Ta en karta.
Yup...
3 banor inom 30 mil från Sthlm.. Anderstorp en bit till efter det. VMP inom ett gäng år också.
Finns verkligen ingenting att gnälla över för oss.
Ta en karta.
Funderar ibland om en del som inte testat bankörning eller gått tillbaka till enbart gata har fått sig en egostukning då de blivit rökta på bana när de själva aldrig bli omkörda på allmän väg..
men vad är vitsen med detta? Eller har jag missat nåt?
Det där är troligen en mycket bra gissning. Har sett några tuffa grabbar bli omkörda utav pipande 125or och 250or samt gubbiga BMW-touringslädar på småbanor med resultat att de avslutat bankörningen efter hälften utav passen och åkt hem.
Bra point. Men du gav du dig nog på fel kille, läs Viktors byggtråd
Jag ville inte "ge mig på" någon egentligen.
Men slutledningen att "bara köra bana, inte väg" tyckte jag tydde på behov av intresseutvidgning.
Inget fel i att "bara" köra bana.
Många riktigt duktiga räserpiloter kan inte tänka sig att åka allmän väg.
Jag tycker att det känns fattigt.
Men jag är ju lite insnöad på äldre maskiner, som inte var så specialiserade.
Om man undantar tävlingsmaskiner.
Vilka även de var mer allround, ety landsvägslopp ofta gick på (till stor del) grus.
Är det många skördetröskor som åker omkring på Bulten......
Jag håller nästan med.
Inget illa ment, men du tillhör den skara som jag inte räknar som "riktiga motorcyklister".
Du har många likar.
Särskilt på denna site (tror jag).
Väldigt många som har hojjen som leksak/sportutrustning.
Absolut inget fel med det!
Fortåkat är en del av motorcyklismen.
Men denna hobby är så mycket mer.
Fortåka hör hemma på bana.
Men när man insett tjusningen med touring, grusåka, offroad, trivselutflykterisaktamak och allt annat man kan göra med en hoj, så har det blivit mer en livsstil än en hobby.
Kontentan av det?
I mitt fall att jag inte skall ha någon sporthoj.
Möjligen en banhoj.
Om jag inte vore fattig och fartfeg.
De som "bara" har hojjen för fortåka betraktar jag lite som samma liga som övriga forummedlemmar betraktar fredagsbikers (livsstilsmänniskor med kuståmhojj).
Jag tycker inte att de förstått grejjen med hojjar.
Men det är bara min syn på saken.
Frågar samma sak som Jörgen. Antingen citerar du fel person eller så missförstår du mig.
Köra fort på landsväg har aldrig varit någon ambition för min del. Finner inget som helst nöje i att köra fort på gata när döden kan vänta runt hörnet. Jag tycker det är roligare att vara posör vid korvmojjen och skruva med hojen än vad det faktiskt är att köra.
Vad jag ville belysa var det faktum att det blir aldrig lika roligt, eller säkert för den delen, att köra fort på gata som det blir att köra på bana. Man märker själv rätt snabbt när det börjar gå för fort. Känner du att pulsen ökar och adrenalinet börjar pumpa så börjar det förmodligen vara dags att slå av på gasen lite (när du kör landsväg).
"Bara köra bana" sa jag aldrig - jag menade bara på att jag inte kommer kunna se på landsvägskörning på samma sätt efter att jag provat på banåka. Man förstår riskerna och sina egna begränsningar mycket bättre när man kan prova tänja på gränserna på en bana med generösa avåkningszoner. Du blir inte bara en bättre förare utan även mer riskmedveten.
Avslutningsvis: att åka iväg på långstyrningar med hojen, en termos med choklad eller kaffe och lite fika är svårslaget.
Inte vet jag..men är inte det allt en tjusning med Bulten ? Alltså att vad som helst kan hända ? Kanske därför är Isle of Man en så mytomspunnen rejs..just för att den inte går på en skyddad verkstad med avåkningsytor utan för att man kör med livet som insats ? Nu är ju Bulten en allmän väg, men rent tekniskt om man bortser från moraliserande över att riskera andras liv är det väl lite utformningen av vägen som är tjusningen för folk som vill rejsa. Det går inte att jämföra rejs på bana med rejs på en vanlig väg, även om jag tycker man borde kunna ha den typen av "banor" i Sverige där folk får köra på vanliga (låt vara för allmänheten avstängda vägar) och få friheten att köra in i ett träd, eller varför inte mosa varandra, skita i fjolliga avåkningsytor utan brassa på vid murar, bland hus och i relativ trängsel. Banan är såklart säkrare, men det säkraste är väl att inte åka alls. Det kanske inte graden av säkerhet som gör körningen givande.
"riktiga motorcyklister".
................................
Fortåka hör hemma på bana.
Men när man insett tjusningen med touring, grusåka, offroad, trivselutflykterisaktamak och allt annat man kan göra med en hoj, så har det blivit mer en livsstil än en hobby.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |