Jag kan bara utgå från mig själv och det är det jag tänker göra, så innan någon påvisar att jag är "dum i huvudet" m.m. vilket man tyvärr hör lite för ofta i detta forum så är jag otydlig i något så fråga gärna innan stenarna börjar hagla!
Jag har alltid kört sporthoj, från det att jag var 16 (idag 35) med min TZR tills förra året då jag körde CBR 900. Jag förstår tjusningen i att köra fort och kanske medvetet utmana ödet, jag har själv varit där. När jag var 16 gick jag omkull i rondellen, enda skyddsutrustningen jag då hade var rediga handskar och hjälm. Men i övrigt gympaskor, gympabyxor o en sweetshirt. Det gjorde förbannat ont! Efter det lärde jag mig att skydda mig bättre men kärleken för farten och adrenalinet fanns kvar!
När jag sen skaffa mig en CBR 600 så körde jag den i ca 2 månader innan jag tröttna. Jag tyckte då att det var lite otäckt att ligga i 200 på motorvägen, men som sagt, jag tröttnade fort och bytte upp mig! Jag nötte på med 900an och jakten på 300 strecket var igång! Jag tänkte lite som man gör som barn, det händer inte mig för jag ha koll på läget och kör efter min förmåga! Jag skrotade min hoj då en bili svängde vänster mitt framför mig och jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att det inte gick fortare än 30 km/tim, det räckte för att paja min höft. Strax efter förlorade vi en god vän och klubbkamrat i en snarlik olycka. Vi har nog alla förlorat någon nära och kär i en mc relatera olycka eller åtminstonde förlorat en kamrat på vägen då dom fått bestående men för livet.
Det finns aspekter som vi inte kan styra över, bilister, villt, grus, olja m.m. ja ni känner nog till orsakerna som kan förändra vardagen lika väl som mig. Jag tänker inte lägga mig i vad som är moraliskt rätt och riktigt för den diskutionen är rätt lönlös då vi alla tycker olika. Men jag har valt att byta ut sporthojen mot en motrad, jag säger inte att det inte går att förolyckas på en sådan, men det känns för min del mer ansvarstagande mot min familj och mina nära och kära då det är helt andra hastigheter på en sådan. Jag leker fortfarande men istället för att lägga ner framhjulet i 200 så går det idag runt 50 km/tim. Och jag har lika kul för det men med större marginaler att hinna rätta till ev felbedömningar osv!
Vi förlorar varje år väldigt mycke hojvänner och kamrater helt i onödan. Och som jag skrev så förstår jag dom som "kör som svin" och "bombar" m.m. samtidigt som jag själv tycker det är egoistiskt av Mig att utsätta mina anhöriga för den oron som man har gjort! Så om vi skippar moralpredikan om rätt och fel då vi ändå aldrig kommer lösa den frågan, men det kanske tåls att fundera på att det finns folk som faktiskt uppskattar att vi finns till, livskamrat, barn, föräldrar, syskon ja listan kan nog bli lång. Jag valde att lugna ner mig av hänsyn till min omgivning och jag hade inte velat skada någon annan heller pga mitt nöje.
Jag hoppas ni alla slipper gå på begravningar i sommar men vi vet att risken är stor och själv har jag hunnit med en. Det var en god vän med sin HD, så det är lätt hänt vad man än kör! Kör med huvudet och respekten för era anhöriga som ni riskerar att lämna efter i stor sorg.
Trevlig sommar