Du kommer få en brassiljon svar och uppmaningar att skaffa både det ena och det andra.
När jag skriver "försäkring" syftar jag på hjälp med läskigare personskador, inte omlackning ifall du får en insekt på toppkåpan.
Mina erfarenheter: det beror på arrangören, inte banan i första hand.
Tydligen ägs Falkenberg och Sviestad av klubbar vilket verkar göra deras bandagar till "träningar", alltså Svemo-sanktionerade. Då behöver du licens för att köra på dessa. Viss personförsäkring verkar ingå i licensen. Den är ganska lätt att ta, tar typ en helg.
Dessa tillfällen verkar spädas ut med provkörningsdagar och då ska hojen vara i fullt gatskick, du ska ha körkort och försäkringar, skatter, besiktningar o dyl avklarade. Försäkringsskydd för mig: okänt
Alternativ: bandagar. Actionpics, Zenergy, Bike Promotion m.fl hyr banor och säljer platser.
Inget känt krav på gatgodkänd hoj, inga försäkringar ingår. Du ska ha körkort eller licens som "intyg" på att du kan köra grundläggande.
Actionpics ser ut att ha ett samarbete med SMA där du kan köpa någon form av grundskydd.
Många (åtminstone jag) har privata olycksfallsförsäkringar med olika klarhet om hur eller om de ens gäller.
Den jag har gäller INTE under "tävling eller träning inför tävling" men SKA gälla annars.
Formuleringen har gjort att jag låter bli att skaffa licens eftersom jag misstänker att blotta innehavet av en sådan gör all bankörning till "träning inför tävling". Detta diskvalificerar mig att köra på Falkenbergs kvällskörningar eftersom jag alltså inte har licens och ingen hoj med lyktor och blinkers (i övrigt besiktigad och försäkrad).
SvMC-kurser räknas som utbildningar så hojen ska vara i trafik men ska enligt uppgift bara behöva ha nummerplåten monterad, inga andra krav på gatprylar.
Mina upplevelser, rätt eller fel. Jag kör alltså bandagar själv eftersom tillgången på körtillfällen är god.