Bandit 1250-tråden

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Har inte fått annan återmatning än från FRIMAN på detta gamla inlägg. Finns det någon som har kunskap/synpunkter? Nu har jag iallafall beställt Leo Vince från Tyskland för 2100kr inkl. frakt och PC5 från MCWEB för 3100 inkl.frakt. Hoppas på ljud och kraft!:banana

Jag har bara bytt ljuddämparen. Ingen PC, mao. Märker ingen jätteförändring. Möjligen att den varvar ut lite lättare på höga varv. Ljudet är ju såklart mycket härligare! :banana
Körde hojen i bänk med nya ljuddämparen för att se luft/bränsleblandning. Den ser helt OK ut så jag avvaktar med PC till ev. ytterligare moddar som tex helsystem. Du har bänkkörningsdiagrammet några inlägg tidigare.
 

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
...och PC5 från MCWEB för 3100 inkl.frakt.

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan -08 och -09. För PC5 är från Bandit -09 och uppåt och PC3 för -08 och neråt. Bara så du har koll på det innan du beställer och det av någon anledning inte fungerar, man blir ju bra lack då man vill få ordning på grejerna och ut å rejsa, så får man vänta ytterligare någon vecka :(

Lite saker som jag pysslat med denna vecka;
1, Täppt till luftslangen för PAIR-systemet som SRT tipsa om, och fungerar finfint, inga knallar vid 3000varv längre. Går som vanligt. Gjorde en 13mil tur i dag och kollade bränsleförbrukning, och den ligger på 0,6 som vanligt, så ingen skillnad där heller.

2, Fick min Ermax 'undertail', det var lite småpulligt att få till, gilla inte att elkablarna var så korta, och inga snabbkopplingar :( men utseendemässigt vart det en klar förbättring på rumpen :D me like
Bakifrån
2i8b340.jpg

Sida 1
2v8l2t1.jpg

Sida 2
b5ljeg.jpg
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan -08 och -09. För PC5 är från Bandit -09 och uppåt och PC3 för -08 och neråt. Bara så du har koll på det innan du beställer och det av någon anledning inte fungerar, man blir ju bra lack då man vill få ordning på grejerna och ut å rejsa, så får man vänta ytterligare någon vecka :(

Lite saker som jag pysslat med denna vecka;
1, Täppt till luftslangen för PAIR-systemet som SRT tipsa om, och fungerar finfint, inga knallar vid 3000varv längre. Går som vanligt. Gjorde en 13mil tur i dag och kollade bränsleförbrukning, och den ligger på 0,6 som vanligt, så ingen skillnad där heller.

2, Fick min Ermax 'undertail', det var lite småpulligt att få till, gilla inte att elkablarna var så korta, och inga snabbkopplingar :( men utseendemässigt vart det en klar förbättring på rumpen :D me like
Bakifrån
2i8b340.jpg

Sida 1
2v8l2t1.jpg

Sida 2
b5ljeg.jpg

Det blev mycket bra... En av dom bästa modifieringar man gör... Kanon! :tummenupp
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Har inte fått annan återmatning än från FRIMAN på detta gamla inlägg. Finns det någon som har kunskap/synpunkter? Nu har jag iallafall beställt Leo Vince från Tyskland för 2100kr inkl. frakt och PC5 från MCWEB för 3100 inkl.frakt. Hoppas på ljud och kraft!:banana

Det kan skilja en hel del i mätningar av effekt och vrid mellan olika "Bromsbänkar".
Där jag har bänkat min skiljer det 6% mellan hans nya och gamla bromsbänk.
Den nya bromsbänken "som min är bänkad i" visar 6% mindre än hans gamla...
Det viktiga är få "rätt" bränsle/luftblandning med så jämn och fin kurva som möjligt över hela varv registret oavsett gaspådrag.
Mitt tips är att titta på Akrapovics hemsida för effekt och vrid schema.
Deras effekt/vrid siffror brukar stämma väldigt bra med verkligheten.

Du kommer att märka att hojen efter justering i bromsbänk går mycket rent och fint oavsett varv och gaspådrag.
Plus att du inte behöver vara rädd för brända ventiler mm.

Här är mina effekt/vrid siffror.
Hans nya bromsbänk visar 113,36hk/114,74Nm
Hans "gamla bromsbänk hade visat 120,16hk/121,62Nm under samma förutsättningar.
GSF1250K9.jpg

Akrapovics schema med ett Full Racing System Avgas.
GSF1250K7Akrapovic.jpg
 
Last edited:

peakupnorth

Sjöfarare
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2010, Suzuki GSX 1250 FA
Nu har jag provkört min nya fjädring Öhlinare bak + Hyperpro fjädrar fram, Det finns inga fjädrar till GSX 1250FA men Alviks MC Alnön (Sunsvall) forskade fram att GSF 1250 fjädrar passar det är bara olje mängden som skiljer de åt. Hel nöjd som en ny hoj igen detta år.IMG_0349[1].jpg:banana
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Nu har jag siffrorna i knät. Hojen går aningen snålt med slip-on utan PC. Dock är det inte mycket och väldigt jämnt över hela registret. Troligen blir det en PC så småningom men det får vänta tills vidare.


Jaha? Ni ville ha siffrorna också? :)
Max Effekt: 104 Hk vid ca 8750 rpm
Max Vrid: 110 Nm vid ca 6000 rpm
A/F: Som snålast ca 14

Jämfört med helt original i höstas är det upp ca 5 hk och 3 Nm.
View attachment 361677

Bänkade min idag 100 hk och 107 nm. Min gick enligt verkstan ganska snålt men ändå inte katastrofalt. Det blir iaf pc och annat filter till veckan om de bara fått hem grejerna. Svider som satan i student plånkan:(
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Bänkade min idag 100 hk och 107 nm. Min gick enligt verkstan ganska snålt men ändå inte katastrofalt. Det blir iaf pc och annat filter till veckan om de bara fått hem grejerna. Svider som satan i student plånkan:(

Om du skaffar en PC gör följande innan du bänkar och justerar in den:
Ta bort "Snorkeln" på luftfilter locket, samt borra ett 38mm hål i locket på luftfilter locket.
Glöm ej ta bort packningen mellan locket och luftfilterboxen när du monterar kn-filtret. Annars håller det inte tätt.

Så här skall det se ut efter airbox mod:
600x4510 (1).jpg

Så här ser "Snorkeln" ut som du ska ta bort. Inte mycket luft som motorn får med den monterad. Den är lätt att ta bort.
tfi_install03.jpg
 
Last edited:

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Om du skaffar en PC gör följande innan du bänkar och justerar in den:
Ta bort "Snorkeln" på luftfilter locket, samt borra ett 38mm hål i locket på luftfilter locket.
Glöm ej ta bort packningen mellan locket och luftfilterboxen när du monterar kn-filtret. Annars håller det inte tätt.

Så här skall det se ut efter airbox mod:
View attachment 363158



Så här ser "Snorkeln" ut som du ska ta bort. Inte mycket luft som motorn får med den monterad. Den är lätt att ta bort.
View attachment 363160


Fan, hojen står redan på verkstan efter service. Gör det stor skillnad om man tar bort snorkeln och borrar upp? Blev den nå annars med pc? Antar att det är pc3 det blir på min.
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Fan, hojen står redan på verkstan efter service. Gör det stor skillnad om man tar bort snorkeln och borrar upp? Blev den nå annars med pc? Antar att det är pc3 det blir på min.

Aldrig fel att få mer effekt för inga extra pengar... En skruvmejsel och en 38mm hålsåg är vad som behövs och 5min jobb. Ska du tex byta till helsystem och vassare kamaxlar "Yoshimura ST1 camshafts" måste du ge den ännu mer luft "större hål" för att få ut maximal effekt. Annars blir det som ett stopp i ett avlopp.
Du kan inte göra den här modifieringen efter du har bänkat den. Måste göras innan. För du ändrar luft/bränsle förhållandet helt. Annars blir du tvungen att bänka om den igen. (Dyrt).
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Ni som har vart inne å bänkat, vad ligger den summan på i runda slängar?

Jag ska betala 6700:- för pc, sportfilter och mappning/bänkning. Känns dyrt speciellt nu när man blev student ett tag. Vet inte vad andra tar men tror inte det finns så många andra här uppe som gör det.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
På lindroths, de har kampanj nu 5990 för pc och mappning, då köpte jag till kn filtret också. Bara beställa tid:)

:) Jag måste vänta med det. Finns varken tid eller pengar just nu. Har du kollat med Mats på EMP i Boden? Han är duktig men jag vet inte vilken prisnivå han har på detta. Jag hade min gammelbandit där för en del trimjobb och han var bra att ha att göra med.
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
:) Jag måste vänta med det. Finns varken tid eller pengar just nu. Har du kollat med Mats på EMP i Boden? Han är duktig men jag vet inte vilken prisnivå han har på detta. Jag hade min gammelbandit där för en del trimjobb och han var bra att ha att göra med.

Såg häromdagen att det faktiskt fanns en snubbe här i Boden som också håller på, skulle ju farit dit istället om man vetat om det. Närmare och säkert billigare. Fast jag har aldrig hållit på med såna här grejer förr så jag vet inget om priserna egentligen, det kanske inte var så dyrt iaf?! Ska försöka hämta den imorgon, hoppas man märker nån skillnad så det inte bara var pengar i sjön. Är mest rädd för att pc:n ska gå sönder eller att det blir nå fel på den så man blir stående. Har lite erfarenhet av chippade bilar och dylikt som blir betydlig mindre driftsäker efter "justering"
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Såg häromdagen att det faktiskt fanns en snubbe här i Boden som också håller på, skulle ju farit dit istället om man vetat om det. Närmare och säkert billigare. Fast jag har aldrig hållit på med såna här grejer förr så jag vet inget om priserna egentligen, det kanske inte var så dyrt iaf?! Ska försöka hämta den imorgon, hoppas man märker nån skillnad så det inte bara var pengar i sjön. Är mest rädd för att pc:n ska gå sönder eller att det blir nå fel på den så man blir stående. Har lite erfarenhet av chippade bilar och dylikt som blir betydlig mindre driftsäker efter "justering"

PC3 & PC5 är mycket driftsäkra... Du kommer att bli mycket nöjd och få problemfria mil...
Har haft många hojar med PC monterad och har aldrig haft några problem...
Bara han som bänkar och justerar in den vet vad han gör och sysslar med...

Tips till er i Södra Sverige som vill bänka hojen hos en expert...
Rikard Gustavsson i Falkenberg...
http://www.rg-engineering.com/
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top