Och vice versa gäller.
Hm, det där låter motsägelsefullt på nå't sätt. Bandagen dök upp först på v8-headers och idén är att hålla kvar värmen i avgassystemet för att hjälpa till att hålla gashastigheten så hög som möjligt i avgassystemet och med det bättre evakuering ur cylindern som ger bättre scavenging, högre fyllnadsgrad, och högre effekt.
Själv tycker jag att det ser fränt ut, jag har alltid velat ha det på sidventilar'n
Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
Det är inte så motsägelsefullt. I ett avgasrör med ett stationärt flöde, som tex efter en gasturbin, så sänker man tex mottrycket (alternativt gör det möjligt att bygga ett klenare avgasrör) om man kyler avgaserna. Eftersom den då högre densiteten sänker gashastigheten och mottrycket.
Det som skiljer på en kolvmotor är just att det där är puls- och resonansfenomen som ska stämma för motorn, som just syfter till att som du säger bättra på gasväxlingen och motorns fyllnadsgrad. För att dessa förlopp ska stämma vad gäller avstämd längd så kan bandage hjälpa till att isolera systemet till den designtemperatur man antog i den matematiska modellen när man beräknade systemet.
Dessutom ser denna höga temp till att behålla den energi som ska driva det kompressibla, resonanta förlopp som avgasröret ska upprätthålla för att spola cylindern rätt. Det är ju den termiska energin och hastighetesenergin i avgaserna som driver den resonanta stående pulsen i avgasröret. Likt Kuntz-rör vi labbade med under högstadie-fysiken.
Jag tycker också att bandage kan vara snyggt på vissa motorer. Som tex sidventilare, eller på ratrods osv. Men ett par borstade fina headers i inconel, RF eller titan är ju inte så snygga att linda in tycker jag. De metallerna är ju så snygga som de är!