jaså! vad bra! var igentligen träningarna jag var mer interesserad av inte själva tävlingarna! men vad är det för krav på bågen?
Träning har oftast lite mildare krav än tävling, men det ska egentligen vara samma...
Det här skrev jag i en annan tråd om vad som behöver göras med gathojen för att köra race, det är mer saker som behöver tittas/tänkas på, men då får du läsa på i SR: http://multi.mediapaper.nu/?PubId=F310188AF9D69CCBB61FFA736052C584
- Bromsar, oljeplugg, oljefilter, oljepåfyllningsplugg ska najas. (allt som kan ge upphov till oljespill om det lossnar, i princip.)
- Hojen ska ha en båt, med pluggade hål.
- Hojen ska ha skyddskåpor på motorkåporna om de kan ta i vid marksyning.
- Tankskum i tanken.
- Ventilhattar av metall med packning.
- Uppsamlingskärl för spillslangarna.
- Kylarvätskan får inte innehålla glykol. Waterwetter och vatten funkar bra.
- Hajfena framför bakdrevet. (Skydd så det inte går att få in kroppsdelar mellan kedja och drev)
- Passagerarfotpinnar, sidostöd och centralstöd ska bort eller låsas fast i uppfällt läge.
- Lyktglas ska tejpas eller tas bort.
- Regplåt ska tas bort.
- Det ska finnas ett rött bakljus som kan tändas när tävlingsledningen bestämmer att det ska vara tänt (wet race)
Rent generellt är det både billigare och enklare att köpa en färdig ban/racehoj som har alla modifieringarna.