det jag tror han syftar på är att vissa bilförare sitter som ett jävla plåster i röven på mc
Hur ska man tolka detta "å bör bilförare också få höra att en mc kan stanna väldigt mycket snabbare än en kombi och att avstånden däför måste respekteras."
det jag tror han syftar på är att vissa bilförare sitter som ett jävla plåster i röven på mc
Hur ska man tolka detta "å bör bilförare också få höra att en mc kan stanna väldigt mycket snabbare än en kombi och att avstånden däför måste respekteras."
Så långt sträcker sig inte min svenska, läser endast meningar ordagrant utan tolkning.det är väll helheten och inte dom enstaka meningarna han vill få fram?
med andra ord vissa bilförare respekterar inte avstånd gentimot mc
därav tycker han att det kanske börs ta upp lite mer i B korts lära.
samma sak med barkarby grejen som jag skrev om dom visat tvärt om bilen kört efter mc så hade bilen nästan suttit ifast i mcen.
(duckar för eventuell stenkastning)
Behövs inte, du har ju hjälmen på dig
Har uppfattningen av att vad gäller bromssträcka så handlar det lite om en materialfråga också där jag är av uppfattningen att en mc-ägare är mer pedantisk än en bilägare vad gäller kvalitén i fordonet de färdas i, men oavsett så är väl det kanske stoppsträckan jag egentligen menar:
Dvs, hinner en förare reagera när han/hon ligger 1 meter bakom motorcyklisten, och kommer inte en sådan krock i 70+ vara långt mer förödande än om det var en minibuss denna kombi låg bakom?
Det matematiska åsido då jag kanske har fel kring detta, men vill bara poängtera att det inte nämns mycket om hur förödande en krock bil och mc emellan kan vara, att när någon ligger med kofångaren i ditt arsle medan de pratar i telefon eller styr ratten med knäna för att de ska dricka en Cola samtidigt så tror jag att mer information vid B-korts teorin kunnat öppna ögonen på dessa ett par körtillfällen innan olyckan är framme.
Förstår inte riktigt, så du menar att för att vi har miniblinkisar och nyputsad hoj så har vi kortare bromssträcka?
Personligen tror jag att han menade att däck/bromssystem på hojarna ses efter betydligt mycket mer än på bilar....
Det diskuteras ju hela tiden "ska ja ha ditt däck eller datt däck märke" bland hojåkare ... o de enda bilster tänker på då det gäller däck är att de ska hålla så lång sträcka som möjligt. (För att bromsa kan man ju göra ialla fall )
På den roliga sidan så är det väl självklart att en hoj som är tvättad o med miniblinkers väger mindre .... alltså kortare bromssträcka
Här kanske?Tjaa!
För några år sedan när jag var ganska insyltad i gamla BMW MC klubben och vi drog på med typ 15 bandagar/år - kollade vi lite på detta.
Med skadesiffror från märkesförsäkringens bestånd och antal skador i en match mott det antal försäkringsskador från klubbens körningar på bana fick vi fram att det relativt set var färre skador på bankörning.
- var själv ganska förvånad över detta - har letat efter siffrorna, men hittar dom inte. Man bör ha i betraktning att det rör sig till stor del om äldra och ganska erfarna förare med många mils erfarenhet. Dvs sannolikt förare som tar förra risker än den typiska sporthojsförare!
Det mest underhållande med hela bana vs. gata-debatten är att de som har absolut mest emot, och är mest negativa till bana och banåkning verkar vara de som aldrig provat på det.
Och de som åker bana hatar att åka folk som åker gata
sen vill jag återkomma till exakt samma kurva och göra samma sak om och om igen för att förbättra detaljer.. och det kan jag aldrig göra på samma sätt på gata.. för mkt annat som "stör"..
Men samtidigt är jag medveten om att andra får sin kick av höga siffror på mätaren och att vara på gränsen..
Svår situation, frågan är om det nånsin går att "lösa"?
Förstår inte riktigt, så du menar att för att vi har miniblinkisar och nyputsad hoj så har vi kortare bromssträcka?
Det jag är mest orolig över när jag är ute och kör är viltrisken. Min tombola brukar visa att viltrisken är skapligt liten under dagar/eftermiddagar.
Håller med, dagar/eftermiddagar känns lugnt, kvällstid är dock hela södra sthlm ett enda stort kolmården..
Den här lilla krabaten skuttade glatt ut mitt framför bilen igår, för att sen sätta sig och titta på vad jag är för en konstig prick som tvärnitat i en stor plåtlåda.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |