen. Hur kul o lärorikt som helst att pressa runt på en gokartbana.

Annars får man ta smällen som en man. Jobba ihop till en ny hoj :huvet

Last edited:

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Bmw S1000rr

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229764

Tror du hittar dina svar där :tummenupp

Det är endast smc dagar som försäkringen hos folksam täcker.
Bilsport mc täcker också bandagar (förutom träning inför tävling och tävlingar) Men dom försäkrar inte sporthojar...
Man får olika svar varje gång när man ringer till dom..:huvet
Så kör med smc :)

Robz

Guest
Länsförsäkringar har iaf haft en (via LRF!?!), för en tusing om året täckte den upp mot miljonen... Men den tog inte inkomstbortfall.
Skyddade mot allt utom..... "Atomkrig" tror jag faktiskt att det stod:D

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
The Bimmer Killer
Jag har en riktigt bra försäkring som inte längre går att teckna.
Det var en försäkring ens föräldrar var tvungna att teckna när man var liten, och gäller tills dess jag fyllt 25,

Finns inga undantag, gäller mot allt,
Har t.o.m ring och kollat det när jag vurpa, så frågade jag vad den inte gällde,
Hennes svar - Inget, det gäller för allt,..
Men några undantag måste finnas,
Hennes svar - Nej

Får inte mycket pengar om jag dör,
men i gengäld för jag en hel del om jag blir sjuk, (te.x diabetes, inte förkylning och så) eller skadad,
Och täcker självklart inkomstbortfall, och får rätt bra betalt för att ligga på sjukan (om jag nu måste göra det någon gång)

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj

Kolla om du kan teckna gruppförsäkring via arbete eller fack.
Verkar vara dom enda som inte har undantag för MC på bana.

LF har haft en försäkring som täckt innan men det blev ändrat under 2010.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha