Bana vs. Bulten (Allmän väg)

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Funderar ibland om en del som inte testat bankörning eller gått tillbaka till enbart gata har fått sig en egostukning då de blivit rökta på bana när de själva aldrig bli omkörda på allmän väg..

Det där är troligen en mycket bra gissning. Har sett några tuffa grabbar bli omkörda utav pipande 125or och 250or samt gubbiga BMW-touringslädar på småbanor med resultat att de avslutat bankörningen efter hälften utav passen och åkt hem.
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Blir bra..

Denna tråden kan ju bli riktigt bra,, "Riktiga Hojåkare " mm..:D

Jag kör BÅDE bana och landsväg..

Bor så jag har Falkenberg o Anderstorp inom en timmes körning..

På banan kör jag allt vad jag orkar och på vägen hem njuter jag att köra hoj..

Det finns nog alla typer här men det är väl lite av det roliga med att köra hoj, man kan snacka skit med alla.. Eller ???:krama
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det där är troligen en mycket bra gissning. Har sett några tuffa grabbar bli omkörda utav pipande 125or och 250or samt gubbiga BMW-touringslädar på småbanor med resultat att de avslutat bankörningen efter hälften utav passen och åkt hem.

:)

Då är det dessutom banan det är fel på.. det "går" inte att köra fort där med just deras hojtyp, fel däck, ont i ryggen,, whatever..

Lika kul varje gång!

(värt att nämna i sammanhanget är dock att det alltid är roligt när det kommer nån som man TRODDE skulle sticka efter halva pg a egokrasch som istället upptäcker tjusningen med att det inte är så jävla enkelt, biter ihop och kör vidare istället) :tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Frågan är ..MÅSTE man åka på Bulten om man sen tänker oja sig blå i en tråd på SH ? Kan man inte ta och åka någon annanstans, där det är mammas bullar och mysigare ?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bra point. Men du gav du dig nog på fel kille, läs Viktors byggtråd

Jag ville inte "ge mig på" någon egentligen.
Men slutledningen att "bara köra bana, inte väg" tyckte jag tydde på behov av intresseutvidgning.



Inget fel i att "bara" köra bana.
Många riktigt duktiga räserpiloter kan inte tänka sig att åka allmän väg.
Jag tycker att det känns fattigt.

Men jag är ju lite insnöad på äldre maskiner, som inte var så specialiserade.
Om man undantar tävlingsmaskiner.
Vilka även de var mer allround, ety landsvägslopp ofta gick på (till stor del) grus.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag ville inte "ge mig på" någon egentligen.
Men slutledningen att "bara köra bana, inte väg" tyckte jag tydde på behov av intresseutvidgning.



Inget fel i att "bara" köra bana.
Många riktigt duktiga räserpiloter kan inte tänka sig att åka allmän väg.
Jag tycker att det känns fattigt.

Men jag är ju lite insnöad på äldre maskiner, som inte var så specialiserade.
Om man undantar tävlingsmaskiner.
Vilka även de var mer allround, ety landsvägslopp ofta gick på (till stor del) grus.

Ja där är vi nog förenade alla tre.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det många skördetröskor som åker omkring på Bulten...... :va

Nej. Och det var väl därför han skrev att skördetröskor kan vara överkurs. :tungan

Poängen är nog inte att hitta faktafel i texten tror jag.

TS poäng är att det är ganska många saker som gör gatåkning till en mer riskabel syssla än banåkning.
Skulle man ha samma säkerhet på bana som man har på gatan är det inte särskilt många som kör bana som skulle leva idag. Gatan är livsfarlig. Det är nog det som TS vill ha fram. Inte att det är mycket skördetröskor ute och bränner gummi på allmän väg.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tillhör skaran som ger fullt om man kan ge fullt och som alltid vill ta böjarna lite snabbare. Därför tävlar jag i RR.

Jag har under de senaste 4 åren kört sporthoj på gata ett fåtal gånger. Alla gånger har jag i förväg tänkt att jag ska ta det hyfsat lugnt, men det har slutat med BRASSA JÄRNET!

Att många "coola killar" blir stekta på banan (dom har ju ofta anmält sig till snabb grupp trots ingen som helst banerfarenhet) är nog anledningen till att dom inte kommer tillbaka. Dom vill inte inse att alla är barn i början.

Jag tror att problemet kommer finnas kvar för alltid. Att det drabbar dynghuvena själva må så vara (gäller ju även mig tidigare), det är ju självförvållat. När det drabbar oskyldiga blir det nasty..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag håller nästan med.
Inget illa ment, men du tillhör den skara som jag inte räknar som "riktiga motorcyklister".
Du har många likar.
Särskilt på denna site (tror jag).
Väldigt många som har hojjen som leksak/sportutrustning.
Absolut inget fel med det!
Fortåkat är en del av motorcyklismen.
Men denna hobby är så mycket mer.

Fortåka hör hemma på bana.
Men när man insett tjusningen med touring, grusåka, offroad, trivselutflykterisaktamak och allt annat man kan göra med en hoj, så har det blivit mer en livsstil än en hobby.

Kontentan av det?
I mitt fall att jag inte skall ha någon sporthoj.
Möjligen en banhoj.
Om jag inte vore fattig och fartfeg.

De som "bara" har hojjen för fortåka betraktar jag lite som samma liga som övriga forummedlemmar betraktar fredagsbikers (livsstilsmänniskor med kuståmhojj).
Jag tycker inte att de förstått grejjen med hojjar.

Men det är bara min syn på saken.

Frågar samma sak som Jörgen. Antingen citerar du fel person eller så missförstår du mig. :confused:

Köra fort på landsväg har aldrig varit någon ambition för min del. Finner inget som helst nöje i att köra fort på gata när döden kan vänta runt hörnet. Jag tycker det är roligare att vara posör vid korvmojjen och skruva med hojen än vad det faktiskt är att köra.

Vad jag ville belysa var det faktum att det blir aldrig lika roligt, eller säkert för den delen, att köra fort på gata som det blir att köra på bana. Man märker själv rätt snabbt när det börjar gå för fort. Känner du att pulsen ökar och adrenalinet börjar pumpa så börjar det förmodligen vara dags att slå av på gasen lite (när du kör landsväg).

"Bara köra bana" sa jag aldrig - jag menade bara på att jag inte kommer kunna se på landsvägskörning på samma sätt efter att jag provat på banåka. Man förstår riskerna och sina egna begränsningar mycket bättre när man kan prova tänja på gränserna på en bana med generösa avåkningszoner. Du blir inte bara en bättre förare utan även mer riskmedveten.

Avslutningsvis: att åka iväg på långstyrningar med hojen, en termos med choklad eller kaffe och lite fika är svårslaget.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
släpp ut älgar, hästar och möjligen någon dement person också
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Frågar samma sak som Jörgen. Antingen citerar du fel person eller så missförstår du mig. :confused:

Köra fort på landsväg har aldrig varit någon ambition för min del. Finner inget som helst nöje i att köra fort på gata när döden kan vänta runt hörnet. Jag tycker det är roligare att vara posör vid korvmojjen och skruva med hojen än vad det faktiskt är att köra.

Vad jag ville belysa var det faktum att det blir aldrig lika roligt, eller säkert för den delen, att köra fort på gata som det blir att köra på bana. Man märker själv rätt snabbt när det börjar gå för fort. Känner du att pulsen ökar och adrenalinet börjar pumpa så börjar det förmodligen vara dags att slå av på gasen lite (när du kör landsväg).

"Bara köra bana" sa jag aldrig - jag menade bara på att jag inte kommer kunna se på landsvägskörning på samma sätt efter att jag provat på banåka. Man förstår riskerna och sina egna begränsningar mycket bättre när man kan prova tänja på gränserna på en bana med generösa avåkningszoner. Du blir inte bara en bättre förare utan även mer riskmedveten.

Avslutningsvis: att åka iväg på långstyrningar med hojen, en termos med choklad eller kaffe och lite fika är svårslaget.


Fast om det är en SÄKER sysselsättning du är ute efter så kanske du ska prova på bowling ? Jag själv ser bana som ett ställe att träna på inför gatkörningen för att det är där jag tillbringar tid dag in och dag ut. För att använda en metafor till dykvärlden...Bana är som att dyka rec dyk i fin miljö, väg är mer som ...att göra vrakpenetrering i kalld, mörkt vatten med deco. Det är mer ofrlåtande och misstag kostar mer, kanske därför aktar man sig mer på väg och står mer på tårna ?? Jag tror att de som kör på Bulten är jävligt riskmedvetna utan att behöva bana. De vet nog EXAKT vilka risk de tar när de kör där. Det är svårt att missa det som händer där och vara saligt ovetande om vad man kan råka ut för. At the end of the day har vi ju alla ett val. Den dagen jag ska sitta här och oja mig över hur jävligt det är på Bulten kanske funderar jag på att sluta åka där ? Det är som det är liksom och det finns gott om vägar som är trygga, snygga, fina och mysiga på alla sätt och där risken för att torpederas är minimal så man kan ju hålla till där istället. Folk gillar dock att oja sig känns det som...
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Detta får mig att tänka på en kompis jag fråga förra året om han skulle med till gelleråsen.
svaret jag fick var att han inte ville göra illa sig för han skulle på semester. helgen innan resan åkte vi ett gäng på bogan och han körde inte direkt säkert med omkörningar i skymda kurvor osv. :gnissla
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
De som kör fort på bulten skulle inte köra långsammare även om det fanns en motorbana i närheten - Istället skulle alla som gått smc-kurser och dylikt rejsa än värre och snabbare...
Just den här kategorin mc-åkare gillar att visa hur fort de kan köra.

Bulten kan man köra på när man vill utan anmälan och framför allt så gäller försäkringen där!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte vet jag..men är inte det allt en tjusning med Bulten ? Alltså att vad som helst kan hända ? Kanske därför är Isle of Man en så mytomspunnen rejs..just för att den inte går på en skyddad verkstad med avåkningsytor utan för att man kör med livet som insats ? Nu är ju Bulten en allmän väg, men rent tekniskt om man bortser från moraliserande över att riskera andras liv är det väl lite utformningen av vägen som är tjusningen för folk som vill rejsa. Det går inte att jämföra rejs på bana med rejs på en vanlig väg, även om jag tycker man borde kunna ha den typen av "banor" i Sverige där folk får köra på vanliga (låt vara för allmänheten avstängda vägar) och få friheten att köra in i ett träd, eller varför inte mosa varandra, skita i fjolliga avåkningsytor utan brassa på vid murar, bland hus och i relativ trängsel. Banan är såklart säkrare, men det säkraste är väl att inte åka alls. Det kanske inte graden av säkerhet som gör körningen givande.

Jo. En del av tjusningen av Isle of Man är säkerligen att det är rå och brutal racing utan avåkningszoner och skyddsbarriärer. Fast du gör en liten miss i din jämförelse mellan Isle of Man och Bulten.
Isle of Man körs av tävlingsförare där samtliga som vistas på banan är införstådda med risken som samtliga närvarande tar. Det är också avlyst så att man inte riskerar några möten.

Bulten är allmän väg och det är inte bara nöjesåkande motorcyklister som kör där. Det finns också dom som transporterar sig efter vägen med bil eller motorcykel bara för att dom bor någonstans i närheten och det är helt enkelt deras väg hem. Dom är inte införstådda eller villiga att ta risken det inebär när någon kommer i 150 plus runt den skymda kurvan och inte har en chans att hålla sig på sin sida för att föraren totalt talanglöst missbedömt situationen och förhållandena.

Det är det som är den stora skillnaden mellan gata och bana. på bana har man dels mer skydd (generellt sett om man bortser från Isle of Man) och dels är alla införstådda med eventuella risker.
På gatan så vistas massor av kategorier. Från dom som älskar att köra och gärna gör det fort till dom som tycker det är obehagligt att överskrida 70 men som transporterar sig för att dom måste.

Och att riskera någon annans liv utan att denne är införstådd i det är något som aldrig kommer att vara OK.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag har två bankörningar på gelleråsen bokade och försöker köra på rörken så ofta jag hinner, tycker det är skitkul för där vet jag att jag kan gasa och prova mig fram utan att jag eller någon annan behöver komma till någon större skada.

Tar det lugnare på gata, då kan jag vara nästan säker på att få köra imorn också... nu kör jag kanske inte lugnt i den meningen men inte så att jag behöver hänga ut för fullt i kurvorna för att klara dem utan det räcker med att luta in överkroppen lite och jag känner att jag har marginal till att lägga ner mer/byta kurs om det skulle komma någon annan å vingla.

Skitkul att köra på bana men jag skulle nog inte kunna lägga av med gatkörningen, skulle vara kul med en hoj för varje däremot. En R hoj och en Streetfighter :tummenupp
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
"riktiga motorcyklister".
................................
Fortåka hör hemma på bana.
Men när man insett tjusningen med touring, grusåka, offroad, trivselutflykterisaktamak och allt annat man kan göra med en hoj, så har det blivit mer en livsstil än en hobby.

Iom jag håller med så känner jag mig gammal :mad:

Men jag kör även fortåka på allmän väg, men det sker ensamt eller med personer jag känner väl, på väl valda platser.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag menar inte att bulten buset skulle försvinna, men om en sån här bana låg, ja låt säga ett stenkast från bulten, så nog fan skulle de flesta söka sig dit.
[YOUTUBE-ID]5KR19fZPt3w[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top