Bana vs. Bulten (Allmän väg)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det verkar handla så mycket om antingen eller hela tiden. Ni som förordar bankörning verkar inte uppskatta att 95% av mc-åkningen handlar inte om att bomba.
Glasskiosker,fikaställen, natur, dofter, kompisar mm , sen kan man öka lite på en fin vägsträcka utan att för den delen bomba. Jag försvarar absolut inte gatbombarna. Men jag åker ca 1500 mil om året och vill åka mer, för att uppleva mer av ovan nämda. Det går inte på bana. Jag kan mätta mitt adrenalinbehov genom att köra 20km/h över i 10 min, sen är jag glad som en lärka till nästa dag. Vissa har ju tyvärr andra gränser. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det verkligen säkrare att åka 1000mil bana per säsong jämfört med 1000mil gata? :va


Jag har aldrig klotat med asfaltshoj (crossar däremot :gnissla).

Däremot har jag kört av ett antal ggr, senast förra veckan på Åsen efter en lite oförsiktig kopplingshand i en inbromsning som gav ett studsande bakhjul.. På gata hade det varit risk för rejäla skador eller tom värre.

Nu bromsade jag till gräskanten, flashbackade mig till crosstiden och ormade mig genom 15 meter sandlåda. Sen var det bara att rulla vidare och ut i depån, borsta sanden av däcken och köra vidare.

Väl hemma rev jag nedre delarna av hojen lite för att besiktiga. Inte ens sand i bromsarna :tummenupp som hade gett ökat slitage.



Hur tror du man mått om man kört 80 rakt fram i random kurva på gata?

Som sagt, även om man laddar hårdare på bana. Så går det ofantligt många misstag på bana innan man riskerar samma skador som för en halvmiss på gata. Och den halvmissen behöver inte ens vara din!

Det verkar handla så mycket om antingen eller hela tiden. Ni som förordar bankörning verkar inte uppskatta att 95% av mc-åkningen handlar inte om att bomba.
Glasskiosker,fikaställen, natur, dofter, kompisar mm , sen kan man öka lite på en fin vägsträcka utan att för den delen bomba. Jag försvarar absolut inte gatbombarna. Men jag åker ca 1500 mil om året och vill åka mer, för att uppleva mer av ovan nämda. Det går inte på bana. Jag kan mätta mitt adrenalinbehov genom att köra 20km/h över i 10 min, sen är jag glad som en lärka till nästa dag. Vissa har ju tyvärr andra gränser. :)


Jag åkte mkt gata förut. Nu när jag åkt mer och mer bana vänder perspektivet lite. För 7 år sen gav 20+ på 70-väg lite puls, precis som du beskriver det. Idag är 90 på de flesta 70-vägar ren tristess med en hand på styret funderande på veckohandelns inköpslista.

Jag gillar att KÖRA. Så har det alltid varit. Nu börjar tempot som krävs för att jag känna det bli så pass högt att jag inte riktigt har kul om jag ska köra med de marginaler jag anser att jag behöver för att vara säker på gata. Alla gör misstag, så är det. Som de säger; det finns 2 sorters hojåkare, de som har kraschat, och de som SKA krascha.

Dofter och kaffe får man enligt mig bättre utan att trycka ner sig i ett svettigt skinnställ och ha en oljefylld, högljudd maskin under sig. Kompisar kan man umgås med ändå (det är ju inte så att resten av världen sitter hemma och virkar). Och trevliga fik och glasställen kan man åka bil eller gå till. Då kan man tom sitta där i shorts och solglayer istället för att konka på hjälm och handskar med svettblöta strumpor i stövlarna.


Så... Även om jag vet vad du menar, för det finns en sammanhållning och gemytlighet. Så är det inte ett argument åt vare sig det ena eller andra hållet.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det går inte att jämföra alls. Det är två helt skilda saker.

Nä, där håller jag inte alls med. Gatåka på gränsen är precis lika nervkittlande som att åka på gränsen på bana. Eftersom det finns ett antal sporthojsåkare som är ute efter kittlet så är banan ett säkrare sätt att få utlopp för det.

Apropå fika och gemenskapen: Att åka och fika kan jag med en Honda S2000 med. Dessutom har jag skoj på vägen till fiket, precis som på hojen. Dock så är det putten på fel sida vägen som går förlorande ur den striden när jag åker S2000, vilket känns rätt skönt. Gemenskapen på RR-banorna går inte att få runt donken eller korvmojjen, den är smått magisk. :fakta

/ Jens
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Gemenskapen på RR-banorna går inte att få runt donken eller korvmojjen, den är smått magisk. :fakta

/ Jens

Det som är det roliga, kunna gå fram till random-person man aldrig träffat förut och bara kunna säga: Jäklarns vad du kör, riktigt snygg omkörning av mig där! Försökte haka på dig men du försvann som ett skott.

Ja, det är oftast sådana kommentarer jag får ge :3freak... jag är inge vidare snabb, men jag vet att på bana så kan jag träna utan att försätta medtraffikanter och mig själv för fara.
Det brukar bli att man hoppar över nästan hälften av passen för det är så kul att stå och snacka skit och kanske få lite tips som hjälper en på banan sedan :tummenupp
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nä, där håller jag inte alls med. Gatåka på gränsen är precis lika nervkittlande som att åka på gränsen på bana. Eftersom det finns ett antal sporthojsåkare som är ute efter kittlet så är banan ett säkrare sätt att få utlopp för det.

Apropå fika och gemenskapen: Att åka och fika kan jag med en Honda S2000 med. Dessutom har jag skoj på vägen till fiket, precis som på hojen. Dock så är det putten på fel sida vägen som går förlorande ur den striden när jag åker S2000, vilket känns rätt skönt. Gemenskapen på RR-banorna går inte att få runt donken eller korvmojjen, den är smått magisk. :fakta

/ Jens

För att ha skoj på vägen med en s2000 gör dig till en lika god kålsupare som andra.
Man kan inte ha roligt i en bil i laglig hastighet, cadillac möjligtvis :D
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
För att ha skoj på vägen med en s2000 gör dig till en lika god kålsupare som andra.
Man kan inte ha roligt i en bil i laglig hastighet, cadillac möjligtvis :D

Jodå, jag är en relativt laglydig åkare på allmän väg då körkortet är mig kärt. Jag anser alltså att jag kan ha skoj med bilen i vettig fart. Vill jag däremot ha nervkittleri använder jag även bilen på bana, men eftersom jag vistas såpass mycket på bana så behöver jag inte det när jag ska åka och köpa glass eller fika..

/ Jens
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Skulle vara lite intressant och se ungefär hur många procent av alla mc-olyckor som även skadar andra i trafiken? Är det "ofta" som andra blir skadade pga att en motorcyklist kör för fort? Jag tycker det fokuseras väldigt mkt på hur mc-åkarna uppför sig och kör när det väldigt ofta är de som kör bil som gör fel och orsakar olyckorna. Det borde kanske införas ännu mer utbildning när folk tar sitt b-körkort för att lära sig uppfatta motorcyklister och att det faktiskt finns mc-förare på vägarna och att de har rätt enligt lag att vara där. Personligen förstår jag inte hur man inte kan skilja på en motorcykel eller moped när man t.ex svänger ut på en 90 km/h sträcka (menar givetvis inte om mc:n kommer i +250 utan i normal laglig fart) med sin bil och sedan säger att "jag trodde det var en moped" - bör man ha bil-körtkort då??

Med detta menar jag självklart inte att alla mc-olyckor beror på andra trafikanter men det skylls väldigt ofta på mc-förarna när något händer, tex kan det ju kvitta om man håller 90 eller 110 km/h om man möter en bilist i en skymd kurva helt på fel sida vägen, frontalkrockar och man landar i ett träd - skadorna blir förmodligen väldigt allvarliga oavsett även om man hållit laglig fart eller inte.

Kanske lite off-topic med detta inlägg men tycker ändå det är ganska relevant när jag läst i tråden gällande körning på allmän väg, risker för skador på medtrafikanter osv.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Mångas attityd är ju att det är min sak om jag kör åt helvete, skit i det ni. Men riktigt så är det inte. Man kunde ju se på Olles o Lurkens olycka vilket pådrag, imponerande.
Vad kostar inte sånt för samhället? Vårdplats på sjukan,5000/dygn ?
Självklart sitter ju nån politiker o svär över dom siffrorna för att vi ska vara ute och leka.
Det är ju trots allt inte mycket nyttotrafik inom mc-åkningen. Då skulle det kanske finnas en acceptans till kostnader.
Det är ju skitskoj det här med moppar. Ha liiite mer marginal så kan det roliga hålla på längre. :)
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Mångas attityd är ju att det är min sak om jag kör åt helvete, skit i det ni. Men riktigt så är det inte. Man kunde ju se på Olles o Lurkens olycka vilket pådrag, imponerande.
Vad kostar inte sånt för samhället? Vårdplats på sjukan,5000/dygn ?
Självklart sitter ju nån politiker o svär över dom siffrorna för att vi ska vara ute och leka.
Det är ju trots allt inte mycket nyttotrafik inom mc-åkningen. Då skulle det kanske finnas en acceptans till kostnader.
Det är ju skitskoj det här med moppar. Ha liiite mer marginal så kan det roliga hålla på längre. :)

Bra att våran skatt går till något vettigt och inte bara massa skit. Som till folk som inte orkar jobba, bara för de är nöjda med bidraget från staten.

Ska man förbjuda allt som har en högre skaderisk, fotboll, löpning, sidåkning osv.
Fast då blir alla feta som resulterar i sjukskrivningar, när alla sen är feta så kommer ingen orka jobba. Så är vi ett U-land.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bra att våran skatt går till något vettigt och inte bara massa skit. Som till folk som inte orkar jobba, bara för de är nöjda med bidraget från staten.

Ska man förbjuda allt som har en högre skaderisk, fotboll, löpning, sidåkning osv.
Fast då blir alla feta som resulterar i sjukskrivningar, när alla sen är feta så kommer ingen orka jobba. Så är vi ett U-land.

Frågan är ju om gemene man anser att det går till något vettigt när det handlar om att vårda självmordspiloter som kraschat hojar som de inte ens har råd att försäkra ordentligt när de kört mer än den dubbla hastigheten på en skogsväg där träden är 2 meter från vägen och "vanligt" folk som använder vägen för att ta sig till och från sina hem behöver frukta för sina liv varje solig sommardag.

Allt sånt här handlar om opinion, och att ha den på sin sida.

Tror du ärligt talat att vi hojåkare, framförallt vi på plastraketer har resterande typ 9,5 miljoner svenskar på vår sida?

GubbLasse har en jäkligt bra poäng i det där med politiker som svär över siffror, och hur tråkigt det än är så tycker jag att man bör tänka på det om vi ska kunna fortsätta med vår oslagbart roliga hobby!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Frågan är ju om gemene man anser att det går till något vettigt när det handlar om att vårda självmordspiloter som kraschat hojar som de inte ens har råd att försäkra ordentligt när de kört mer än den dubbla hastigheten på en skogsväg där träden är 2 meter från vägen och "vanligt" folk som använder vägen för att ta sig till och från sina hem behöver frukta för sina liv varje solig sommardag.
!

Tror inte gemene man vill betala sjukvårdskostnader för banåkare heller.
Då det är garanterat nöjeskörning.

Gemene man är bara intresserad av att , inte att betala
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Är det verkligen säkrare att åka 1000mil bana per säsong jämfört med 1000mil gata? :va

Tjaa!

För några år sedan när jag var ganska insyltad i gamla BMW MC klubben och vi drog på med typ 15 bandagar/år - kollade vi lite på detta.

Med skadesiffror från märkesförsäkringens bestånd och antal skador i en match mott det antal försäkringsskador från klubbens körningar på bana fick vi fram att det relativt set var färre skador på bankörning.

- var själv ganska förvånad över detta - har letat efter siffrorna, men hittar dom inte. Man bör ha i betraktning att det rör sig till stor del om äldra och ganska erfarna förare med många mils erfarenhet. Dvs sannolikt förare som tar förra risker än den typiska sporthojsförare!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kastar man 200 kg skrot och 80 kg ben och fläsk i sidan på en bil i hundratals kilometer i timmen så skadas även bilpassagerarna.
Det är inte bara sitt eget liv man leker med.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjaa!

För några år sedan när jag var ganska insyltad i gamla BMW MC klubben och vi drog på med typ 15 bandagar/år - kollade vi lite på detta.

Med skadesiffror från märkesförsäkringens bestånd och antal skador i en match mott det antal försäkringsskador från klubbens körningar på bana fick vi fram att det relativt set var färre skador på bankörning.

- var själv ganska förvånad över detta - har letat efter siffrorna, men hittar dom inte. Man bör ha i betraktning att det rör sig till stor del om äldra och ganska erfarna förare med många mils erfarenhet. Dvs sannolikt förare som tar förra risker än den typiska sporthojsförare!

Tjing!

Det skulle vara intressant om det även gjordes en studie på gasa fort folket :)

Borde det inte gjorts någon studie under SMC-testet med folksam?

Är ingen bombare själv precis, utan kör med "stora" marginaler där det är skymd sikt och utfarter.

Där imbillar jag mig att jag skulle/kommer tänja mer på gränserna på bana följt av åtminstone 1 krasch.
Se hur långt greppet räcker liksom :D

Kastar man 200 kg skrot och 80 kg ben och fläsk i sidan på en bil i hundratals kilometer i timmen så skadas även bilpassagerarna.
Det är inte bara sitt eget liv man leker med.

Oavsett fordon leker förare med andras liv var dag, fippla med bilstereon genom villakvarteren är nog så farligt.

Med det sagt menar jag inte att man ska inte ska bruka omdöme.
 
Last edited:

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
För att ha skoj på vägen med en s2000 gör dig till en lika god kålsupare som andra.
Man kan inte ha roligt i en bil i laglig hastighet, cadillac möjligtvis :D

hahaha men då står väll cadillacen stilla när man har kul i den :D

håller med lasse om det han skrev innan när det gäller fika etc etc.
sen som sagt har andra personer olika gränser.
ta tex bulten hur många åker inte där dagligen?? och hur många gånger?
räkna då ut hur många % av dom är det som åker av?
och hur många % är det av dom som verkligen bombar?

sen detta med banåkning? jo det kostar MYCKET mer för att få sina 3 timmar åka på 1 bandag. allt inräknat. (har kört bandag. ja det va roligt)
(lite matte)
dag med natur och vänner
10-30 mil= ca 100-300 kr soppa. 50 uppåt för fika mm
bandag. åka morgon och hem på kvällen
40 mil motorväg ca 400kr.
mat etc 100+
bandag vet inte riktigt va det kostar nu för tiden men säkert runt 1000
för 3 timmar plus soppan på bandagen

smc gokart finns ganska bra direktiv om vad som gäller om ditt framhjul
lättar.... (men det e fortfarande kul att köra där:tummenupp)

sen tycker jag iof att man ska försöka köra med hänsyn till andra också
när man kör på gata men ibland kan det bli att folk råkar köra lite mer inspererat och gör dumma saker.
har själv kört lite inspererat men man tänker nog mer på att man inte behöver ligga med fullt nerlägg i varje kurvan lr med möte, man kan vänta tills efter dålda kurvan att köra om, bus och lek i stan finns bättre och sämmre ställen att göra det på. som tur är ökar säkerhets och överlevnads tänket endel iaf när man skaffar knodd.


tror det är ren skitsnack att alla som kör bana sitter och kör lagligt när dom kör gata. men vad förväntas detta är SH.com

att olyckor kommer hända är ett faktum.
som man säger även att krocka i 50 med bil kan gå åt helvete.

(duckar för eventuell stenkastning)
 
Last edited:

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Ort
Upplands-Väsby
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Tycker att B-korts teorin bör tala mer om vikten att hålla ytterligare avstånd till mc-förare pga kort inbromsningssträcka och att sånt inte enbart nämns i A-korts teorin.

Jag menar att man bör informera om hur andra fordon ute i trafiken uppför sig så att man förstår vilka risker som finns kring en, liksom det nämns i A-korts teorin att man bör släppa förbi en bakomvarande bil som hetsar med att trycka kofångarn i röven på en så bör bilförare också få höra att en mc kan stanna väldigt mycket snabbare än en kombi och att avstånden däför måste respekteras.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Tycker att B-korts teorin bör tala mer om vikten att hålla ytterligare avstånd till mc-förare pga kort inbromsningssträcka och att sånt inte enbart nämns i A-korts teorin.

Jag menar att man bör informera om hur andra fordon ute i trafiken uppför sig så att man förstår vilka risker som finns kring en, liksom det nämns i A-korts teorin att man bör släppa förbi en bakomvarande bil som hetsar med att trycka kofångarn i röven på en så bör bilförare också få höra att en mc kan stanna väldigt mycket snabbare än en kombi och att avstånden däför måste respekteras.
Jasså det kan de, speciellt vid en paniksituation?

Suzuki GSX-R 1000 K7 100 - 0 km/h 38,3 m
Skoda Octavia 100 - 0 km/h (kalt) 37,2 m
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Tycker att B-korts teorin bör tala mer om vikten att hålla ytterligare avstånd till mc-förare pga kort inbromsningssträcka och att sånt inte enbart nämns i A-korts teorin.

Jag menar att man bör informera om hur andra fordon ute i trafiken uppför sig så att man förstår vilka risker som finns kring en, liksom det nämns i A-korts teorin att man bör släppa förbi en bakomvarande bil som hetsar med att trycka kofångarn i röven på en så bör bilförare också få höra att en mc kan stanna väldigt mycket snabbare än en kombi och att avstånden däför måste respekteras.

Tyvärr är du ute och "cyklar ":) om du tror att en mc kan stanna
väldigt mycket snabbare än en bil. Sök här på sporthoj
så hittar du tråd om detta. Rossi och grabbarna kan stanna fort
men dom är ju inte riktigt som vi dödliga ;)
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Tyvärr är du ute och "cyklar ":) om du tror att en mc kan stanna
väldigt mycket snabbare än en bil. Sök här på sporthoj
så hittar du tråd om detta. Rossi och grabbarna kan stanna fort
men dom är ju inte riktigt som vi dödliga ;)

det jag tror han syftar på är att vissa bilförare sitter som ett jävla plåster i röven på mc och därmed inte kommer ha en jävla chans att nita innan det säger smack i röven på mcåkaren.


såg en liten komisk sak på barkarby när dom skulle demonstrera detta så bromsade mc föraren mycket bättre än förväntat.
det dom skulle visa var bromssträckan bil mot mc och simulera att mcföraren låg bakom bilen.
när bilen stog stilla och hojen så va det 5 cm av hojen som skulle vara intryckt i bilen. som dom själva sa inte riktigt det resultatet dom ville visa.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top