roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Njae, jag upplever nog att det kan vara så och det gäller både Pirelli såväl som Metzler:Det låter märkligt - isf lär ju inte livslängden vara någon höjdare, och det är väl just lång livslängd som är syftet med det däcket.
1 - däcken funkar faktiskt även utan värmare. Personligen körde jag en halvdag på CompK i regn under en kursdag ifjol, var för lat för att lägga om till mina Bridgestone S20. Och de var faktiskt rätt lika de sportigaste gatdäcken, i sitt uppträdande när det gäller våtgrepp och hur de släppte. Bättre än mönstrade Supercorsa SC2, som jag kört rätt mycket med tidigare. Misstänker att det kan vara silica som bindemedel i däcken i st f kimrök som ger dessa egenskaper.
2 - sportigt gatgummi på racestomme, dessutom utan mönster, behöver inte vara fel. Ligger däcktempen på 70-80 grader lär gummit ha optimal arbetstemperatur och avsaknaden av mönster ser till att bekränsa kantslitaget.
3 - slickstommen ser till att lufttrycket kan hållas tillräckligt lågt för att däcket kan köras på relativt lågt tryck utan att flexa för mycket och därigenom hålla gummitemperaturen relativt låg.
Tidigare har jag nog hållit CompK som stråt vassare än Superbike, det gäller dock utan att jag teatat årets uppdaterade Superbike. Läste jag rätt var förändringarna främst ett utvecklat gummi, profilen på framdäcket och att 200/55 ersätter 190/55. Och då främsta kritiken mot Superbike gällde känslan i framdäcket låter det väl intressant att testa?
Men min omgång CompK från ifjol lär nog klara även denna säsong. Med råge...