Bandagsduglig Yamaha TDR250 -89

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Med sina angivna 50 hästar är den kanske inte så snabb, i paritet med en modern A2-hoj. Dock underhållande. Låg vikt (ca 150 kg med alla vätskor), distinkt on-the-pipe-karaktär, kort utväxling och ett styre med rejäl hävarm. What's not to like?

Mitt exemplar är importerat från Nederländerna men kommer ursprungligen från Kanada. Den kan inte beskyllas för att vara i perfekt kosmetiskt skick, vilket jag personligen tycker gör livet lite lättare. Det är för mentalt påfrestande med en cykel i perfekt utställningsskick och den ständiga oron för repor och slitage.

Införskaffades i april 2023 och renoverades i princip resten av året. Grundtanken var egentligen bara att ta den från delvis isärplockad och lite nedgången till någon sorts originalskick. Några detaljer byttes dock ut av funktionella skäl. Bensinkranen med vakuumstyrning ersattes med en konventionell. Bromsoket fram togs från en tidig R6 (det s.k. "blue spot"). För att matcha den något mindre kolvarean införskaffades en 11 mm Nissin bromspump (original är 14 mm). Ett komplett Jim Lomas-system i rostfritt medföljde och monterades efter ett tag. 6-7 kg lättare än originalsystemet, ser fint ut och låter alldeles lagom mycket.
Trådeker-originalfälgarna, 2.15 x 18 fram och 2.50 x 17 bak, medför ett minst sagt skralt utbud av däck. Hittade endast ett enda vettigt prissatt landsvägsorienterat däck som kunde köpas i par, nämligen Bridgestone BT46 (100/90-18 och 120/80-17). Detta är egentligen mer avsett för "vintage-cyklar" men visade sig överträffa förväntningarna i både vått och torrt.

Originalstuket.
20230801_151600_2.jpg

Någonstans på vägen råkade jag boka några bansessioner på Sturup och Knutstorp, men brottades med ett framhjul som trots flera riktnings-/balanseringsförsök inte ville sluta studsa och fara. De gyllene originalfälgarna är förvisso snygga och på sätt och vis en del av modellens identitet, men utöver detta finns det i praktiken bara en massa trista nackdelar med trådekerfälgar. Åtminstone när man håller sig till asfalt.

Eftersom jag inte hade lust att lägga en smärre förmögenhet på bredare fälgbanor från t.ex. Excel, eventuella specialekrar ovanpå det, samt hitta någon som kan ekra och rikta (i Skåne är det verkligen tunnsått inom området) fick det bli begagnade gathjul istället. Fram togs fälgen från en tidig FZR600 (3.00 x 17). Den har samma axeldiameter men är 10 mm bredare än TDR-fälgen, vilket föranledde tillverkning av distanser samt att den mekaniska hastighetsmätardrivningen fick stryka på foten. Ersattes av en digital, magneträknande Koso DL-03 (hastighet/varvtal/voltmätare/klocka + några varningslampor som inte kopplats in eftersom de är otydligare och därmed sämre än originalen). Originalvarvräknaren med sin charmigt idiotiska tankplacering fick självfallet vara kvar ändå. Bakfälgen kommer från en SZR660 (4.00 x 17). Distanser fick ordnas där också till axel och bromsok. Modernt sportgummi i form av Metzeler M9 RR Sportec kunde krängas på, 110/70 fram och 150/60 bak. Ett problem var att däcket nu till dels befann sig där kedjan normalt är. Det blev till att lägga tunna brickor bakom dreven samt kapa några millimeter av däckskanten med ett bågfilsblad. Som en chef.

Roade mig med att väga de kompletta hjulen inkl. däck och bromsskiva. Bak även inkl. drevhållaren. Bromsskivan fram väger ca 1,7 kg och drevhållaren ca 1,8 kg. Den fjuttiga bakskivan har jag inte vägt.

TDR original fram: 10,1 kg
FZR600 fram: 10,9 kg
TDR original bak: 13,3 kg
SZR660 bak: 14,5 kg

De smala trådekerhjulen är alltså inte fullt så lätta som de ser ut i jämförelse med en bulkigare alufälg skodd med bredare däck. Gissningsvis delvis beroende på att de sportigare Metzeler-däcken är lättare än street-varianten från Bridgestone, samt att de också körs utan innerslang.

Med sjuttontumshjul och JL-system. Fälgarna borde förstås ha en och samma kulör, men funktion före form (åtminstone när man är mitt i pågående säsong).
20240818_125233.jpg

80-talsergonomi med ett modernt inslag.
20241005_171808.jpg

Med klistrigare däck, fler banstinter, mer körvana, större mod och därför högre tempo blev det successivt mer och mer märkbart att de 35 år gamla fjädringskomponenterna kanske inte riktigt höll måttet. Mest markant bak. Planerna för vintern 24/25 är därför primärt väghållningsrelaterade och kommer att prioriteras på följande vis:

➡️ Renovering av slitet bakdämparlänkage.
➡️ Ny bakdämpare. Kandidaterna på kort-listan är M-Shock 2 och Hyperpro Hose Reservoir, men den senare är egentligen lite för dyr.
➡️ Cartridge emulator från YSS till framgaffeln samt kortade originalfjädrar + rördistanser. Fjädrarna är progressiva och planen är att kapa bort en bit av den mjukare, mer tätlindade delen.
➡️ Finlir med förgaseriet. Enligt JL ska piporna inte kräva ombestyckning, men när jag gick upp till 220-huvudmunstycken från originalstorleken 210 tyckte jag effekten hängde kvar lite bättre på höga varv. Ska prova med 230 också för att se om det gör någon ytterligare skillnad.
➡️ De rostfria JL-kamrarna är ökända för att vibrera sönder vid skruvinfästningen till värmeskydden, eftersom de kromade plåtarna väger en del. Överväger att byta dessa till betydligt lättare kolfiberskydd istället, men det blir också en slant.
➡️ Se om det med hyfsat enkla medel går att göra något åt sprickor och repor i kåporna.
➡️ Klä om sadeln.
➡️ Lackering av framfälgen i svart, eller kanske bägge fälgarna tillsammans i någon ljusare kulör.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Racetech säljer ju sitt Goldvalve kit till TDR också men du verkar ju ha gjort din research så det visste du säkert redan när du valde YSS.
Själv har jag ingen aning om vilken som är bättre.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det kommer göra ont i dig och alla som ser det om du klotar den men det vet du säkert redan :)
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Racetech säljer ju sitt Goldvalve kit till TDR också men du verkar ju ha gjort din research så det visste du säkert redan när du valde YSS.
Själv har jag ingen aning om vilken som är bättre.

Racetech är förmodligen bäst, ett säkert kort. Vill minnas jag läste nånstans att YSS-varianten är en kopia av deras produkt, men vem vet om det stämmer. De är i alla fall ungefär hälften så dyra och folk verkar nöjda med dem. Jag får kanske göra lite mer research.

Ett litet videoklipp med ljud kanske? Tack tack :-D

Ska se om jag kan ordna nåt. :)

Det kommer göra ont i dig och alla som ser det om du klotar den men det vet du säkert redan :)

Jag har tänkt den tanken några gånger. Får helt enkelt se till att det aldrig sker. 😉 Skämt åsido, jag är av uppfattningen att saker och ting ska användas. En kalkylerad risk. Jag är dessutom "gubbe" och jagar inga varvrekord, men det kan förstås gå åt skogen ändå. Skulle det barka alldeles för mycket åt söder får jag väl köpa skrotet av bolaget och försöka bygga ihop något av delar från Spinnin' Wheel (60-tal TDR-delar listade) och/eller grekiska "breakers" (verkar ha sålt bra där, finns en del att hitta på car.gr).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Racetech är förmodligen bäst, ett säkert kort. Vill minnas jag läste nånstans att YSS-varianten är en kopia av deras produkt, men vem vet om det stämmer. De är i alla fall ungefär hälften så dyra och folk verkar nöjda med dem. Jag får kanske göra lite mer research.



Ska se om jag kan ordna nåt. :)



Jag har tänkt den tanken några gånger. Får helt enkelt se till att det aldrig sker. 😉 Skämt åsido, jag är av uppfattningen att saker och ting ska användas. En kalkylerad risk. Jag är dessutom "gubbe" och jagar inga varvrekord, men det kan förstås gå åt skogen ändå. Skulle det barka alldeles för mycket åt söder får jag väl köpa skrotet av bolaget och försöka bygga ihop något av delar från Spinnin' Wheel (60-tal TDR-delar listade) och/eller grekiska "breakers" (verkar ha sålt bra där, finns en del att hitta på car.gr).

Om det är en kopia eller ungefärlig kopia så tror jag inte du märker ifall den ena är bättre än den andra, den huvudsakliga förbättringen ligger väl i att faktiskt montera dit den. Så med den informationen skulle jag välja den billigare.

När jag haft med försäkringsbolag att göra så har jag alltid kunnat förhandla direkt med försäkringsbolaget om att behålla mitt fordon och det har jag gjort alla gånger utom en gång när AVA mc bjöd mer än jag ville betala för en rgv250. Jag ogillar dom fortfarande efter det. :hihi
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Fint väder igår. Passade på att onboard-filma ett par repor. Mobilen fick göra jobbet eftersom jag ännu inte äger någon actionkamera. Kameravinklarna lämnar kanske en del övrigt att önska, men ljudet blev okej (jag hade i och för sig väldigt låga förväntningar).

Bakåt
Framåt
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Fint väder igår. Passade på att onboard-filma ett par repor. Mobilen fick göra jobbet eftersom jag ännu inte äger någon actionkamera. Kameravinklarna lämnar kanske en del övrigt att önska, men ljudet blev okej (jag hade i och för sig väldigt låga förväntningar).

Bakåt
Framåt
Nu saknar man bara doft på Youtube också ;-)
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Dubbelpostning eftersom jag både "bygger" och "vinterprojektar".

Cartridge emulators från YSS installerade men ej provkörda. Lyckligtvis behöver man inte riva hela gaffeln för att plocka ut kolvstången. Tips: M16-gängstång och två M16-muttrar i vardera änden (som ju har nyckelvidd 24) är jättebra för att låsa stången när man skruvar ur bottenpluggen. Samma mått på ett flertal äldre Yamaha-gafflar.
20241106_183933.jpg
Kompressionsdämpningshålen (original 4 st à 3.4 mm) borras upp till 8 mm. Totalt 6 hål ska finnas, så det blir till att göra ytterligare två.
20241110_150109.jpg
När allt sitter på plats igen är det bara att skicka ner emulatorn innan fjädern. Passade på att kapa en bit av den mjuka delen av fjädern och ersätta med en distans. Emulator + distans är dock något kortare än den bortkapade biten. Jag vill inte ha hur mycket förspänning som helst. Får helt enkelt labba lite med detta, men det finns i alla fall ca 15 mm justermån i gaffelbensskruven om det nu skulle behövas mer.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top