Bandagar 2010

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Egentligen båda...

Tidig bokning medför dock en annan ångest, regnångesten. Man har ingen aning om vad man kommer få för (o)väder när det väl är dags. Men å andra sidan finns det inte mycket att göra åt det, så regnångesten släpper snabbt.

Nödvändigt pga att intresset för bankörningarna verkar öka exponentiellt. Redan nu är flera bandagar hos de populära arrangörerna fullbokade.

Kan tipsa om att SMC ökat på antalet körningar ganska rejält jämfört med förra året. Är inte säker på siffrorna men jag har för mig att det handlade om 30% mer kurser på storbana! :yoparty
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
jag sitter o funderar på om jag ska boka 20 juni på kinnekulle..:va
fast jag har oxå ångest redan nu....lite ångestdämpande tycker jag att få boka nu men men:gnissla..vem ska på?:yoparty
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...att ni bara orkar sitta och boka upp nästa sommar redan...det där är en stressfälla deluxe... :fakta

Tyvärr är alla lika heta på att få plats, det är lite som julfirandet, det är tidigare för varje år. :hihi
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Man önskar att kunna bara boka satan men utan åkdon känns det lite vanskligt! lite som att slicka på utsidan av honungsburken typ!!! 20juni är nog ett säkrare kort än 2maj vädermässigt!!
 

SF

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
nono
SMC

Någon mer som bokat?

Sedanmera; ni som åkt dessa steg. Är steg 1 att lära sig cykla eller lär man sig något?


Mvh.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
SMC

Någon mer som bokat?

Sedanmera; ni som åkt dessa steg. Är steg 1 att lära sig cykla eller lär man sig något?


Mvh.

Om man lär sig något är väl väldigt individuellt men... När det gäller SMC så spelar det ingen större roll. Stegen måste tas i ordning.

Dock så har jag jobbat som programmerare i 13 år och jag lär mig fortfarande basic kunskaper ibland så nog fan tror jag att du kan plocka upp något tips. Ibland behöver man repetera grunderna! :fakta
 

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Man önskar att kunna bara boka satan men utan åkdon känns det lite vanskligt! lite som att slicka på utsidan av honungsburken typ!!! 20juni är nog ett säkrare kort än 2maj vädermässigt!!

Du kan få låna en RF600 om du är hojlös.
Lösningen finns alltid OM MAN VÅGAR :tuttar
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
SMC

Någon mer som bokat?

Sedanmera; ni som åkt dessa steg. Är steg 1 att lära sig cykla eller lär man sig något?


Mvh.

Steg 1 handlar mest om att kopplingen är på vänster sida, bromsen på höger. :D ;) Gabor behöver gå om den kursen minst en gång. :hihi

Näfan, det är bra skit, och man lär som trixarn säger, gå dem i turordning. Gört.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Du kan få låna en RF600 om du är hojlös.
Lösningen finns alltid OM MAN VÅGAR :tuttar

Vågar man verkligen ta ut en så våldsam hoj på bana?:) Danke för erbjudandet men jag skall nog hinna köpa en kul moppe innan det drar igång på allvar nästa år!;)

Steg 1 handlar mest om att kopplingen är på vänster sida, bromsen på höger. :D ;) Gabor behöver gå om den kursen minst en gång. :hihi

Gaskontroll är visst min akilleshäl inte broms och koppling:D
 
Last edited:

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Vågar man verkligen ta ut en så våldsam hoj på bana?:) Danke för erbjudandet men jag skall nog hinna köpa en kul moppe innan det drar igång på allvar nästa år!;)



Gaskontroll är visst min akilleshäl inte broms och koppling:D

:tummenupp
:tummenupp
 

Koktkorv

Mördartjyvar finns dom ?
Gick med
19 Apr 2008
Ort
Köping
Hoj
Yamaha R1
Man lär sig som fan :fakta jag gick steg 1 och jag tyckte nog att utv kurvan var ruskigt brant ...... bra skit SMC:tummenupp

SMC

Någon mer som bokat?

Sedanmera; ni som åkt dessa steg. Är steg 1 att lära sig cykla eller lär man sig något?


Mvh.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
SMC

Någon mer som bokat?

Sedanmera; ni som åkt dessa steg. Är steg 1 att lära sig cykla eller lär man sig något?


Mvh.

Även om du inte "lär" dig något så får du se dina hojkamrater i backspegeln iallafall(och vissa ser man bara ryggen av):)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
SMC

Någon mer som bokat?

Sedanmera; ni som åkt dessa steg. Är steg 1 att lära sig cykla eller lär man sig något?


Mvh.

När du tar körkort lär du dig ÅKA hoj en viss form av att man kan handhava mc:n, på smc kurser så lär du dig att verkligen KÖRA hoj, aktivt och säkert:tummenuppFinns de som haft körkort i 20 år och fått riktiga -aha upplevelser på smc kurser:)Man lär sig dessutom varför man skall köra på ett visst sätt, varför hojen beter sig som den gör mm mm.

Jag har gått alla stegen flera ggr, även om jag kan det grundläggande så skall man betänka att det tar ca 3000 ggr du lär dig något innan det "sitter" per automatik. Så jag brukar "börja" om igen, allting lossnar ännu mera kunskapsmässigt, även med repetetion, du kommer lära dig massor garanterat:tummenupp

Även om du inte "lär" dig något så får du se dina hojkamrater i backspegeln iallafall(och vissa ser man bara ryggen av):)

ajabaja Gabor:fakta:ajjabajja INTE användaa backspegeln på banan.:död Man tittar enbart framåt:)
 
Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Tänkte köra ned till mantorp dan innan med gixxer i dodgen... Grílla lite biff (bra för testosteronet).. Sen upp med tuppen stretcha o käka lite..

Samma som ovan gäller för highsiders bandag..

När jag var på mantorp senast så körde jag bara 140 med busan genom vänstern efter depårakan och nu med gixxern satsar jag på minst 160 ;).. (bästa känslan jag varit med om på alla bandagar..) o givetvis testar man ju varvstoppet på dragrace rakan.. =))

Har också planer på att ta mig till anderstorp.. hur kallt brukar det vara där i april?..

Gotland ring ä ju också av intresse men platserna där går ju åt jäkla fort..

Imorrn får jag domen om båtbenet.. gått 2 månader med gips nu.. som det verka senast blir det minst 1 månad till.. hoppas på bra besked från röntgen.. blir det problem kan hojjsäsongen vara i riskzonen.. !!!

Jag har också bokat in Mantorp 2 maj med Actionpics samt 16 juni med Highsider. Jag såg att även du T-bag är Eskilstuna bo, så vi borde försöka tajma ihop nån form av samåkning till banorna.

Sen sitter jag och lurar på att boka in fler bandagar redan nu. De som ligger först på priolistan är 23-24 april på Anderstorp med Fiver, och även favoritbanan Gotland Ring 10-13 juni med Yellow75.

Jo, fick ju skrapa kåpglaset när man körde 18:e april med SMC på gåsen i år.. men det sken upp och blev en riktigt solig dag till slut..

:tungan SMC kör sina första kurser 17-18 april och vill du uppleva att få köra i snö så kommer det att komma ut bandagar i början på april och kanske i slutet av mars. Har kört bandag så tidigt som 28 mars ett år.

Brukar köra 6-10 bandagar/år och har gjort det sen -03, en enda dag har det regnat hela dagen och det var i år då hade jag med mig regnkläder och regndäck. :banana

Tänkte just säga att du inte skulle boka den "farliga" gokart banan.. ;)

BOKAT!:tummenupp Kinnekulle den 20/6 med raCINGWORLD...nån mer?:)

yep, sykla med en hand.. syckla samtidigt som man pratar i mobajl.. syyckla upp den på bakjulet o jöra V tecknet.. osv.. mykket lärrorikt..

SMC

Någon mer som bokat?

Sedanmera; ni som åkt dessa steg. Är steg 1 att lära sig cykla eller lär man sig något?


Mvh.
 
Last edited:

SF

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
nono
Tackar allesammans.

Tomten har varit ypperligt trevlig i år ty fick två SMC-kurser. =)

Vilken bana skulle ni rekomendera? (Nej tack Gabor, även om du bjuder till dans...)
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
När jag var på mantorp senast så körde jag bara 140 med busan genom vänstern efter depårakan och nu med gixxern satsar jag på minst 160 ;).. (bästa känslan jag varit med om på alla bandagar..) o givetvis testar man ju varvstoppet på dragrace rakan.. =))

Har också planer på att ta mig till anderstorp.. hur kallt brukar det vara där i april?..

Gotland ring ä ju också av intresse men platserna där går ju åt jäkla fort..

OJJ...! Ligger du med den farten genom första böjen efter start och mål. Isåfall så kommer det göra susen för mina egna varvtider om jag tar rygg på dig. Jag är klart långsammare där, bromsar helt enkelt för mycket :huvet.

I april kan väl vädret vara hur som helst. Jag hoppas åtminstone på 5-10 grader och nån form av sol på Anderstorp. Jag och en polare från jobbet har bokat in 23-24 april.
Kolla upp Gotland Ring körningen med Yellow75. Han verkar ha platser kvar. Annars finns alternativet att åka dit på Ringens såkallade "Public Driving" dagar.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
skrev ett annat inlägg men för att man är för slö går det åt helvete..

Men iaf.. fick ca 60 min aktiv tid på banan innan regnet förstörde resten..

Eftersom det var första gången på banan så tog jag det lungt o istället för att varva ur hojjen på depårakan... varva jag upp den till den hastigheten jag ville ta kurvan.. Låg på 3:an sen peta ja i 2:an för att ta högerböjjarna efter.. (bästa är väl att varva ur den o bromsa in i kurvan).. =)

var ute o kände på kurbsen i vänstern innan depårakan.. ;)

Du är nog snabbare än mig ska du se, åker dit för att känna mig för på banan o nya hojjen.. men om hornen växer och vettet försvinner så kan allt hända.. ;)

Övrigt så tar jag o anmäler mig till "Gotland Ring körningen med Yellow75" så kommer man iaf till gotland i år.. =))

OJJ...! Ligger du med den farten genom första böjen efter start och mål. Isåfall så kommer det göra susen för mina egna varvtider om jag tar rygg på dig. Jag är klart långsammare där, bromsar helt enkelt för mycket :huvet.

I april kan väl vädret vara hur som helst. Jag hoppas åtminstone på 5-10 grader och nån form av sol på Anderstorp. Jag och en polare från jobbet har bokat in 23-24 april.
Kolla upp Gotland Ring körningen med Yellow75. Han verkar ha platser kvar. Annars finns alternativet att åka dit på Ringens såkallade "Public Driving" dagar.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
skrev ett annat inlägg men för att man är för slö går det åt helvete..

Men iaf.. fick ca 60 min aktiv tid på banan innan regnet förstörde resten..

Eftersom det var första gången på banan så tog jag det lungt o istället för att varva ur hojjen på depårakan... varva jag upp den till den hastigheten jag ville ta kurvan.. Låg på 3:an sen peta ja i 2:an för att ta högerböjjarna efter.. (bästa är väl att varva ur den o bromsa in i kurvan).. =)

var ute o kände på kurbsen i vänstern innan depårakan.. ;)

Du är nog snabbare än mig ska du se, åker dit för att känna mig för på banan o nya hojjen.. men om hornen växer och vettet försvinner så kan allt hända.. ;)

Övrigt så tar jag o anmäler mig till "Gotland Ring körningen med Yellow75" så kommer man iaf till gotland i år.. =))
Kan kanske bli Gotland för mig med, brukar alltid vara kul att komma dit.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top