Bana vs. Bulten (Allmän väg)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bror duktig sänker farten och ökar avståndet till framförvarande fordon när det ligger någon för nära bakom. Då slipper man tvärnita och ger bakomvarande MOTtrafikant chans att REAGERA på att man börjat bromsa. Det fick iaf jag lära mig när jag tog körkört 1988.

Bläddrade i en modern körkortsbok häromveckan då en bekant i stallet skulle skriva teori för BE-kortet. Fanns en smart illustration där angående reaktions och bromssträckor. En situation där man hinner stanna när man kör 50 hinner man inte ens börja bromsa inför när man kör 70 osv.

Ligger man själv eller någon annan och tailgaitar så smäller det om framförvarande bromsar hårt.

Höll på att stryka med förra sommaren bara för att jag var tvungen att sakta in ganska kraftigt i kön ut mot haga norra (eugeniatunneln? kommer aldrig ihåg vad tunnlarna heter).

Som tur var hade bilisten bakom sinnesnärvaro nog att styra upp vid sidan av mig istället för att mosa mig. Sedan dess har jag mycket större motivation att slänga ett öga i backspegeln innan jag klämmer på bromsen.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Fast dåliga bromsar är väl ändå inte det största problemet varken på Bulten eller på bana!?:backontop:bladder

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det är inte farten som dödar,,,,, det är för snabba stopp.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..
1. Placera ut fotgängare, cyklister och andra oskyddade trafikanter på banan.
2. Dela upp åkarna i två grupper, grupp A åker vänstervarv, Grupp B åker högervarv SAMTIDIGT.
3. Fyll upp på banan med lastbilar, traktorer och servicebilar.
4. Skördetröskor, husvagnar och hästsläp på banan kan vara överkurs.
5. Dela även upp gruppen med traktorer, lastbilar och servicebilar så de också kör åt båda hållen.
6. Fixa lite lösgrus, dålig asfalt och hål i banan.
7. Ta bort avåkningszonerna och gräv diken, plantera trädstammar och lägg stenbumlingnar vid bankanten.
8. Blanda alla förarkategorier från rookie till proffs i samma heat.
9. Fyll även på med privatbilar som kör i båda varven fyllda med distraherade förare som pratar i telefon och tjötar med ungarna i baksätet.
10. Ta bort flaggvakter och funktionärer som varnar och håller ordning och reda.
11. Lägg in skymda krön och skymda kurvor längs banan.

12....

12. Installera säkerhets höjande vajerräcke

Mitträcke%20Web.jpg

Länk till SMCs pressrelese från 1. april 2010...

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Hoj
Yamaha TZR 125
Det är inte farten som dödar,,,,, det är för snabba stopp.

"It's not the FART that kills, it's the SMÄLL..." som det sägs på göteborska... :tungan

Tyckte denna tråden började bra med massa sarkasm som vissa inte verkde förstå... Fattar man inte att det är korkat att köra tävlingar och som en galning på allmän väg, så är man bara korkad helt enkelt... Att skylla att det inte finns några banor och det är för dyrt är bara BULLSHIT... ni kan ju alltid flytta närmare banorna... Då blir allt billigare (Stockholm är klart dyraste stället att bo på i Sverige...) och ni kanske till och med har råd att försäkra era hojar...

Tycker det är mycket spännande dock att se att det finns två helt skilda läger på SH... Ni som tycker mitt inlägg är kass... Ni får gärna ta en funderare på er körning (även om jag vet att ni inte kommer göra det) för jag vill nog inte ha er i trafiken... :gnissla

Kanske inte det mest uppenbara inlägget... men det är meningen...:D:D

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Förvisso.. Men om vi pratar om att bilen är bakomvarande är detta ju plötsligt ett "non-problem" eftersom bilen stannar snabbare än hojen.. Speciellt om du ser ett hinder i en kurva på bulten och skall stanna.

Det blir ett BIG PROBLEM om bakomvarande kör så nära att denne ej ens hinner reagera på inbromsningen - då spelar inte bromssträckan någon roll.

Och jag trodde det var uppenbart att jag inte talade om förutsägbara inbromsningar, typ hinder långt fram på vägen, utan snarare plötsliga händelser som tvingar dig att bromsa - ej enbart på the Bult utan i trafiken i allmänhet där hojåkandet sker bland övriga fordonsslag.

Lyfte diskussionen lite ifrån att gatåkning var riskfyllt bara pga hur folk kör hoj, och nämnde att många olyckor sker p g a att bilister (medvetet eller omedvetet) inte respekterar motorcyklister i trafiken.

Höll på att stryka med förra sommaren bara för att jag var tvungen att sakta in ganska kraftigt i kön ut mot haga norra (eugeniatunneln? kommer aldrig ihåg vad tunnlarna heter).

Ja, det är Eugeniatunneln. När man kommer söderifrån så bromsas det rätt kraftigt på väg in i tunneln har jag märkt, vilket inte alls sällan resulterar i olyckor eftersom det blir en smärre köbildning i mitten av tunneln.

Ligger man själv eller någon annan och tailgaitar så smäller det om framförvarande bromsar hårt.

Exakt vad jag menar.

Fast dåliga bromsar är väl ändå inte det största problemet varken på Bulten eller på bana!?:backontop:bladder

Inte på motorcyklarna kanske, men generellt sett är bilarna kring Stockholm dem samma både på södra liksom norra sidan stan. :tungan

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Inte på motorcyklarna kanske, men generellt sett är bilarna kring Stockholm dem samma både på södra liksom norra sidan stan. :tungan

Det är inget fel på bilarna. Däremot är det fel i huvudet på dom som kör bilarna, men det är en helt annan fråga.. :D

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...tydligen har vi ännu en vurpa på bulten.

Hur svårt kan det vara, ge fan, kör inte över din förmåga...skall det utmanas, och flyttas gränser, gör det på banan. :huvet Man blir förbannad.

Inget gott kommer ur att olycksfrekvensen är såpass hög som den är på den där vägen...

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
...tydligen har vi ännu en vurpa på bulten.

Inget gott kommer ur att olycksfrekvensen är såpass hög som den är på den där vägen...

Tror jag fotade ekipaget då de körde förbi fotokurvan ....
det var 10-15-20m nått spikrakt bromsspår ut i spenaten då jag kördeförbi ca 20min efteråt då polis & amulashelikopter var där.

Inget gott alls kommer att komma från att så många olyckor redan har skett på bulten iår.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Tror jag fotade ekipaget då de körde förbi fotokurvan ....
det var 10-15-20m nått spikrakt bromsspår ut i spenaten då jag kördeförbi ca 20min efteråt då polis & amulashelikopter var där.

Inget gott alls kommer att komma från att så många olyckor redan har skett på bulten iår.

..det jag kan tycka är mest skumt, är att den vägen *verkligen* är som ett salsgolv, med extremt lite av det vi får dras med i resten av svedala i form av uppdraget kantgrus, tjälskott, snabelgrus och det bonnjävlarna drar upp.

Man lär undra hur det skulle se ut om man fick ut klientelet som härjar på bulten en normal onsdag på en vanlig landsväg...jisses. :näsblod

/lantis som kör bulten lite då och då...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Särskilt inte med tanke på att sommaren inte ens har börjat..
SÅ sjukt många dagar med bra väder har vi inte haft här i Sthlm än..

Nytt "rekordår" i år tror jag på, hoppas såklart att jag har fel.

Tänkte på det när jag körde omkull på gåsen igår.. gick sjukt sakta just då, hojen for ut i sandlådan och jag blev kvar på banan..

Men exakt samma grej kan utan problem hända på Bulten, tyvärr så väntar inte en fin sandlåda bredvid vägkanten där.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Olycksfrekvensen skulle jag vilja påstå är förhållandevis låg på bulten.

...till antalet som kör långt över sin förmåga - ja.

Men tycker du det är få avkörningar på den lilla vägen? ...eller, är det inte dags att folk snyter sig helt enkelt? :)

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
...till antalet som kör långt över sin förmåga - ja.

Men tycker du det är få avkörningar på den lilla vägen? ...eller, är det inte dags att folk snyter sig helt enkelt? :)

Nja, lite avkörningar i förhållande till antalet motorcyklar som färdas på denna vägsträcka.

Men för all del, aldrig dåligt att rannsaka sig själv en smula :)

• Gilla
Reaktioner: SGM

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Nja, lite avkörningar i förhållande till antalet motorcyklar som färdas på denna vägsträcka.

Det kan iofs vara sannt, men sett ur anti-mc synvikel (vilket det kommer att göras) så kollar man bara till antalet olyckor.
Inte antalet olyckor i förhållande till antal mc som färdas där.

Visst brassar jag på ibland ... o även på bulten, men jag har endast två ggr kör över min förmåga där (dvs kommit över med däcken i fel körfällt, då båda gångerna varit i samma höger kurva)
Haft tur o inte haft mötande just då men förbannat mig själv över att jag inte bromsat in mer innan kurvan.

Det är så lätt att miss-bedömma nån kurva att ligger man o pressar/tok kör hela tiden kommer man att åka ut i spenaten.

Nu mer tar jag det extremt lungt o förutsätter att det kommer nån med en bombrepa på fel körfällt från andra hållet.
Vet ju om att just på bulten kör man med livet som insats även om man kör lungt.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Det kan iofs vara sannt, men sett ur anti-mc synvikel (vilket det kommer att göras) så kollar man bara till antalet olyckor.
Inte antalet olyckor i förhållande till antal mc som färdas där.

Visst brassar jag på ibland ... o även på bulten, men jag har endast två ggr kör över min förmåga där (dvs kommit över med däcken i fel körfällt, då båda gångerna varit i samma höger kurva)
Haft tur o inte haft mötande just då men förbannat mig själv över att jag inte bromsat in mer innan kurvan.

Det är så lätt att miss-bedömma nån kurva att ligger man o pressar/tok kör hela tiden kommer man att åka ut i spenaten.

Nu mer tar jag det extremt lungt o förutsätter att det kommer nån med en bombrepa på fel körfällt från andra hållet.
Vet ju om att just på bulten kör man med livet som insats även om man kör lungt.

Om man brassar på en sträcka man inte känner till och sedan blir överraskad av en kurva så har man ju redan innan knäppt upp sina hängslen.

Det är en sund inställning att alltid förutsätta att ens mottrafikanter beter sig tokigt och ologiskt åt. Räddat mig många gånger att man läser trafiken och sen förutsätter och tänker det värsta om folk.

Håller inte alls med dig om att man kör med livet som insats på bulten även om man kör lugnt.
Tycker och tror att de flesta som rullar på lite fortare är duktiga på att ta hänsyn till de som kör lite långsammare. Om man är lite långsammare så ligg kvar i din fil och kör som vanligt bara :)

Tyvärr finns det ju personer som inte uppvisar vare sig hjärnaktivitet eller hänsyn, men det är ju inget nytt under solen där.

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Normalt så åker jag rätt mycket på Bulten och efter allt som hänt där samt det som skrivits om så tog jag ett antal rundor där i eftermiddag bara för att se hur det ser ut i år..

Vägen är perfekt och det finns ingenting som borde leda till avåkningar men det känns lite obehagligt att ligga i laglig hastighet och behöva ha koll på "ideal spår" från bakomvarande trafik.

Märkte också att rätt få hälsar då man skickar den vanliga vänliga hälsningen mellan hojåkare :confused:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka