Bandagsduglig Yamaha TDR250 -89

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Med sina angivna 50 hästar är den kanske inte så snabb, i paritet med en modern A2-hoj. Dock underhållande. Låg vikt (ca 150 kg med alla vätskor), distinkt on-the-pipe-karaktär, kort utväxling och ett styre med rejäl hävarm. What's not to like?

Mitt exemplar är importerat från Nederländerna men kommer ursprungligen från Kanada. Den kan inte beskyllas för att vara i perfekt kosmetiskt skick, vilket jag personligen tycker gör livet lite lättare. Det är för mentalt påfrestande med en cykel i perfekt utställningsskick och den ständiga oron för repor och slitage.

Införskaffades i april 2023 och renoverades i princip resten av året. Grundtanken var egentligen bara att ta den från delvis isärplockad och lite nedgången till någon sorts originalskick. Några detaljer byttes dock ut av funktionella skäl. Bensinkranen med vakuumstyrning ersattes med en konventionell. Bromsoket fram togs från en tidig R6 (det s.k. "blue spot"). För att matcha den något mindre kolvarean införskaffades en 11 mm Nissin bromspump (original är 14 mm). Ett komplett Jim Lomas-system i rostfritt medföljde och monterades efter ett tag. 6-7 kg lättare än originalsystemet, ser fint ut och låter alldeles lagom mycket.
Trådeker-originalfälgarna, 2.15 x 18 fram och 2.50 x 17 bak, medför ett minst sagt skralt utbud av däck. Hittade endast ett enda vettigt prissatt landsvägsorienterat däck som kunde köpas i par, nämligen Bridgestone BT46 (100/90-18 och 120/80-17). Detta är egentligen mer avsett för "vintage-cyklar" men visade sig överträffa förväntningarna i både vått och torrt.

Originalstuket.
20230801_151600_2.jpg

Någonstans på vägen råkade jag boka några bansessioner på Sturup och Knutstorp, men brottades med ett framhjul som trots flera riktnings-/balanseringsförsök inte ville sluta studsa och fara. De gyllene originalfälgarna är förvisso snygga och på sätt och vis en del av modellens identitet, men utöver detta finns det i praktiken bara en massa trista nackdelar med trådekerfälgar. Åtminstone när man håller sig till asfalt.

Eftersom jag inte hade lust att lägga en smärre förmögenhet på bredare fälgbanor från t.ex. Excel, eventuella specialekrar ovanpå det, samt hitta någon som kan ekra och rikta (i Skåne är det verkligen tunnsått inom området) fick det bli begagnade gathjul istället. Fram togs fälgen från en tidig FZR600 (3.00 x 17). Den har samma axeldiameter men är 10 mm bredare än TDR-fälgen, vilket föranledde tillverkning av distanser samt att den mekaniska hastighetsmätardrivningen fick stryka på foten. Ersattes av en digital, magneträknande Koso DL-03 (hastighet/varvtal/voltmätare/klocka + några varningslampor som inte kopplats in eftersom de är otydligare och därmed sämre än originalen). Originalvarvräknaren med sin charmigt idiotiska tankplacering fick självfallet vara kvar ändå. Bakfälgen kommer från en SZR660 (4.00 x 17). Distanser fick ordnas där också till axel och bromsok. Modernt sportgummi i form av Metzeler M9 RR Sportec kunde krängas på, 110/70 fram och 150/60 bak. Ett problem var att däcket nu till dels befann sig där kedjan normalt är. Det blev till att lägga tunna brickor bakom dreven samt kapa några millimeter av däckskanten med ett bågfilsblad. Som en chef.

Roade mig med att väga de kompletta hjulen inkl. däck och bromsskiva. Bak även inkl. drevhållaren. Bromsskivan fram väger ca 1,7 kg och drevhållaren ca 1,8 kg. Den fjuttiga bakskivan har jag inte vägt.

TDR original fram: 10,1 kg
FZR600 fram: 10,9 kg
TDR original bak: 13,3 kg
SZR660 bak: 14,5 kg

De smala trådekerhjulen är alltså inte fullt så lätta som de ser ut i jämförelse med en bulkigare alufälg skodd med bredare däck. Gissningsvis delvis beroende på att de sportigare Metzeler-däcken är lättare än street-varianten från Bridgestone, samt att de också körs utan innerslang.

Med sjuttontumshjul och JL-system. Fälgarna borde förstås ha en och samma kulör, men funktion före form (åtminstone när man är mitt i pågående säsong).
20240818_125233.jpg

80-talsergonomi med ett modernt inslag.
20241005_171808.jpg

Med klistrigare däck, fler banstinter, mer körvana, större mod och därför högre tempo blev det successivt mer och mer märkbart att de 35 år gamla fjädringskomponenterna kanske inte riktigt höll måttet. Mest markant bak. Planerna för vintern 24/25 är därför primärt väghållningsrelaterade och kommer att prioriteras på följande vis:

➡️ Renovering av slitet bakdämparlänkage.
➡️ Ny bakdämpare. Kandidaterna på kort-listan är M-Shock 2 och Hyperpro Hose Reservoir, men den senare är egentligen lite för dyr.
➡️ Cartridge emulator från YSS till framgaffeln samt kortade originalfjädrar + rördistanser. Fjädrarna är progressiva och planen är att kapa bort en bit av den mjukare, mer tätlindade delen.
➡️ Finlir med förgaseriet. Enligt JL ska piporna inte kräva ombestyckning, men när jag gick upp till 220-huvudmunstycken från originalstorleken 210 tyckte jag effekten hängde kvar lite bättre på höga varv. Ska prova med 230 också för att se om det gör någon ytterligare skillnad.
➡️ De rostfria JL-kamrarna är ökända för att vibrera sönder vid skruvinfästningen till värmeskydden, eftersom de kromade plåtarna väger en del. Överväger att byta dessa till betydligt lättare kolfiberskydd istället, men det blir också en slant.
➡️ Se om det med hyfsat enkla medel går att göra något åt sprickor och repor i kåporna.
➡️ Klä om sadeln.
➡️ Lackering av framfälgen i svart, eller kanske bägge fälgarna tillsammans i någon ljusare kulör.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Racetech säljer ju sitt Goldvalve kit till TDR också men du verkar ju ha gjort din research så det visste du säkert redan när du valde YSS.
Själv har jag ingen aning om vilken som är bättre.
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Racetech säljer ju sitt Goldvalve kit till TDR också men du verkar ju ha gjort din research så det visste du säkert redan när du valde YSS.
Själv har jag ingen aning om vilken som är bättre.

Racetech är förmodligen bäst, ett säkert kort. Vill minnas jag läste nånstans att YSS-varianten är en kopia av deras produkt, men vem vet om det stämmer. De är i alla fall ungefär hälften så dyra och folk verkar nöjda med dem. Jag får kanske göra lite mer research.

Ett litet videoklipp med ljud kanske? Tack tack :-D

Ska se om jag kan ordna nåt. :)

Det kommer göra ont i dig och alla som ser det om du klotar den men det vet du säkert redan :)

Jag har tänkt den tanken några gånger. Får helt enkelt se till att det aldrig sker. 😉 Skämt åsido, jag är av uppfattningen att saker och ting ska användas. En kalkylerad risk. Jag är dessutom "gubbe" och jagar inga varvrekord, men det kan förstås gå åt skogen ändå. Skulle det barka alldeles för mycket åt söder får jag väl köpa skrotet av bolaget och försöka bygga ihop något av delar från Spinnin' Wheel (60-tal TDR-delar listade) och/eller grekiska "breakers" (verkar ha sålt bra där, finns en del att hitta på car.gr).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Racetech är förmodligen bäst, ett säkert kort. Vill minnas jag läste nånstans att YSS-varianten är en kopia av deras produkt, men vem vet om det stämmer. De är i alla fall ungefär hälften så dyra och folk verkar nöjda med dem. Jag får kanske göra lite mer research.



Ska se om jag kan ordna nåt. :)



Jag har tänkt den tanken några gånger. Får helt enkelt se till att det aldrig sker. 😉 Skämt åsido, jag är av uppfattningen att saker och ting ska användas. En kalkylerad risk. Jag är dessutom "gubbe" och jagar inga varvrekord, men det kan förstås gå åt skogen ändå. Skulle det barka alldeles för mycket åt söder får jag väl köpa skrotet av bolaget och försöka bygga ihop något av delar från Spinnin' Wheel (60-tal TDR-delar listade) och/eller grekiska "breakers" (verkar ha sålt bra där, finns en del att hitta på car.gr).

Om det är en kopia eller ungefärlig kopia så tror jag inte du märker ifall den ena är bättre än den andra, den huvudsakliga förbättringen ligger väl i att faktiskt montera dit den. Så med den informationen skulle jag välja den billigare.

När jag haft med försäkringsbolag att göra så har jag alltid kunnat förhandla direkt med försäkringsbolaget om att behålla mitt fordon och det har jag gjort alla gånger utom en gång när AVA mc bjöd mer än jag ville betala för en rgv250. Jag ogillar dom fortfarande efter det. :hihi
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Fint väder igår. Passade på att onboard-filma ett par repor. Mobilen fick göra jobbet eftersom jag ännu inte äger någon actionkamera. Kameravinklarna lämnar kanske en del övrigt att önska, men ljudet blev okej (jag hade i och för sig väldigt låga förväntningar).

Bakåt
Framåt
Nu saknar man bara doft på Youtube också ;-)
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Dubbelpostning eftersom jag både "bygger" och "vinterprojektar".

Cartridge emulators från YSS installerade men ej provkörda. Lyckligtvis behöver man inte riva hela gaffeln för att plocka ut kolvstången. Tips: M16-gängstång och två M16-muttrar i vardera änden (som ju har nyckelvidd 24) är jättebra för att låsa stången när man skruvar ur bottenpluggen. Samma mått på ett flertal äldre Yamaha-gafflar.
20241106_183933.jpg
Kompressionsdämpningshålen (original 4 st à 3.4 mm) borras upp till 8 mm. Totalt 6 hål ska finnas, så det blir till att göra ytterligare två.
20241110_150109.jpg
När allt sitter på plats igen är det bara att skicka ner emulatorn innan fjädern. Passade på att kapa en bit av den mjuka delen av fjädern och ersätta med en distans. Emulator + distans är dock något kortare än den bortkapade biten. Jag vill inte ha hur mycket förspänning som helst. Får helt enkelt labba lite med detta, men det finns i alla fall ca 15 mm justermån i gaffelbensskruven om det nu skulle behövas mer.
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Renovering av främre bromsok igår. Gissningsvis sista meksessionen för i år. Har också bytt kopplingsvajer, batteri, diverse fästen, skruvar och gummin, kopplingsgrepp. Snyggat till och kapslat kabeldragningen som har med Koso-mätaren att göra. M.m.
Yambits har en hel del småsaker som man normalt inte funderar över förrän de saknas eller har gått sönder. Vissa (t.ex. kopplingsvajern och den TDR-specifika expansionskammarupphängningen) kommer från något gammalt Yamaha original-lager och är därför ganska mycket dyrare än deras omärkta Kina-tillverkade grejer. Kopplingsvajern t.ex. gick bara den på ca 550 kr, avgasupphängningen ca 450 kr.

När de blå "locken" tagits av (med därför avsett 5-uddigt verktyg från Yambits) är det simpelt att pressa ur de yttre kolvarna från baksidan. Hittade en enkel men smart metod på YT för att extrahera de inre. Säkert något som gamla rävar gjort sedan urminnes tider, men den var ny för mig.
Spärrskaft med förlängare (utan hylsa) sticks ner inuti kolven, bredvid en hylsa som precis får plats intill förlängaren. När spärrskaftet vrids kläms allt fast. Därefter är det bara till att vrida och dra samtidigt. Om man som jag saknar tryckluft, inte har lust att köpa specialutdragare och heller inte vill använda kolvförstörande tänger är det en bra variant. Visas på ett tydligt sätt här:

20241230_210019.jpg
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Jag är (kanske föga förvånande) registrerad på tdr250.co.uk och tittar in med jämna mellanrum. Tyvärr verkar det som om flera brittiska firmor, vilka rekommenderades där för några år sedan (för allt möjligt som inte längre tillverkas av Yamaha, inte bara kåpor), har både kommit och gått.

Olackade glasfibervarianter går i alla fall att få tag på här: https://www.perfect-fairings.com/product/motorcycle-fairings-yamaha-tdr/

Dyra kolfiberkåpor: https://www.ffcarbon.com/en/Yamaha/TDR-250/Carbon-Front-Fairing-for-Yamaha-TDR-250.html

Glasfiber, lackerade: https://skidmarx.co.uk/all-products/yamaha-tdr250-1988-1991-standard-full-front-fairing

Oklart hur passformen är för någon av dem.
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Har nog frångått tidigare nämnda vinteraktivitetsordning, men nu är i alla fall dämparlänkaget renoverat och monterat. Jag varken tror eller hoppas det behöver göras igen på ett tag.

Gamla och väl inkörda delar i varierande grad av vissenhet.
gammalt.jpg

Yamaha har slutat tillverka de bägge kortare (30 respektive 42 mm långa) TDR-specifika bussningarna, men de längre (76 mm) går fortfarande att få tag på. Passar visst RD125LC också. Det korta glidlagret (gånger sex) finns även det som officiell artikel, något som det ensamma längre dock inte gör. Kunde tacknämligt nog få fram lagerdimensionerna på TDR250.co.uk.
Beställde helt enkelt tre 76 mm-bussningar från Yambits och kapade den tredje till 30 + 42. Glidlagren fick bli vanliga PTFE-klädda varianter för 12,50 kr per styck i dimensionerna 18x20x15 och 18x20x20 från https://kullager.se. I och med det har den stora skaran TDR-körande Sporthoj-medlemmar förhoppningsvis fått klarhet i vad som gäller i reservdelsväg i detta sammanhang.

Monterat och klart. Det är grovhuggna delar som gäller här, inga fjolliga högbearbetade aluminiumdetaljer. ;-) Nu ska jag bara bestämma mig för en lämplig dämpare.

nytt.jpg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag studsade på 12,50 styck. Ingenting till en motorcykel kostar 12,50!
Sen såg jag att du handlat på kullager.se. :)
Jag har handlat o-ringar mm där. Billigt och bra. 👍
Kul fix med länkagelagringen. Detta är ju som på ett motorcykelforum. 👍
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag hade en TDR så bytte jag plats på hastighetsmätaren och varvräknaren, det var helt omöjligt att hålla koll på varvtalen när den satt under hakan. Nån skåning hade portat cylindrarna och det var bara någon knapp sekund ( kändes det som ) för att hålla den i effektregistret. Lite bökig att köra med världens ketchupeffekt, svag svag svag BAAAAMM
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
När jag hade en TDR så bytte jag plats på hastighetsmätaren och varvräknaren, det var helt omöjligt att hålla koll på varvtalen när den satt under hakan. Nån skåning hade portat cylindrarna och det var bara någon knapp sekund ( kändes det som ) för att hålla den i effektregistret. Lite bökig att köra med världens ketchupeffekt, svag svag svag BAAAAMM

Effektbandet är ganska snabbt överstökat även i standardform, så jag kan föreställa mig att man med den portade motorn (och den korta originaldrevningen) knappt hann börja fundera över nästa växel, än mindre lägga i den, innan det roliga tagit slut. :)

Jag har "bytt plats" på mätarna såtillvida att hastighetsmätaren ersatts av en digital Koso som även kan visa varvtalet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag har också en sån motor där dom höjt avgasporten och det är ingen bra idé.
Det svarar däremot bra på mer kompressionen, bara man inte tar i för mycket.
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Jag fick en oplanerad kompressionsökning eftersom toppen behövde planas en smula (ordnades av självaste Erland Cox) för att bli jämn. Mätte sedan squish men skrev dumt nog inte upp måttet. Tror det låg kring 1.10 mm, d.v.s. på den mer fördelaktiga sidan av vad man kan förvänta sig i en standardmotor. Det innebär i alla fall att det borde finnas ett par tiondelar kvar till "optimum".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag fick en oplanerad kompressionsökning eftersom toppen behövde planas en smula (ordnades av självaste Erland Cox) för att bli jämn. Mätte sedan squish men skrev dumt nog inte upp måttet. Tror det låg kring 1.10 mm, d.v.s. på den mer fördelaktiga sidan av vad man kan förvänta sig i en standardmotor. Det innebär i alla fall att det borde finnas ett par tiondelar kvar till "optimum".

Den har betydligt mer än så original så den är nog redan planad före Erland. Du ska nog inte plana mer utan att mäta upp volymen först.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top