Bana vs. Bulten (Allmän väg)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag skulle säga JA på den frågan.
Ingen mötande trafik, väl underhållen asfalt utan grus på, inga krondiken man åker ner i.
Visst, man kanske laddar mer på bana, men man gör oftast inte illa sig lika illa på bana som på gatan. Efter en lowsider i 140km/h så reste jag mig upp och borstade av mig, bröt ett revben men inget värre. På gata... Usch för att glida ner i ett dike i 140km/h.

Frågan är, hade du gjort en lowsider om du åkt gata? :gnissla

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Frågan är, hade du gjort en lowsider om du åkt gata? :gnissla

Jag har provat det med :tummenupp.
Att fortåka ÄR säkrare på bana, det är jag helt övertygad om. Det är mer kontrollerade former, tänk dig en kurva på en bana som ser exakt likadan ut som en kurva på bulten. Den ena har träd och dike i ytterkant, den andra har en sandfålla. Den ena har mötande trafik, det har inte den andra. Vilken är säkrast i samma hastighet?

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Staten får ta på sig ansvaret för alla dödsolyckor.
Det finns för få banor och de ligger alltid för långt bort.
Pga att det är för få så är det alldeles frö dyrt att åka bandagar.
Så det blir att dra ut på krokiga vägen för det är ett ekonomiskt alternativ som ligger närmast bankörning.

När vi blir lite äldre och tjänar mer pengar finns det större risk att vi har råd. Men då är inte hungern lika stor och vettet är kanske större.

Banåkning är ju sjukt kul oavsätt vilken fart man har. Otroligt utvecklande. Tyckte inledningen av denna tråd var bra. Men vi hojåkare tänker väl lite som rökare. - Det händer inte mig. NÄr vi ligger i sjuksängen är det för sent.

Är du dum på riktigt eller eller gör du dig till.....:huvet:huvet:huvet
Köra på bana helt okey men blir du äldre så har man mycket mera att ta hänsyn till Fru,barn osv.
Det som retar mig mest är att du säger att det är Statens fel dom har väl inget intresse i racerbanor det är som att skylla på mamma om du klotar......?????????
Race banor legaliserar inte idiot körningar på allmän väg eller det kanke det gör...........????
Vad jag menar är att då man ser denna video från Bulten då grabben hänsynslöst kör 195 km/t på en förmodad 70 sträcka korsar mittlinjen hela tiden.
Det gick bra men inte alltid..Jag vet att ni kommer att tycka att jag är en j###a mes då någon tragiskt omkommer så snyftar väldigt många som sedan glöms mycket fort..

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
Det är inte helt säkert i hemmet heller vettu :gnissla

Stämmer!
Det är sjukt många som typ halkar å kolar i duschen? har jag läst.

Instämmer med många att det skulle vara fett najs med en bana i närområdet. gocartbanor tilltalar inte iaf mig speciellt mycket.

Men det ursäktar ju som sagt inte svinåka på allmänväg.
Bryr mig inte så mycket att folk svinar, men det är lite lågt att försöka försvara det.
Men det är ju även jävligt lågt att som en del sitta å önska livet ur folk bara för det.

Gått nån bankurs bl a på Gelleråsen. det var jäkligt roligt, även om jag lyckades lägga mig ner i första kurvan på typ andra varvet för dagen, så fick jag ut väldigt mycket av dan.

Det mesta jag brutit mot svea rikes lagar är när jag försöker slanga i nåt industriområde i förorterna. och inte ens det klarar jag.

Vet inte vart jag vill komma riktigt?

SLUTA SVINA!
SLUTA ÖNSKA LIVET UR FOLK!
typ......

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Det där är troligen en mycket bra gissning. Har sett några tuffa grabbar bli omkörda utav pipande 125or och 250or samt gubbiga BMW-touringslädar på småbanor med resultat att de avslutat bankörningen efter hälften utav passen och åkt hem.

Klockrent! En kompis var i Finland och åkte och var med om exakt samma. Dels var det vissa som inte klarade av att en tjej med 600cc åkte snabbare varvtider än pojkarna med 1000cc. Å de är exakt såna där tuffingar som man ser på stan i 200 och är odödliga. Sen var det flertalet 250cc tvåtaktare som var duktigt vässade som också drog några åttor kring samma snubbar. Det var lite kul att höra. Å då kommer oftast: -Fan bankörning är ändå inge kul. Gata är roligare...etc etc..:tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Anledningen till att jag tjatar om banåka så j*vla mkt är för det första att man lär sig det här med hojåka på ett helt annat sätt, och dels att jag tycker att alla borde prova på det för att det är sjukt kul, gatåka har nästan helt tappat tjusningen för min egen del. (även om jag helt håller med C.Barrow att det inte är rimligt att förbjuda sporthojar på gata).

Det finns många, eller iaf ett par st som "bombar" t ex bulten som är jävligt duktiga på att köra, inget snack om den saken.

Det som är synd är att många av dessa dessutom är jävligt duktiga på bana och kör bandagar med jämna mellanrum, men detta kommer aldrig eller sällan fram på samma sätt.

Man kan se t ex youtubefilmer på riktiga bombrepor som körs av någon som är väldigt duktig på att köra, men det är lätt för "publiken" att missa att han lagt en jävla massa tid och pengar på att bli så duktig.

Faran blir lite när andra ska ta efter eller haka på men missar hela den där "nöta-teknik-grejen" som man får på bankörning och bara ger sig ut och vrider på rullen utan att haja att de allra snabbast faktiskt har väldigt mkt träning i sig för att bli så snabba.

kan tillägga att jag varken är speciellt snabb eller duktig, men jag jobbar på det (på bana) ;) :tummenupp

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Jag hoppas inte jag uppfattades som så! Det var i alla fall inte min avsikt!

Inget personligt riktat mot någon. Vill bara få "folk" att tänka till, vilket verkar vara omöjligt här på SH ibland.

Som dom som tror allt man skriver, bokstavligt....

självklart vill jag inte att NÅGON ska dö.

Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
popcorn på stockholmsteatern :D

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
Att köra bana är som att skjuta lerduvor, träning, men totalt meningslöst för coolheten. Därför kör vi riktiga män riktig bana, typ bulten och bogan. Fega runt på bana i väst där man räcker upp handen och är artig. :sug

Att skjuta lerduvor är som att köra bana, träning, men totalt meningslöst för coolheten. Därför skjuter vi riktiga män på levande mål, på typ bulten och bogan. Fega runt på skjutbana i väst där man räcker upp handen och är artig. :sug

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Enormt intressant iaktagelse!

Tror ni att det skulle vara annorlunda om försäkringen gällde på bana?
Bara ett litet tillägg:
Försäkringen gäller inte om man vid ett skadefall anses ha kört vårdslöst (läs: för snabbt), vilket innebär att du är oförsäkrad om du "rejsar" på Bulten. :rolleyes:

Frågan är ..MÅSTE man åka på Bulten om man sen tänker oja sig blå i en tråd på SH ? Kan man inte ta och åka någon annanstans, där det är mammas bullar och mysigare ?
Jag tror att mammas bullar inte är ett alternativ till Nicke och Tuddes underbara bullar på Rosenhill. Så vi får stå ut med dem som ojar sig... :gnissla

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag sticker ut hakan och menar att för de som BOMBAR boge och bulten spelar det ingen roll om så hela Lidingö var en enda stor roadracingbana med både dragstrip och stuntområde.

Det stärker egot hos vissa att vara bombare. Hurvida man också uppfattas som idiot reflekterar man inte mycket över tror jag.

Tänkte skriva men såg redan att du skrivit vad jag tänkte ungefär.

Att stanna hemma! :D :gnissla

Jag har alltid haft problem att stanna hemma i 140 km/h... :D

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fast om det är en SÄKER sysselsättning du är ute efter så kanske du ska prova på bowling ? Jag själv ser bana som ett ställe att träna på inför gatkörningen för att det är där jag tillbringar tid dag in och dag ut. För att använda en metafor till dykvärlden...Bana är som att dyka rec dyk i fin miljö, väg är mer som ...att göra vrakpenetrering i kalld, mörkt vatten med deco. Det är mer ofrlåtande och misstag kostar mer, kanske därför aktar man sig mer på väg och står mer på tårna ?? Jag tror att de som kör på Bulten är jävligt riskmedvetna utan att behöva bana. De vet nog EXAKT vilka risk de tar när de kör där. Det är svårt att missa det som händer där och vara saligt ovetande om vad man kan råka ut för. At the end of the day har vi ju alla ett val. Den dagen jag ska sitta här och oja mig över hur jävligt det är på Bulten kanske funderar jag på att sluta åka där ? Det är som det är liksom och det finns gott om vägar som är trygga, snygga, fina och mysiga på alla sätt och där risken för att torpederas är minimal så man kan ju hålla till där istället. Folk gillar dock att oja sig känns det som...

Tror "säker" kan betyda många saker, det är rimligen inte svart eller vitt. Jag har slutat bomba på gata av den enkla anledningen att risken är för hög i förhållande till vad det ger tillbaka. Den sortens kickar får jag på bana. Men det innebär inte att jag tänker sluta åka gata eller köra 100% enligt hastighetsbegräsningarna. Att jag öht sätter mig på hojen är i sig ett risktagande i sig, sen bestämmer jag ju själv hur långt ut på grenen jag vill sitta.

Och nej jag tror alltför många på Bulten inte har en susning om vad fan de håller på med. Att notera olyckstillbuden och väga in dessa när man själv gasar satan bland andra trafikanter är inte att vara riskmedveten i min bok, det är att gambla.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Grattis Ove, ska vi jämföra att köra en sväng på Bulten och att åka till GR?
Absolut ingen skillnad i pris, transporttid eller planering.

Jo, det är klart det är. Men man får vända lite på det hela och fråga sig om det kanske är så mycket roligare/säkrare/utmanande/valfri orsak så det är värt det?

Jag har såpass många vänner i rullstol, permanent skadade och nergrävda pga idiotkörning på gata, så jag vet att 20 mil är jättenära för att komma till banan... :fakta

/ Jens

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jo, det är klart det är. Men man får vända lite på det hela och fråga sig om det kanske är så mycket roligare/säkrare/utmanande/valfri orsak så det är värt det?

Jag har såpass många vänner i rullstol, permanent skadade och nergrävda pga idiotkörning på gata, så jag vet att 20 mil är jättenära för att komma till banan... :fakta

/ Jens

Det kommer aldrig gå att jämföra att ta en repa på en närbelägen väg och att åka på en bandag. Det är ljusår i skillnad på alla möjlig sätt, dåliga som bra.

/ Ove

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det kommer aldrig gå att jämföra att ta en repa på en närbelägen väg och att åka på en bandag. Det är ljusår i skillnad på alla möjlig sätt, dåliga som bra.

/ Ove

Nä, det kommer inte gå att jämföra enkelheten.

MEN! Om man är en av de personer som är ute efter fart, "banrekord" osv. så är den närmsta familjen och de ofödda barnen hjälpta av att man håller sig borta från gatan.

Samtidigt kanske samma personer är hjälpta av att man håller sig borta från de vägar som frekvent besöks av vildhjärnor (som mig själv).

Jag har själv gjort valet och vet att förr eller senare skulle de vurpor jag gjort på bana hänt på landsvägen. En av dom hade helt klart slutat med XX

/ Jens

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Nä, det kommer inte gå att jämföra enkelheten.

MEN! Om man är en av de personer som är ute efter fart, "banrekord" osv. så är den närmsta familjen och de ofödda barnen hjälpta av att man håller sig borta från gatan.

Samtidigt kanske samma personer är hjälpta av att man håller sig borta från de vägar som frekvent besöks av vildhjärnor (som mig själv).

Jag har själv gjort valet och vet att förr eller senare skulle de vurpor jag gjort på bana hänt på landsvägen. En av dom hade helt klart slutat med XX

/ Jens

Det går inte att jämföra alls. Det är två helt skilda saker.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka