Bana vs. Bulten (Allmän väg)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
det jag tror han syftar på är att vissa bilförare sitter som ett jävla plåster i röven på mc

Hur ska man tolka detta "å bör bilförare också få höra att en mc kan stanna väldigt mycket snabbare än en kombi och att avstånden däför måste respekteras."

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Hur ska man tolka detta "å bör bilförare också få höra att en mc kan stanna väldigt mycket snabbare än en kombi och att avstånden däför måste respekteras."

det är väll helheten och inte dom enstaka meningarna han vill få fram?
med andra ord vissa bilförare respekterar inte avstånd gentimot mc
därav tycker han att det kanske börs ta upp lite mer i B korts lära.
samma sak med barkarby grejen som jag skrev om dom visat tvärt om bilen kört efter mc så hade bilen nästan suttit ifast i mcen.

jag har full förståelse för dom anhöriga som drabbas pga att en "bombare" lr ikce bombare lyckats skada lr ha ihjäl någon annan, kan förstå att dom vill ha redeption. skulle reagera likadant om nån närstående till mig drabbas.

sen tror jag faktiskt att detta med åka snabbt gata skulle nog minska om det faktiskt fanns en bana som tex nyburg där du kan betala en liten men prisvärd slant på att få köra av sig, då menar jag nära sthlm. det skulle jag tycka vara mycket bättre än att slänga pengar på viktorias nya slott om det skulle bli nått (vet ärligt inte om dom ska bygga ett. hörde bara nått om nått liknande).

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
det är väll helheten och inte dom enstaka meningarna han vill få fram?
med andra ord vissa bilförare respekterar inte avstånd gentimot mc
därav tycker han att det kanske börs ta upp lite mer i B korts lära.
samma sak med barkarby grejen som jag skrev om dom visat tvärt om bilen kört efter mc så hade bilen nästan suttit ifast i mcen.
Så långt sträcker sig inte min svenska, läser endast meningar ordagrant utan tolkning.
Avstånd ska man hålla oavsett vilket fordon man har framför sig. Förstå och läsa trafiken är dock många som har svårigheter med.

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Har uppfattningen av att vad gäller bromssträcka så handlar det lite om en materialfråga också där jag är av uppfattningen att en mc-ägare är mer pedantisk än en bilägare vad gäller kvalitén i fordonet de färdas i, men oavsett så är väl det kanske stoppsträckan jag egentligen menar:
Dvs, hinner en förare reagera när han/hon ligger 1 meter bakom motorcyklisten, och kommer inte en sådan krock i 70+ vara långt mer förödande än om det var en minibuss denna kombi låg bakom?

Det matematiska åsido då jag kanske har fel kring detta, men vill bara poängtera att det inte nämns mycket om hur förödande en krock bil och mc emellan kan vara, att när någon ligger med kofångaren i ditt arsle medan de pratar i telefon eller styr ratten med knäna för att de ska dricka en Cola samtidigt så tror jag att mer information vid B-korts teorin kunnat öppna ögonen på dessa ett par körtillfällen innan olyckan är framme.

crescent33

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
r1 08 Race
Moraliskt går det aldrig att motivera att ligga och tokdra i mach2 på allmän väg, visst har man haft mycket skoj på vägen, men ju mer bana man kör desto mer skraj blir man av att köra på vägen.
Kan komma rådjur, möten och rullgrus etc.
Har dessutom haft den tragiska erfarenheten att ha varit med när folk kört ihjäl sig och det är förbannat tråkigt!
Hur många ggr. man själv varit en hårsmån från att dö törs man inte tänka på.
Själv har jag helt lagt ner gatåkat nu.
Köra sporthoj på vägen är som att be om problem skulle jag säga om någon frågade mig..
Hursomhelst, kör försiktigt därute, om det går vill säga!
:)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Förstår inte riktigt, så du menar att för att vi har miniblinkisar och nyputsad hoj så har vi kortare bromssträcka? :va

Har uppfattningen av att vad gäller bromssträcka så handlar det lite om en materialfråga också där jag är av uppfattningen att en mc-ägare är mer pedantisk än en bilägare vad gäller kvalitén i fordonet de färdas i, men oavsett så är väl det kanske stoppsträckan jag egentligen menar:
Dvs, hinner en förare reagera när han/hon ligger 1 meter bakom motorcyklisten, och kommer inte en sådan krock i 70+ vara långt mer förödande än om det var en minibuss denna kombi låg bakom?

Det matematiska åsido då jag kanske har fel kring detta, men vill bara poängtera att det inte nämns mycket om hur förödande en krock bil och mc emellan kan vara, att när någon ligger med kofångaren i ditt arsle medan de pratar i telefon eller styr ratten med knäna för att de ska dricka en Cola samtidigt så tror jag att mer information vid B-korts teorin kunnat öppna ögonen på dessa ett par körtillfällen innan olyckan är framme.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Förstår inte riktigt, så du menar att för att vi har miniblinkisar och nyputsad hoj så har vi kortare bromssträcka? :va

Personligen tror jag att han menade att däck/bromssystem på hojarna ses efter betydligt mycket mer än på bilar....
Det diskuteras ju hela tiden "ska ja ha ditt däck eller datt däck märke" bland hojåkare ... o de enda bilster tänker på då det gäller däck är att de ska hålla så lång sträcka som möjligt. (För att bromsa kan man ju göra ialla fall :huvet )

På den roliga sidan så är det väl självklart att en hoj som är tvättad o med miniblinkers väger mindre .... alltså kortare bromssträcka ;)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jo så klart men sen har vi bara två hjul i marken o kör lite fortare lite oftare så det slits lite mer. Så det är lite dyrare o därför vill man gärna ha lite bättre däck. :)

På den roliga sidan, så vägen en hoj i vilket fall som helst ändå iaf hälften av vad en bil väger men ändå är bromssträckan inte kortare. :tungan

Personligen tror jag att han menade att däck/bromssystem på hojarna ses efter betydligt mycket mer än på bilar....
Det diskuteras ju hela tiden "ska ja ha ditt däck eller datt däck märke" bland hojåkare ... o de enda bilster tänker på då det gäller däck är att de ska hålla så lång sträcka som möjligt. (För att bromsa kan man ju göra ialla fall :huvet )

På den roliga sidan så är det väl självklart att en hoj som är tvättad o med miniblinkers väger mindre .... alltså kortare bromssträcka ;)

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Diskution utan slut........
men håller med att man moraliskt inte kan försvara våldskörning etc etc.
men det kommer att förekomma som sagt, har varit på fi** håret ibland att man inte kommit hem pga backande lastbilar på boge och bilar som tar upp båda filerna när dom kommer runt dold kurva på brädden, men jag kan tala för mig personligen att man lugnat ner sig och tänker lite mer men det kommer att hända att körglädjen tar över nån gång, det händer nog dom flesta.

nu har jag ingen statestik men kan nog säga minst en eller fler som inte busar & köra kör åt helvet skadar sig själv lr andra dagligen, både bil och mc förarare. och händer det någon närstående till mig så klart jag kommer bli förbannad och det spelar ingen roll vad som är orsaken.

tur har man en gnatande tant som påminner mig varje gång att ta det lungt.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tjaa!

För några år sedan när jag var ganska insyltad i gamla BMW MC klubben och vi drog på med typ 15 bandagar/år - kollade vi lite på detta.

Med skadesiffror från märkesförsäkringens bestånd och antal skador i en match mott det antal försäkringsskador från klubbens körningar på bana fick vi fram att det relativt set var färre skador på bankörning.

- var själv ganska förvånad över detta - har letat efter siffrorna, men hittar dom inte. Man bör ha i betraktning att det rör sig till stor del om äldra och ganska erfarna förare med många mils erfarenhet. Dvs sannolikt förare som tar förra risker än den typiska sporthojsförare!
Här kanske?
http://www.trafikverket.se/Pressrum/faktamaterial/Statistik/

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det mest underhållande med hela bana vs. gata-debatten är att de som har absolut mest emot, och är mest negativa till bana och banåkning verkar vara de som aldrig provat på det. :tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det mest underhållande med hela bana vs. gata-debatten är att de som har absolut mest emot, och är mest negativa till bana och banåkning verkar vara de som aldrig provat på det. :tummenupp

Och de som åker bana hatar att åka folk som åker gata :tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Och de som åker bana hatar att åka folk som åker gata :tummenupp

Japp, det verkar inte bättre :)

Jag är en hybrid och kör både och :)

Dock har mitt eget intresse av att köra gata fått sig en rejäl törn.. eller åtminstone intresset att köra fort på gata.. (att dra iväg och fika eller köpa en glass är ju alltid lika aktuellt dock :) )

Tror att det beror ganska mkt på hur man är som person..

Jag får ingen särskild kick av "fart".. däremot så har jag alltid varit lite av en "perfektionist".. så det där med att ta en kurva sådär "klockrent" (klockrent för mig)..

få till styrkommandot precis där man vill, ett ordentligt nedlägg, knät i backen och bara kunna vrida på mer och mer och komma ut där man tänkt.. det är min kopp te.. sen vill jag återkomma till exakt samma kurva och göra samma sak om och om igen för att förbättra detaljer.. och det kan jag aldrig göra på samma sätt på gata.. för mkt annat som "stör"..

Men samtidigt är jag medveten om att andra får sin kick av höga siffror på mätaren och att vara på gränsen..

Svår situation, frågan är om det nånsin går att "lösa"?

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
sen vill jag återkomma till exakt samma kurva och göra samma sak om och om igen för att förbättra detaljer.. och det kan jag aldrig göra på samma sätt på gata.. för mkt annat som "stör"..

Men samtidigt är jag medveten om att andra får sin kick av höga siffror på mätaren och att vara på gränsen..

Svår situation, frågan är om det nånsin går att "lösa"?

fungerar lite på samma sätt, vill förbättra kurvan, inbromsningen etc varje gång den passeras, dock inte på bana än, hade tänkt åka idag men tycker bromsarna blivit löjligt svampiga så nått är fel.

Kick av höga siffror får iaf inte jag, 185 på en 750 med tonat glas gör att jag inte ser mätarn om jag inte anstränger mig.

Jag tror inte det löser sig, bägge grupperna är ute efter frihetskänslan, banfolket är ute efter friheten att slippa möta trafik, slippa bli av med körkortet eller vara rädd för att skalla en tall.
Gatfolket är ute efter friheten att få välja vilket håll man vill åka, vart man vill åka och vilket tempo man vill åka, OCH speciellt NÄR man vill åka, inte känna en lust för att gasa och vänta tills nästa bantid om 14 dar :)

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96

Gratulerar, du har just missförstått med flit. :clown

Hänt mig flera gånger då man kört en bekants bil att deras bromsar nästan inte tar och min uppfattning är att en hojåkare åtgärdar fel långt tidigare än en average bilägare och även lägger lite extra pengar på sin kära ägodel.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jämför vi en toppmodern supersporthojs bromsar med en bättre beggad kombi från mitten på 90-talet eller mot en toppmodern sportbil när det gäller bromsarna?

Generellt så kommer alltiod en bil att stanna bättre, kortare och säkrare än en motorcykel. Tar man en modern MC med ett bra ABS system så ökar sannolikheten att MC-förarn hinner stanna i tid, men säkert är det inte.

MC med ABS kontra utan ABS
[YOUTUBE-ID]y6sTbgJgA0E[/YOUTUBE-ID]

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Det jag är mest orolig över när jag är ute och kör är viltrisken. Min tombola brukar visa att viltrisken är skapligt liten under dagar/eftermiddagar.

Håller med, dagar/eftermiddagar känns lugnt, kvällstid är dock hela södra sthlm ett enda stort kolmården..

Den här lilla krabaten skuttade glatt ut mitt framför bilen igår, för att sen sätta sig och titta på vad jag är för en konstig prick som tvärnitat i en stor plåtlåda.

Bifogat

• räv1.jpg
    räv1.jpg
    177.8 KB · Visningar: 79

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Håller med, dagar/eftermiddagar känns lugnt, kvällstid är dock hela södra sthlm ett enda stort kolmården..

Den här lilla krabaten skuttade glatt ut mitt framför bilen igår, för att sen sätta sig och titta på vad jag är för en konstig prick som tvärnitat i en stor plåtlåda.

Vad du inte såg var hans hånflin efter han hade utbrustit: GOTTCHA!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka