Bana vs. Bulten (Allmän väg)

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Bulten kan man köra på när man vill utan anmälan och framför allt så gäller försäkringen där!

Enormt intressant iaktagelse!

Tror ni att det skulle vara annorlunda om försäkringen gällde på bana?
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
De som kör fort på bulten skulle inte köra långsammare även om det fanns en motorbana i närheten - Istället skulle alla som gått smc-kurser och dylikt rejsa än värre och snabbare...
Just den här kategorin mc-åkare gillar att visa hur fort de kan köra.

Bulten kan man köra på när man vill utan anmälan och framför allt så gäller försäkringen där!


Där tror jag du slog huvudet på spiken! :tummenupp

Skitkul att köra bana och de som bor här uppe i Tokholm och klagar på avståndet till banor kan ta sig någonstans där inte solen lyser - jag har åkt till Knutstorp över dagen och det var inga problem. Okej, det var inte roligt heller, men att svänga ner till Linköping är ju en barnlek, det tar ett par timmar att köra. Och där finns det 2 banor...

Problemet ligger nog snarare i lättja - "orka hitta en bandag och ta sig till en bana" "dyrt", "krångligt" och så vidare.

Dessutom - de som faktiskt skulle vara intresserade av att köra bana är nog inte samma personer som tror att de är Rossi ute på "Bulten". :rolleyes:

Tror ni att det skulle vara annorlunda om försäkringen gällde på bana?


Svar: nej.
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Enormt intressant iaktagelse!

Tror ni att det skulle vara annorlunda om försäkringen gällde på bana?

Jag kör halvförsäkrat så för min del kvittar sådant igentligen. Men jag håller mycket hellre till på bana än på gata med fortåkat, fast man blir ju borta ett par dagar om man ska iväg på bana. Men det är det värt :tummenupp
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Nej. Och det var väl därför han skrev att skördetröskor kan vara överkurs. :tungan

Poängen är nog inte att hitta faktafel i texten tror jag.

TS poäng är att det är ganska många saker som gör gatåkning till en mer riskabel syssla än banåkning.
Skulle man ha samma säkerhet på bana som man har på gatan är det inte särskilt många som kör bana som skulle leva idag. Gatan är livsfarlig. Det är nog det som TS vill ha fram. Inte att det är mycket skördetröskor ute och bränner gummi på allmän väg.

Åhh faaan - hahaha du menar att jag även var tvungen o skriva att jag var ironisk :D
 

jetson

Guest
Om det fanns en motorbana inom 10 mil från Stockholm skulle jag aldrig åka fort på allmän väg. Det kan ni fethajja.

(säger dock inte att jag kör för fort på allmän väg, alla som gör det ska skjutas)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag sticker ut hakan och menar att för de som BOMBAR boge och bulten spelar det ingen roll om så hela Lidingö var en enda stor roadracingbana med både dragstrip och stuntområde.

Det stärker egot hos vissa att vara bombare. Hurvida man också uppfattas som idiot reflekterar man inte mycket över tror jag.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Gotland Ring.

Det är inte speciellt långt till Sviestad heller. Eller Karlskoga för den delen.

Kamma er i hufvudstaden och kom in i matchen :fakta :mattias

Grattis Ove, ska vi jämföra att köra en sväng på Bulten och att åka till GR?
Absolut ingen skillnad i pris, transporttid eller planering.
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Jag kan bara utgå från mig själv och det är det jag tänker göra, så innan någon påvisar att jag är "dum i huvudet" m.m. vilket man tyvärr hör lite för ofta i detta forum så är jag otydlig i något så fråga gärna innan stenarna börjar hagla!

Jag har alltid kört sporthoj, från det att jag var 16 (idag 35) med min TZR tills förra året då jag körde CBR 900. Jag förstår tjusningen i att köra fort och kanske medvetet utmana ödet, jag har själv varit där. När jag var 16 gick jag omkull i rondellen, enda skyddsutrustningen jag då hade var rediga handskar och hjälm. Men i övrigt gympaskor, gympabyxor o en sweetshirt. Det gjorde förbannat ont! Efter det lärde jag mig att skydda mig bättre men kärleken för farten och adrenalinet fanns kvar!

När jag sen skaffa mig en CBR 600 så körde jag den i ca 2 månader innan jag tröttna. Jag tyckte då att det var lite otäckt att ligga i 200 på motorvägen, men som sagt, jag tröttnade fort och bytte upp mig! Jag nötte på med 900an och jakten på 300 strecket var igång! Jag tänkte lite som man gör som barn, det händer inte mig för jag ha koll på läget och kör efter min förmåga! Jag skrotade min hoj då en bili svängde vänster mitt framför mig och jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att det inte gick fortare än 30 km/tim, det räckte för att paja min höft. Strax efter förlorade vi en god vän och klubbkamrat i en snarlik olycka. Vi har nog alla förlorat någon nära och kär i en mc relatera olycka eller åtminstonde förlorat en kamrat på vägen då dom fått bestående men för livet.

Det finns aspekter som vi inte kan styra över, bilister, villt, grus, olja m.m. ja ni känner nog till orsakerna som kan förändra vardagen lika väl som mig. Jag tänker inte lägga mig i vad som är moraliskt rätt och riktigt för den diskutionen är rätt lönlös då vi alla tycker olika. Men jag har valt att byta ut sporthojen mot en motrad, jag säger inte att det inte går att förolyckas på en sådan, men det känns för min del mer ansvarstagande mot min familj och mina nära och kära då det är helt andra hastigheter på en sådan. Jag leker fortfarande men istället för att lägga ner framhjulet i 200 så går det idag runt 50 km/tim. Och jag har lika kul för det men med större marginaler att hinna rätta till ev felbedömningar osv!

Vi förlorar varje år väldigt mycke hojvänner och kamrater helt i onödan. Och som jag skrev så förstår jag dom som "kör som svin" och "bombar" m.m. samtidigt som jag själv tycker det är egoistiskt av Mig att utsätta mina anhöriga för den oron som man har gjort! Så om vi skippar moralpredikan om rätt och fel då vi ändå aldrig kommer lösa den frågan, men det kanske tåls att fundera på att det finns folk som faktiskt uppskattar att vi finns till, livskamrat, barn, föräldrar, syskon ja listan kan nog bli lång. Jag valde att lugna ner mig av hänsyn till min omgivning och jag hade inte velat skada någon annan heller pga mitt nöje.

Jag hoppas ni alla slipper gå på begravningar i sommar men vi vet att risken är stor och själv har jag hunnit med en. Det var en god vän med sin HD, så det är lätt hänt vad man än kör! Kör med huvudet och respekten för era anhöriga som ni riskerar att lämna efter i stor sorg.

Trevlig sommar :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
12) Skogens alla djur, Älg, räv, rådjur, grävling, katter , lösa hundar..
13) Skit på vägen, grus, oljespil/kylarläck från bilar, löv, vägen som var underbar i en kurva dagen innan, kan ha blivit en katastrof dagen efter..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är det bara jag som ser lite tjusning i hela "grejen" med en bandag utöver bara just själva åkningen.

Tycker att det är rätt soft att åka iväg med ett par polare till t ex Gelleråsen kvällen innan, slagga på ett hotell, bed and breakfast (eller någon av sunkstugorna på området).

Sen på själva bandagen blir det såklart väldigt mkt jävligt rolig åkning, men att man dessutom får ut nåt av det, lär sig nånting, blir lite bättre och snabbare.. plus att om man inte är helt socialt handikappad så kommer man garanterat hitta folk att "hänga" med i depån, snacka lite skit osv.. Alla som är där har ju minst ett gemensamt intresse..!

Jag ser det lite som en minisemester, "komma iväg" nån dag, och dessutom göra något som man tycker är riktigt kul, bara det är värt pengarna.

(detta var lite menat till alla som tycker att det är så sjukt långt att åka och sjukt dyrt).
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Är det bara jag som ser lite tjusning i hela "grejen" med en bandag utöver bara just själva åkningen.

Tycker att det är rätt soft att åka iväg med ett par polare till t ex Gelleråsen kvällen innan, slagga på ett hotell, bed and breakfast (eller någon av sunkstugorna på området).

Sen på själva bandagen blir det såklart väldigt mkt jävligt rolig åkning, men att man dessutom får ut nåt av det, lär sig nånting, blir lite bättre och snabbare.. plus att om man inte är helt socialt handikappad så kommer man garanterat hitta folk att "hänga" med i depån, snacka lite skit osv.. Alla som är där har ju minst ett gemensamt intresse..!

Jag ser det lite som en minisemester, "komma iväg" nån dag, och dessutom göra något som man tycker är riktigt kul, bara det är värt pengarna.

(detta var lite menat till alla som tycker att det är så sjukt långt att åka och sjukt dyrt).

Jag håller helt med dig :tummenupp
Jag bor i ett litet samhälle där de få som åker hoj kör krompråmar (få undantag) så min chans att träffa likasinnade utan att toura 20mil enkel resa är att packa hojen och dra iväg på bana.
Var iväg i helgen, 24mil enkel resa, for direkt efter jobbet 22:00, hade några bekanta där som snällt satt och väntade på att jag skulle dyka upp så dom kunde hjälpa mig att lossa.
Det blev inte så mycket kört på banan i helgen för min del, stod och flaggade lite och sådär, men det var mycket skitsnack och skoj på sidan av så det var en toppenhelg ändå.
Nästa gång ska jag på 3-dagars på samma bana, då är det inte klubben som arrangerar så då blir det mer körning för min del hoppas jag.
Sitta och snacka skit på kvällen vid stugorna på Gelleråsen är ju liksom halva nöjet med att åka dit, dagen är ju inte slut bara för att hojarna inte åker på banan längre, det är ju då det ska analyseras och prata om hur fort man kört och hur många man kört om (hur många gånger man blivit omkörd talar man inte om) :yoparty
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
En tanke som slog mig när jag läste den här tråden är att flertalet, direkt eller mellan raderna, säger att eftersom dom inte har råd/tid att åka bana, så åker dom inspirerat på allmänna vägar istället.

När blev det ok att riskera andras liv för sin egen höga nöjes skull? Det är ingen rättighet att köra mc, eller åka på vägarna överhuvudtaget för den delen. För att få åka på vägarna ska man betala fordonsskatt för det fordon man äger, eller om någon annan gör det (läs "skenförsäkring") och hålla sig till reglerna. Inte svårare än så.

I dubbelmoralens anda måste jag då erkänna att jag bryter en och annan hastighetsgräns då och då, men ingen annan regel. Jag har definitivt INTE varit över på andra sidan vägen för att jag "trodde" att det gick att åka snabbare än det gick. Har blivit av med körkortet på motorvägen utanför Västerås, 115 km/h då det var skyltat 70 km/h. Missade skylten fullständigt och det blev till att pröjsa och ta cykeln ett tag. Fine by me, bara att bita i det sura äpplet.

De som kör som idioter (min tolkning) och sedan påstår att "ööhhh.... men...... de ä ju svindyrt att köra bana ju....... billigare att bomba bulten, höhöhö......." kan gärna för min del avsluta nästa idiot-tur i grillen på en lastbil. Gör mig inget alls, "what comes around, goes around" som dom säger på andra sidan pölen. Hur f*n kan man tycka att normalåkande mc-åkare ska hålla sig borta från t.ex. bulten bara för att "dom vet ju hur det körs där, frivilligt att åka där". Ärthjärnor.

Nä, kanske ska ut med svärfars lastbil ikväll, fint väder för en tur med 7 ton och fet stereo.

Tjillevipp.
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
En tanke som slog mig när jag läste den här tråden är att flertalet, direkt eller mellan raderna, säger att eftersom dom inte har råd/tid att åka bana, så åker dom inspirerat på allmänna vägar istället.

När blev det ok att riskera andras liv för sin egen höga nöjes skull?

Jag hoppas inte jag uppfattades som så! Det var i alla fall inte min avsikt!
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Att köra bana är som att skjuta lerduvor, träning, men totalt meningslöst för coolheten. Därför kör vi riktiga män riktig bana, typ bulten och bogan. Fega runt på bana i väst där man räcker upp handen och är artig. :sug
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Inte vet jag..men är inte det allt en tjusning med Bulten ? Alltså att vad som helst kan hända ? Kanske därför är Isle of Man en så mytomspunnen rejs..just för att den inte går på en skyddad verkstad med avåkningsytor utan för att man kör med livet som insats ? Nu är ju Bulten en allmän väg, men rent tekniskt om man bortser från moraliserande över att riskera andras liv är det väl lite utformningen av vägen som är tjusningen för folk som vill rejsa. Det går inte att jämföra rejs på bana med rejs på en vanlig väg, även om jag tycker man borde kunna ha den typen av "banor" i Sverige där folk får köra på vanliga (låt vara för allmänheten avstängda vägar) och få friheten att köra in i ett träd, eller varför inte mosa varandra, skita i fjolliga avåkningsytor utan brassa på vid murar, bland hus och i relativ trängsel. Banan är såklart säkrare, men det säkraste är väl att inte åka alls. Det kanske inte graden av säkerhet som gör körningen givande.

WOW! Imponerande! (det var det mesigaste försök till en provokation jag någonsin sett)
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Är det verkligen säkrare att åka 1000mil bana per säsong jämfört med 1000mil gata? :va

Jag skulle säga JA på den frågan.
Ingen mötande trafik, väl underhållen asfalt utan grus på, inga krondiken man åker ner i.
Visst, man kanske laddar mer på bana, men man gör oftast inte illa sig lika illa på bana som på gatan. Efter en lowsider i 140km/h så reste jag mig upp och borstade av mig, bröt ett revben men inget värre. På gata... Usch för att glida ner i ett dike i 140km/h.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top