Bana vs. Bulten (Allmän väg)

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Nästan alltid kommer det upp synpunkter på att köra på bana eller väg.

Visst är det bra att köra på bana, lära sig hantera hojjen och hitta gränser.

Med glimten i ögat men med visst allvar måste jag dock säga att det skiljer mycket mellan bana och väg och gjorde därför en lista på hur bankörning skulle kunna bli mera verklig, fyll gärna på....

1. Placera ut fotgängare, cyklister och andra oskyddade trafikanter på banan.

2. Dela upp åkarna i två grupper, grupp A åker vänstervarv, Grupp B åker högervarv SAMTIDIGT.

3. Fyll upp på banan med lastbilar, traktorer och servicebilar.

4. Skördetröskor, husvagnar och hästsläp på banan kan vara överkurs.

5. Dela även upp gruppen med traktorer, lastbilar och servicebilar så de också kör åt båda hållen.

6. Fixa lite lösgrus, dålig asfalt och hål i banan.

7. Ta bort avåkningszonerna och gräv diken, plantera trädstammar och lägg stenbumlingnar vid bankanten.

8. Blanda alla förarkategorier från rookie till proffs i samma heat.

9. Fyll även på med privatbilar som kör i båda varven fyllda med distraherade förare som pratar i telefon och tjötar med ungarna i baksätet.

10. Ta bort flaggvakter och funktionärer som varnar och håller ordning och reda.

11. Lägg in skymda krön och skymda kurvor längs banan.

12....

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nej precis, det är inte samma sak. Bana är både roligare och säkrare.

Efter att ha kört några dagar på Kemora har jag i princip tappat intresset för gatkörning (fortkörning) helt. Finns ingen charm med det. Anledningen att vi läser dödsrunor var och varannan helg i Minneslunden och Olyckstråden är för att folk inte kommit till den insikten att det inte går att knäskrapa i 170km/h med goda marginaler på favoritvägen. Går ju knappt att göra det på bana.

Men till trådens egentliga syfte återigen. Vad var det egentligen? :va

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Trådens syfte är nog gott. Men de som skulle må bäst av att se poängen har inte intelligens nog för att göra det.

Men den kommer förmodligen fungera som ett par sidor nöjesläsning när jag är tillbaka från lunch :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej precis, det är inte samma sak. Bana är både roligare och säkrare.

Efter att ha kört några dagar på Kemora har jag i princip tappat intresset för gatkörning (fortkörning) helt. Finns ingen charm med det. Anledningen att vi läser dödsrunor var och varannan helg i Minneslunden och Olyckstråden är för att folk inte kommit till den insikten att det inte går att knäskrapa i 170km/h med goda marginaler på favoritvägen. Går ju knappt att göra det på bana.

Jag håller nästan med.
Inget illa ment, men du tillhör den skara som jag inte räknar som "riktiga motorcyklister".
Du har många likar.
Särskilt på denna site (tror jag).
Väldigt många som har hojjen som leksak/sportutrustning.
Absolut inget fel med det!
Fortåkat är en del av motorcyklismen.
Men denna hobby är så mycket mer.

Fortåka hör hemma på bana.
Men när man insett tjusningen med touring, grusåka, offroad, trivselutflykterisaktamak och allt annat man kan göra med en hoj, så har det blivit mer en livsstil än en hobby.

Kontentan av det?
I mitt fall att jag inte skall ha någon sporthoj.
Möjligen en banhoj.
Om jag inte vore fattig och fartfeg.

De som "bara" har hojjen för fortåka betraktar jag lite som samma liga som övriga forummedlemmar betraktar fredagsbikers (livsstilsmänniskor med kuståmhojj).
Jag tycker inte att de förstått grejjen med hojjar.

Men det är bara min syn på saken.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Tål att upprepas....

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VruWHHEnZGw&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VruWHHEnZGw&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
bra tråd även om vissa kanske inte finner syftet självklart:tummenupp

Tål att upprepas....

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VruWHHEnZGw&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VruWHHEnZGw&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Staten får ta på sig ansvaret för alla dödsolyckor.
Det finns för få banor och de ligger alltid för långt bort.
Pga att det är för få så är det alldeles frö dyrt att åka bandagar.
Så det blir att dra ut på krokiga vägen för det är ett ekonomiskt alternativ som ligger närmast bankörning.

När vi blir lite äldre och tjänar mer pengar finns det större risk att vi har råd. Men då är inte hungern lika stor och vettet är kanske större.

Banåkning är ju sjukt kul oavsätt vilken fart man har. Otroligt utvecklande. Tyckte inledningen av denna tråd var bra. Men vi hojåkare tänker väl lite som rökare. - Det händer inte mig. NÄr vi ligger i sjuksängen är det för sent.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ibland när man pratar med bombarpiloter om bankörning så får man höra "det var inge kul" varpå personen ifråga drar iväg som en oljad blixt efter närmaste landsväg. Hastigheten är HÖG, men i väldigt många fall så blir kurvhastigheten ändå låg då det är både broms in i kurva och sena gaspåslag..

Funderar ibland om en del som inte testat bankörning eller gått tillbaka till enbart gata har fått sig en egostukning då de blivit rökta på bana när de själva aldrig bli omkörda på allmän väg..
Vet inte om det finns någon sanning i det, men jag kör iallafall betydligt lugnare på gata eftersom jag tar ut mitt fartbegär på banan.

2c och det är förmodligen dyrt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det finns för få banor och de ligger alltid för långt bort.
Pga att det är för få så är det alldeles frö dyrt att åka bandagar.
Så det blir att dra ut på krokiga vägen för det är ett ekonomiskt alternativ som ligger närmast bankörning.

När vi blir lite äldre och tjänar mer pengar finns det större risk att vi har råd. Men då är inte hungern lika stor och vettet är kanske större.

Banåkning är ju sjukt kul oavsätt vilken fart man har. Otroligt utvecklande. Tyckte inledningen av denna tråd var bra. Men vi hojåkare tänker väl lite som rökare. - Det händer inte mig. NÄr vi ligger i sjuksängen är det för sent.

Ta en karta.
Tänk efter hur långt du kan tänka dig att hojja.
Rita en cirkel med utgångspunk i din bostad/garage.
Hur många banor ligger inom cirkeln?

Få länder har så tätt mellan motorbanorna som Sverige.
Men det är klart:
Det finns ju ingen bana i centrala Stockholm.
Inte ens gokartbanor och flygfält ligger ju i innerstan.
Stackare.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Hur i H-vete är det statens fel att du inte har råd att köra bana?

Jag har inte råd att köra Carrera Cup. Kan jag ta min dieselkombi, kryssa mellan filerna på Essingeleden, öva starter vid Karlaplan och skylla på staten för att det är så dyrt att importera Porschar och köra bana då? :va

Hade intresset varit stort nog hade vi haft en RR-bana i varenda stad. Nu är det inte så och då får vi åka dit de finns.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Vettigt syfte med tråden, men tråkigt onyanserat upplägg. Predikerförderedanfrälsta...

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Inte vet jag..men är inte det allt en tjusning med Bulten ? Alltså att vad som helst kan hända ? Kanske därför är Isle of Man en så mytomspunnen rejs..just för att den inte går på en skyddad verkstad med avåkningsytor utan för att man kör med livet som insats ? Nu är ju Bulten en allmän väg, men rent tekniskt om man bortser från moraliserande över att riskera andras liv är det väl lite utformningen av vägen som är tjusningen för folk som vill rejsa. Det går inte att jämföra rejs på bana med rejs på en vanlig väg, även om jag tycker man borde kunna ha den typen av "banor" i Sverige där folk får köra på vanliga (låt vara för allmänheten avstängda vägar) och få friheten att köra in i ett träd, eller varför inte mosa varandra, skita i fjolliga avåkningsytor utan brassa på vid murar, bland hus och i relativ trängsel. Banan är såklart säkrare, men det säkraste är väl att inte åka alls. Det kanske inte graden av säkerhet som gör körningen givande.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag håller nästan med.
Inget illa ment, men du tillhör den skara som jag inte räknar som "riktiga motorcyklister".
Du har många likar.
Särskilt på denna site (tror jag).
Väldigt många som har hojjen som leksak/sportutrustning.
Absolut inget fel med det!
Fortåkat är en del av motorcyklismen.
Men denna hobby är så mycket mer.

Fortåka hör hemma på bana.
Men när man insett tjusningen med touring, grusåka, offroad, trivselutflykterisaktamak och allt annat man kan göra med en hoj, så har det blivit mer en livsstil än en hobby.

Kontentan av det?
I mitt fall att jag inte skall ha någon sporthoj.
Möjligen en banhoj.
Om jag inte vore fattig och fartfeg.

De som "bara" har hojjen för fortåka betraktar jag lite som samma liga som övriga forummedlemmar betraktar fredagsbikers (livsstilsmänniskor med kuståmhojj).
Jag tycker inte att de förstått grejjen med hojjar.

Men det är bara min syn på saken.

Bra point. Men du gav dig nog på fel kille, läs Viktors byggtråd

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...