Bana vs. gata?

Bana eller gata?


  • Antal röstningar
    0

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blev gatalternativ för mig, trots allt så sätter jag mest mil på gatan per år, även om jag gillar att köra bana mera, men tillfällena skulle bli för få, även om man räknar in crosstillfällena så är ändå gatåkat som har mest tillgänglighet för mig.

Nu börjar man allt mer dock se det mer som en social tillställning, en möjlighet träffa likasinnade vänner så även om det inte blir så mycket gatåka vissa av ggr, så att träffas ta en fika och surra tillsammans..jag tror alla förstår:) Jag skulle sakna det för mycket!
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Gata, än så länge så har jag inte råd att åka så mycket jag skulle vilja på bana, men förhoppningsvis kan man göra det i framtiden!
Kan tillägga att jag nöjesåkt kanske 5-6 gånger sen jag besökte banan för första gången i somras, man tappar ju helt klart suget på att åka gata när man vet hur roligt oh säkert det är på banan.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Verkar vara en av få som verkligen har läst första inlägget.

OM jag var tvungen att välja ett alternativ så är svaret bana. Med motiveringen att det skulle vara det billigaste (och säkraste) sättet att fortsätta utöva min sporthojs-hobby.

Jag gillar absolut att ta en fikarunda med polarna eller dra några snabba repor på favoritvägen men tycker väl att en sporthoj med svindyr försäkring är lite overkill om man enbart skulle köra gata.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Verkar vara en av få som verkligen har läst första inlägget.
?

OM jag var tvungen att välja ett alternativ så är svaret bana. Med motiveringen att det skulle vara det billigaste (och säkraste) sättet att fortsätta utöva min sporthojs-hobby.

Jag gillar absolut att ta en fikarunda med polarna eller dra några snabba repor på favoritvägen men tycker väl att en sporthoj med svindyr försäkring är lite overkill om man enbart skulle köra gata.

En ny R1a kostar väl i försäkring per månad ungefär vad en bandag kostar?

Att det skulle vara billigare att köra bana har jag svårt att få ihop
 

Vassingen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
varberg
Hoj
09. Yamaha r6
Bana!

Min R6a e fan i mig inte gjord för gata! Den e skapad för att köras för fullt ( så mycket jag kan vill säga) Och jag fulkomligen älskar det. Sedan att göra det tillsammans med andra som kör åt samma hål o oftast såå mycket fortare e meningen med livet. Tim
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Bana, för jag gillar att köra sporthoj och det är bara där jag kan använda den till det den är byggd för.

Att köra sporthoj enbart på gata är som att få en Ferrari i händerna och kommentaren "Gör vad du vill, tyvärr är den strypt till 100 km/h"
 
Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
svårt val då bana är alldeles för roligt men valet hamnade på gata med motiveringen att jag vill kunna ta hojen och dra ut när jag känner för det och inte alltid behöva ta mig till en bana samt att det är underbart roligt att dra ut på en runda tillsammans med trevligt sällskap osv :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Gata, helt klart, man kommer dit man e påväg istället för att bara åka runt runt och aldrig komma fram dit man från första början skulle :p, dessutom har man råd att äta biff istället för bara nudlar
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Gata av en enda orsak.
Mitt liv är att köra motorcykel. Det livet startade på gatan, och trots över 40 dagar på olika banor i år så visst det är jävligt kul.

Men livet med hoj sker varje vardag. Inte bara på bana.
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Bana.

Det är skillnad på att köra hoj och åka hoj.

Ligger nog mycket i det!

Tidigare år har det bara varit gatåka, i år var första gången på bana och inför kommande säsong blir det troligtvis bara bana

Det är väl som med allt annat, väldigt individuellt hur man resonerar kring det där..

Gatåka med allt som hör till som umgänget, nya vägar, nya resmål och spontaniteten är ju svårslaget.. men för min egen del som har dåligt med spärrar innanför pannbenet och gärna ligger längst fram i ledet alt. kör mer på 1 hjul än 2 i den mån det går så är förmodligen det smartaste valet bankörning... Än så länge hamnar min röst på GATA, men det kanske ändrar sig efter nästa säsong.

Kul tråd att följa för en som står mitt i valet just nu!
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Bana, för jag gillar att köra sporthoj och det är bara där jag kan använda den till det den är byggd för.

Att köra sporthoj enbart på gata är som att få en Ferrari i händerna och kommentaren "Gör vad du vill, tyvärr är den strypt till 100 km/h"

Utveckla gärna det där.

Jag röstade gata. Åka hoj är mycket mer än bara körningen. Sen är det mer spännande att brassa på favoritvägen eller när man kommer på en helt ny rolig väg med bra asfalt och sköna kurvor.. Sen tycker jag synd om alla som stirrar sig blinda på diken och lyktstolpar finns så mycket mer att se. :rolleyes:

Tycker det var skitkul de få gångerna jag kört nån form av bana och hoppas det blir mer.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Kul med så många inlägg i tråden! :tummenupp

Nu är det som tur är inte så att man måste välja det ena eller andra i verkliga livet.

Men var jag tvungen skulle det bli bana. "Once you go black you cant go back..." :gnissla

Gatåkningen dog nästan helt för mig efter jag tog licensen. Det är mycket trevligare att hänga i depån och häckla kompisarna (och bli häcklad!) än att sitta och käka kanelbullar på ett fik nånstans.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Utveckla gärna det där.

Jag röstade gata. Åka hoj är mycket mer än bara körningen. Sen är det mer spännande att brassa på favoritvägen eller när man kommer på en helt ny rolig väg med bra asfalt och sköna kurvor.. Sen tycker jag synd om alla som stirrar sig blinda på diken och lyktstolpar finns så mycket mer att se. :rolleyes:

Tycker det var skitkul de få gångerna jag kört nån form av bana och hoppas det blir mer.
Kan absolut utveckla mitt resonemang.
En sporthoj är till 100% byggd för att prestera snabbaste möjliga varvtider på en RR bana. Effekt, chassie, sittställning och bromsar, allt är anpassat för detta.

Om man väljer att köpa en sån hoj för att köra enbart gata så väljer man ett riktigt dåligt alternativ eftersom det inte finns en sportmössa att man kan utnyttja och njuta av hojens prestanda. Till gatåkning finns det bättre alternativ än RR-hojar. Vad ska man med 180hk till om man bara skall köra en social tur och fika?

Notera att jag nu tagit ställning till TS fråga:
Bana vs. gata?
Om du var tvungen att välja endast det ena eller andra.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om man väljer att köpa en sån hoj för att köra enbart gata så väljer man ett riktigt dåligt alternativ eftersom det inte finns en sportmössa att man kan utnyttja och njuta av hojens prestanda. T

Man kan utnyttja 30% och ändå njuta 100%, det behöver inte vara 100%-100%
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Bana. Gata är skitläbbigt. Älgar, vita skåpbilar, bara som exempel alltså...
 

Il Vichingo

Medlem
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Farsta
Hoj
GSXR-1000 K8
Måste jag välja så blir det gata utan snack.
Väljer man bana så blir det ju inte mycket hojåkande per säsong typ 10gånger varav det enligt Murphys lag lär regna på minst sju utav bandagarna.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Kan absolut utveckla mitt resonemang.
En sporthoj är till 100% byggd för att prestera snabbaste möjliga varvtider på en RR bana. Effekt, chassie, sittställning och bromsar, allt är anpassat för detta.

Om man väljer att köpa en sån hoj för att köra enbart gata så väljer man ett riktigt dåligt alternativ eftersom det inte finns en sportmössa att man kan utnyttja och njuta av hojens prestanda. Till gatåkning finns det bättre alternativ än RR-hojar. Vad ska man med 180hk till om man bara skall köra en social tur och fika?

Notera att jag nu tagit ställning till TS fråga:
Bana vs. gata?
Om du var tvungen att välja endast det ena eller andra.

Vet inte om jag håller med om att en modern japstüsen är 100% bananpassad, sen om det är en gathoj anpassad för bana eller tvärtom vet jag inte. Grunden är byggd för att kunna anpassas till räser. Visst är det på bana den kommer till sin absoluta rätt men tycker nog efter att ha bytt från 600cc till 1000cc att det visst finns ett värde i att ha 180 hästar på gata.. :yoparty
Sen pressar jag givetvis inte chassi, bromsar, däck, etc till max, det ligger en bra bit över min förmåga både på bana och gata såklart. :)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Kan absolut utveckla mitt resonemang.
En sporthoj är till 100% byggd för att prestera snabbaste möjliga varvtider på en RR bana. Effekt, chassie, sittställning och bromsar, allt är anpassat för detta.

Dom är väl byggda och anpassade för gata. Det är också av den anledningen som man uppdaterar fjädring och bromsar, fotpinnesatser mm. när man kör på bana.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top