iceice
Gudomlig sporthojare
...Hojen ska ha en båt, med pluggade hål...
¿Que?
...Hojen ska ha en båt, med pluggade hål...
Blicka lite utomlands kanske?
Här i Spanien så kan du hoppa in och köra bandagar nästan varje dag året runt. Vid jul och nyår så kan man köra tex endurance 9 dagar i sträck.
Flygbiljetter finns tokbilligt om man vet hur man söker.
Du hyr en hoj och utrustning om du inte har egen. ca 250-300 EUR/dag inkl. däck, bränsle.
Inget krav på licens eller försäkring. Du skriver på att du kör på egen risk. Sen är det bara att gasa!
hade ju iochförsig varit nåt, fast det är kul att lära känna sin hoj och mecka lite.
Känns som att alla sliter TS åt olika håll! Så nu ska jag slita TS åt det hållet jag tror att han vill.
Du vill köra bana med en kraftigare hoj än den du kommer att få din körkortsbehörighet för!
Du har egentligen ingen ambition att tävla, du vill bara köra bana och ha skoj.
Stämmer mina påståenden så är mitt förslag att du köper en gammal 600, typ gixxer, R6, Ninja, gärna en färdigkittad för runt 15-20000. Anmäler dig till licens kurs exempelvis genom SMC Sport. Kostar ca 3000kr, klarar kursen och löser en baslicens för 1500kr.
Nu kan du deltaga på diverse bandagar där arrangören har med en licensgrupp! Brukar vara 2 gatgrupper och en licensgrupp. Det kryllar av dessa arrangemang på banorna hela sommaren.
Till försäkringsfrågan, din hoj kommer ALDRIG att vara försäkrad på en sådan här licenskörning. JAG vet inte om svemos olycksfallsförsäkring gäller vid dessa arrangemang, det får någon annan svara på. Dock ska den gälla på klubbsanktionerade träningar.
Köper du å andra sidan en A2 hoj kan du köra den i gatgrupper och du slipper licenskrav och reglerna kring försäkringar är tydligare.
Mvh Andreas
Du har helt rätt.Känns som att alla sliter TS åt olika håll! Så nu ska jag slita TS åt det hållet jag tror att han vill.
Du vill köra bana med en kraftigare hoj än den du kommer att få din körkortsbehörighet för!
Du har egentligen ingen ambition att tävla, du vill bara köra bana och ha skoj.
Stämmer mina påståenden så är mitt förslag att du köper en gammal 600, typ gixxer, R6, Ninja, gärna en färdigkittad för runt 15-20000. Anmäler dig till licens kurs exempelvis genom SMC Sport. Kostar ca 3000kr, klarar kursen och löser en baslicens för 1500kr.
Nu kan du deltaga på diverse bandagar där arrangören har med en licensgrupp! Brukar vara 2 gatgrupper och en licensgrupp. Det kryllar av dessa arrangemang på banorna hela sommaren.
Till försäkringsfrågan, din hoj kommer ALDRIG att vara försäkrad på en sådan här licenskörning. JAG vet inte om svemos olycksfallsförsäkring gäller vid dessa arrangemang, det får någon annan svara på. Dock ska den gälla på klubbsanktionerade träningar.
Köper du å andra sidan en A2 hoj kan du köra den i gatgrupper och du slipper licenskrav och reglerna kring försäkringar är tydligare.
Mvh Andreas
Du har lite fel i ditt inlägg.
Ts kan i dagsläget inte ta licens via SMC sport utan att först ha gått steg 1 - 4. Den enda hojen TS kan använda på dessa kuser är en 15 hk 125 cc eftersom han bara har A1 körkort..
Det betyder att även en A2 hoj ( t.ex ostrypt 125 cc 30 hk) kommer att köras i licengrupp eller oförsäkrad grupp.
På bandagarna gäller inte Svemo licènsförsäkring. Den gäller på dom träningarna som bedrivs av svemoanslutna motorklubbar t.ex LMS.
Nu är inget av detta skrivet i sten eftersom det pågår en process med att titta över regelverk m.m. Dagens regelverk är anpassad till en situation när motorklubbarna i princip hade monopol på verksamheten. I dag bedrivs en stor del verksamheten utanför klubbarnas kontroll av olika bolag. Det kommer att kräva en del förändringar. Nuvarande situation blir på sikt ohållbar för alla inblandade.
men om jag kör kurserna 1-4 på min 125;a, kan jag köra större hoj på steg 6 sen?
Då blir det nog så. Jag göra steg 1-4 på min klena 125cc sedan steg 5-6 på en banhoj. Så steg 5 ger mig svemo licens eller behöver jag det också?
så jag kan ta en svemo licens i linköping och sedan köra steg 6 på smc utan 1-4???
Japp. Steg 6 är licensträning. Sålänge du har en giltig licens får du köra den.
Jag har snackat med SvMC även om detta på mässor, det är absolut inte självklart för målgruppen att få reda på att "alla steg måste tas i ordning" för att sedan få reda på att steg 5 och 6 är något heeeelt annat.
Eller att BKK- och Sporthojskurs är samma sak och att man verkar få gå på vilken av dem man vill oavsett vilken hojtyp man har (kanske ändrat nu?).
Även om organisationen är God(tm) anser jag att den behöver jobba på sin tydlighet, precis som Svemo.
(Kanske är en hojgrej det här med förvirrande budskap?)
Som nybörjare på bana i det här landet får man inte vara rädd för att ställa frågor.
Med tanke på hur den här tråden artar sig skulle jag säga att man inte ska räkna med att bli klokare av svaren heller!
Ts hoj är tyvärr inte lämplig eller rolig på storbana. Det är 125 cc på 10 hk och med ett enkelt chassie. Med en sådan hoj blir det svårt att träna t.ex gaskontroll och bromsteknik när toppfarten ligger på 100km/h.Får jag bara flika in att jag anser att det är en bra idé för hojförare att gå SMC Steg 1-4 oavsett om man har tänkt köra på bana eller inte.
Det är faktiskt så att jag skulle vilja rekommendera MartinLindwall att göra det och ta licensen med SMC (Steg 5) och prova bankörning på 125:an innan det läggs en massa pengar på en hoj som enbart kan köras på bana. Risken är väl liten, men tänk om det inte är så kul som det verkar...?
Ts hoj är tyvärr inte lämplig eller rolig på storbana. Det är 125 cc på 10 hk och med ett enkelt chassie. Med en sådan hoj blir det svårt att träna t.ex gaskontroll och bromsteknik när toppfarten ligger på 100km/h.
En junorhoj som körs av 12 åringar hade 30-35 hk (fr.o.m 2016 upptill 48 hk). Med en sådan hoj blir träningen helt annorlunda. Där kan man träna högfartbroms och gaskontroll m.m.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |